×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
۵۵ هزار تن ذخیره شیر خشک داریم

تجارت گردان | ۵۵ هزار تن ذخیره شیر خشک داریم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «سعید سلطانی» روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه تصمیمات دولت برای هر بخشی باید اول منافع تولید کننده را در نظر بگیرد، اظهار داشت: در این صورت تولید در داخل کشور انجام می شود تا مردم از آنها استفاده کنند و صادرات می‌تواند سوپاپ اطمینانی برای تولید محصول باشد تا تولید بیشتر از مصرف، برای صادر کردن استفاده شود.
مدیرعامل شرکت اتحادیه دامداران با بیان اینکه صادرات میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می کند تصریح کرد: با صدور مجوز صادرات، تولید کننده نگرانی فروش نخواهد داشت و شیر خامی که اگر در زمان ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه تحویل کارخانه نشود محکوم به خراب شدن است مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی افزود: باید تقاضا باشد تا بتوانیم محصولی مانند شیر را به شیرخشک تبدیل کنیم و به بازار مصرف بفرستیم و این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی مردم مصرف لبنیات کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت اتحادیه دامداران تاکید کرد: بر همین اساس فعالیت کارخانجات تولید شیرخشک در این روزها بیشتر شده تا شیر خام هر چه بیشتر به شیرخشک تبدیل شود و تا دو سال زمان مصرف داشته باشد.
سلطانی با بیان اینکه در جلساتی که دولت با مقامات بالادستی برای بخش دامداری، تصمیماتی را اتخاذ می کند لزوم حضور صاحبان این بخش دیده می شود، اظهار داشت: ماده اصلی شیر خشک در دست دامدار است و ما باید بتوانیم اظهار نظر کنیم و برای جلوگیری از تصویب برخی قوانین دفاعیه ای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات شیر خشک بعد از تامین نیاز داخلی برای ذخایر آزاد شود، تاکید کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار تن شیر خشک ذخیره داریم که بیش از نیاز مصرف داخلی است و به دلیل نداشتن مجوز و شرایط صادرات انبارها را اشغال و به همین دلیل منابع مالی تولید کننده نیز کاهش پیدا کرده و قدرت خرید شیر از دامدار کم شده است و این روند به چرخه تولید و تولید کننده آسیب می زند.
سلطانی با بیان اینکه نه تنها به جهش تولید دست نیافته ایم بلکه در شرایط فعلی با کاهش و شاید توقف نیز مواجه هستیم، تاکید کرد: اتحادیه مرکزی دامدارن ایران به عنوان نماینده ۹۰ درصد دامداران کشور صادرات را بر تولید موثر می داند و بر همین اساس با تعیین عوارض نباید انحصار صادرات به وجود بیاید بلکه باید تسهیل شود تا منافع تولید کننده باز گردد.
مدیرعامل شرکت اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مصرف ۱۶۰ کیلوگرم مواد لبنی پیش بینی شده است، تصریح کرد: ظرفیت مصرف داخلی شیر ۱۳ میلیون تن است که به میزان ۱۶ میلیون تن ظرفیت سازی شده است و صادرات باید به تولیدکننده کمک کند.
به گفته وی در حال حاضر نیاز داخلی تامین می شود و امکان صادرات یک میلیون تن مواد لبنی نیز وجود دارد.
همچنین در این نشست «علی احسان ظفری» رییس هیات مدیره اتحادیه فراورده های لبنی با تاکید بر اینکه صادرات سوپاپ اطمینان تولید کننده است، اظهار داشت: به دلیل مشکلات پیش آمده صادرات به چند مرحله تقسیم و در حال حاضر نیز عوارضی معادل کیلویی ۱۰ هزار تومان برای آن تعیین شده است.
وی افزود: در شرایط فعلی و با این قوانین فضا برای صادرات تنها چند برند محدودف باز می ماند و محصولات باقی تولید کنندگان که حدودا از آبان ماه سال گذشته در انبارها مانده است را به سمت فاسد شدن می برد.
رییس هیات مدیره اتحادیه فراورده های لبنی با اشاره به اینکه مصرف محصولات لبنی از ۱۶۰ کیلوگرم تعیین شده به زیر ۷۰ کیلو گرم رسیده است، تاکید کرد: در حالی که مردم دیگر قدرت خرید محصولات لبنی ندارند تعرفه تعیین شده بر قیمت تمام شده محصول اضافه می شود و با کاهش مصرف روبه رو خواهیم شد.
ظفری با بیان اینکه بعد از ممنوعیت صادرات شیرخشک در سه مرحله مجوز ارسال محصول به خارج مرزها را دریافت کردیم، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست پنج هزار تن صادرات برای تعداد انگشت شماری گذاشته شد و در مرحله دوم مجوز برای ۵۴ کارخانه جهت صادرات ۱۰ هزارتن شیرخشک صادر شد که در این مرحله هفت هزار ۹۰۰ تن صادرات انجام شد.
وی افزود: در مرحله سوم با توجه به باقی مانده مرحله قبلی، مجوز صادرات ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن صادر شد که باید ظرف ۱۵ روز انجام می گرفت اما این زمان مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و به تولید کننده ها کمکی نکرد زیرا به دلیل شیوع کرونا، بسته بودن مرزها و نبود سیستم مناسب مراودات، تصمیم برای بازرگانان سخت شد.

رییس هیات مدیره اتحادیه فراورده های لبنی ادامه داد: در حال حاضر از ۲۵ هزار تن مجوز صادر شده،حدود پنج هزار تن هنوز نتوانسته از کشور خارج شود
به گفته وی تعیین عوارض برای صادرات تاثیرات مستقیم بر مصرف کننده می گذارد و موجب کاهش مصرف عموم مردم می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.