×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۵.۵ میلیون نفر در ایران دیابت دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، افشین استوار روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین که از محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند  و سالانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
وی گفت: در ایران نیز به علت تغییر سبک زندگی، افزایش چاقی و اضافه وزن و تغذیه نامناسب با افزایش روند ابتلا به دیابت مواجه هستیم اما وزارت بهداشت در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر معتهد شده که از روند شیوع افزایشی این بیماری در کشور با ارائه خدمات با کیفیت پیشگیری کند.
استوار افزود: شعار امسال روز و هفته ملی دیابت با توجه به اهمیت پرستاران در کنترل این بیماری به این قشر اختصاص پیدا کرده است زیرا در زنجیره کنترل و درمان بیماران دیابت و آموزش به مردم و نیز مراقبت از مبتلایان پرستاران در کنار بهورزان و پزشکان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
وی گفت: بیماران دیابت در زمان بحران کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند زیرا از یک طرف به علت به علت محدودیت هایی که در ارائه خدمات درمانی در بیمارستانها و درمانگاهها و نیز مراکز سرپایی ایجاد شده و با توجه به اینکه عمده خدمات این مراکز به خصوص در بخش  دولتی به بیماران کرونا اختصاص داده شده است، ارائه خدمات درمانی به بیماران دیابت دچار اختلال شده و تعداد زیادی از کادر درمانی که قبلا برای خدمت به این بیماران فعال بودند به بخش های کووید منتقل شده اند.
استوار افزود: در ماههای گذشته حتی برخی درمانگاههای دیابت تعطیل شده اند و این مسائل بیماران دیابت را دچار مشکل کرده است به خصوص اینکه این افراد در صورت ابتلا به کووید با خطرات بیشتری مواجه هستند و احتمال تشدید علایم و حتی مرگ ناشی از کووید۱۹ در بیماران دیابت بیشتر است. بنابراین کنترل مداوم قند خون و  دریافت به موقع دارو از جمله انسولین برای این بیماران ضروری است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: انسولین جایگاه ویژه ای برای بیماران دیابت دارد و لازم است بیمارانی که به این دارو نیاز دارند همیشه به این دارو دسترسی داشته باشند اما متاسفانه در شرایط اپیدمی کووید۱۹ و تحریم ها در مقطعی با کمبود داروی حیاتی انسولین در کشور مواجه شدیم البته با اقدامات همکاران سازمان غذا و دارو تا حدی این مشکل کمتر شده است و امیدواریم این کمبود به طور کامل بر طرف شود. تلاش وزارت بهداشت این است که این دغدغه بیماران دیابت هر چه سریعتر بر طرف شود.
ادامه دارد…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.