۵.۵ میلیون نفر در ایران دیابت دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشین استوار روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین که از محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند  و سالانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
وی گفت: در ایران نیز به علت تغییر سبک زندگی، افزایش چاقی و اضافه وزن و تغذیه نامناسب با افزایش روند ابتلا به دیابت مواجه هستیم اما وزارت بهداشت در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر معتهد شده که از روند شیوع افزایشی این بیماری در کشور با ارائه خدمات با کیفیت پیشگیری کند.
استوار افزود: شعار امسال روز و هفته ملی دیابت با توجه به اهمیت پرستاران در کنترل این بیماری به این قشر اختصاص پیدا کرده است زیرا در زنجیره کنترل و درمان بیماران دیابت و آموزش به مردم و نیز مراقبت از مبتلایان پرستاران در کنار بهورزان و پزشکان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
وی گفت: بیماران دیابت در زمان بحران کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند زیرا از یک طرف به علت به علت محدودیت هایی که در ارائه خدمات درمانی در بیمارستانها و درمانگاهها و نیز مراکز سرپایی ایجاد شده و با توجه به اینکه عمده خدمات این مراکز به خصوص در بخش  دولتی به بیماران کرونا اختصاص داده شده است، ارائه خدمات درمانی به بیماران دیابت دچار اختلال شده و تعداد زیادی از کادر درمانی که قبلا برای خدمت به این بیماران فعال بودند به بخش های کووید منتقل شده اند.
استوار افزود: در ماههای گذشته حتی برخی درمانگاههای دیابت تعطیل شده اند و این مسائل بیماران دیابت را دچار مشکل کرده است به خصوص اینکه این افراد در صورت ابتلا به کووید با خطرات بیشتری مواجه هستند و احتمال تشدید علایم و حتی مرگ ناشی از کووید۱۹ در بیماران دیابت بیشتر است. بنابراین کنترل مداوم قند خون و  دریافت به موقع دارو از جمله انسولین برای این بیماران ضروری است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: انسولین جایگاه ویژه ای برای بیماران دیابت دارد و لازم است بیمارانی که به این دارو نیاز دارند همیشه به این دارو دسترسی داشته باشند اما متاسفانه در شرایط اپیدمی کووید۱۹ و تحریم ها در مقطعی با کمبود داروی حیاتی انسولین در کشور مواجه شدیم البته با اقدامات همکاران سازمان غذا و دارو تا حدی این مشکل کمتر شده است و امیدواریم این کمبود به طور کامل بر طرف شود. تلاش وزارت بهداشت این است که این دغدغه بیماران دیابت هر چه سریعتر بر طرف شود.
ادامه دارد…

فتحنایی

Recent Posts

انتشار یازدهمین شماره فصلنامه الکترونیکی تازه‌های بیمه ایران و جهان ویژه بهار ۱۴۰۳

یازدهمین شماره فصلنامه الکترونیکی تازه‌های بیمه ایران و جهان مشتمل بر مقالات تازه با عناوین…

9 ساعت ago

بررسی آخرین وضعیت سه طرح توسعه‌ای شرکت ملی مس/تحول در زیرساخت‌های ورزشی ورزقان، شهربابک و رفسنجان

در جلسه امروز شورای توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، آخرین وضعیت سه پروژه‌ درحال…

9 ساعت ago

اختصاص اعتبار ۸۰۰ میلیون دلاری برای خرید دکل و تجهیزات در شرکت ملی حفاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در شرکت ملی حفاری…

9 ساعت ago

ویدیو: فولاد مبارکه افتخار ملی و جز ۹ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان است / لزوم بازبینی سهمیه برخی از قطعه‌سازان خودرو در وزارت صمت

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و…

9 ساعت ago

اعلام تغییر ساعت کاری شعب بانک آینده در استان خوزستان

ساعت کاری شعب استان خوزستان بانک آینده تغییر کرد.

9 ساعت ago

قانون موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه ابلاغ شد

سرپرست ریاست جمهوری، قانون موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران…

9 ساعت ago