×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۵۰ درصد ظرفیت صنایع پلیمری خالی است/ عرضه محصولات پتروشیمی ٢۵درصد زیر قیمت بازار

به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری میزان – سعید ترکمان امروز در نشست خبری انجمن ملی پلیمر ایران که با موضوع مدیریت بازار محصولات پتروشیمی برگزار شد، گفت: طرح جدیدی که وزارت صنعت ارائه کرده است، قرار بود با ۲۵ ابزار به مدیریت بازار محصولات پتروشیمی کمک کند، اما هیچ جزئیاتی از آن به تولیدکنندگان و ذی‌نفعان در این زمینه ارائه نشده است.

ترکمان ادامه داد: بیش از ۵ نامه به وزیر صنعت ارسال کردیم، اما به نتیجه نرسید و در شرایط فعلی که کشور متلاطم است، پیگیری کردن دغدغه‌ها از رسانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: وزیر صنعت اعلام کرد هدف این طرح فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری است، اما تاکنون هیچ پاسخ رسمی نداریم و عقیده ما این است که باید از ذی‌نفعان نظرخواهی شود. پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم نشست‌هایی برگزار شد، اما هنوز هیچ طرح پیش نویسی دریافت نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: در پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، مسئولان وزارت صنعت گفته اند تا تمام ذی‌نفعان راضی نباشند این طرح اجرا نمی‌شود، اما در عمل می‌بینیم که بخش‌هایی از این طرح در حال اجراست.

رئیس انجمن پلیمر ایران با بیان اینکه مزیت این طرح این است که بیشتر به صنایع پایین دستی می‌رسد، ادامه داد: اکنون پتروشیمی‌ها به دلیل شرایط تحریمی مجبور هستند، محصولات خود را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت‌های جهانی در بازار بین المللی عرضه کنند؛ بنابراین شاید طرح خوبی باشد، اما اطلاع‌رسانی درستی به صنایع پایین دستی انجام نشده است و جزئیات آن اطلاعی نداریم.

وی افزود: به دلیل این که جزئیات این طرح شفاف نشده، حتی در برخی گرید‌ها(درجه‌ها) که طی دو سال گذشته رقابتی نداشتیم نیز رقابت‌های تا ۳۰ درصد ایجاد شد.

رئیس انجمن ملی پلیمر گفت: قسمتی از طرح در برخی گرید‌ها اجرایی شده و شرکت‌ها با حذف سقف عرضه، خرید می‌کنند یعنی کف عرضه تغییر نکرده و سقف آن آزاد شده است. به طور کلی، پتروشیمی‌ها مهندسی عرضه گرید را انجام می‌دهند و این کار باعث رقابت‌های بالا در این گرید‌ها شده، در شرایطی که اصلاً چنین سابقه‌ای در آن گرید‌ها وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: البته در برخی گرید‌ها نیز رقابت ایجاد نشده و با آزاد شدن سقف عرضه، تولید کنندگان رضایت‌مند شده اند، اما نگرانی ما از نامشخص بودن تمام جوانب این طرح است.

ترکمان گفت: صنعت پلیمر برای حدود ۸۵۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده است، برخلاف پتروشیمی‌ها که سرمایه زیادی برای ایجاد آن‌ها صرف می‌شود، اما تعداد شغلی که ایجاد می‌کنند، به اندازه صنایع پایین دستی نیست.

وی افزود: بر اساس تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای صنایع پلیمری، ظرفیت تولید این صنعت در کشور سالانه ۱۲ میلیون تن است، اما مواد اولیه‌ای که از بورس کالا به دست این صنایع می‌رسد، حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در سال است، یعنی حدود ۵۰ درصد ظرفیت ما خالی است.

ترکمان همچنین در رابطه با نرخ جدید برای خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه سال آینده گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییرات زیادی در لایحه بودجه نداشته، یعنی در مورد خوراک عمده آن‌ها که گاز است، تغییر محسوسی ایجاد نشده و ما نگران این موضوع نیستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.