×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۷۲۰۰ میلیارد ریال تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور ثبت شد

حجت اله عبدالملکی در جریان سفر به منطقه آزاد انزلی و در حاشیه افتتاح ۲ طرح سرمایه گذاری در این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از کل تقاضای سرمایه گذاری ۴۳۰ هزار میلیارد ریال مربوطه به منطقه آزاد انزلی است.

وی عنوان کرد: یک هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رقم سرمایه گذاری ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی( ۲۰ میلیارد یورو) تهیه شد و پیش بینی های مقدماتی آن شامل مطالعات امکان سنجی اقتصادی، تامین زمین، آب، برق، گاز و زیرساخت مورد نیاز برای هر پروژه و مجوزهای بی‌نامی که برای هر پروژه صادر می‌شود، در حال انجام است.

وی تصریح کرد: این بسته‌های سرمایه‌گذاری موجب شد توجه سرمایه‌گذاران به این مناطق جلب شود و تا کنون حدود ۱۸۰ بسته متقاضی خود را پیدا کرده و تعداد بیشتری هم طرح‌های مورد نیاز خود را اعلام کرده‌اند.

عبدالملکی یادآورشد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان سال مهار تورم و رشد تولید، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارنامه و جهش خوبی را در حوزه سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

وی یکی از پروژه‌های راهبردی کشور در بحث زیرساختی را اتصال دریای خزر به خلیج فارس دانست و افزود: این پروژه که موسوم به پروژه اتصال دریا به دریاست در دولت سیزدهم در حال پیشرفت است و قطعه آخر اتصال راه آهن رشت به کاسپین در داخل منطقه آزاد انزلی می باشد که مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز این پروژه تهیه شده و کار با سرعت درحال انجام است وظرف هفته‌های آینده بخش داخل فنس در این منطقه به اتمام خواهد رسید و بخش بیرونی هم توسط راه و شهرسازی به سرعت انجام خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس از طریق ریل با حضور رئیس جمهور به طور رسمی کار خود را آغاز کند.

وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین بهره‌برداران کریدورهای کشور مناطق آزاد کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق این مناطق انجام می‌شود.

مشاور رییس جمهور گفت: تمام تاسیسات داخل منطقه به عنوان قطعه مهم راه آهن رشت -کاسپین توسط این سازمان با منابع داخلی اجرا شده است. در بخش خارج از فنس تا رشت نیز ۱۲ درصد مشارکت مالی آن توسط منطقه آزاد انزلی انجام می‌شود و این منطقه در اثر این پروژه فعال‌تر خواهد شد ودر سال‌های آینده شاهد جهش اقتصادی بسیار خوبی در این بخش خواهیم بود.

عبدالملکی سیاست نظام در ارتباط با مناطق آزاد را توسعه حوزه عمل این مناطق و تقویت اثرگذاری اقتصادی آنها دانست و افزود: با افزایش اثربخشی این مناطق سرمایه‌گذاری و صادرات در کشور فزونی خواهد یافت.

وی گفت: هم اکنون هشت منطقه آزاد در کشور وجود دارد و ۱۰ منطقه آزاد جدید هم در حال راه‌اندازی است که تا کنون اساسنامه سه منطقه در حال آماده سازی برای تصویب در شورای نگهبان است و اساسنامه هفت منطقه دیگر نیز که در زمستان ۱۴۰۱ به تصویب شورای نگهبان رسید در مرحله استقرار اعضای هیات مدیره و مدیران عامل می باشد.

وی عنوان کرد: تکمیل زیرساخت‌های این ۱۰ منطقه از اولویت‌های مناطق آزاد است و بعد از آن سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از مزایای این مناطق استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، با راه اندازی این مناطق سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات رشد قابل ملاحظه‌ای در سطح ملی خواهد یافت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در توسعه کمی مناطق آزاد ایجاد مناطق مشترک است، گفت: امروز با ۲۱ کشور دنیا برای ایجاد مناطق آزاد درحال مذاکره‌ایم و به صورت مشترک و بین المللی باپنج کشور روسیه، عمان، ترکیه، عراق و سوریه سند همکاری امضا شده و مذاکرات با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، ازبکستان نیز در حال انجام است که روند پیشرفت آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در مورد ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه نیز گفت: این کشور علاقمند به ایجاد منطقه آزاد در انزلی و چابهار است و سفرهای مکرری توسط مقامات مناطق آزاد ایران و روسیه انجام و متن تفاهمنامه برای شکل دهی کار به طرف روس ارائه شده و ظرف سه ماه آینده تفاهمنامه امضا می شود و ما می‌توانیم مطالعات دقیق‌تر را برای ایجاد مناطق آزاد روسیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری خودروهای پلاک منطقه آزاد می‌توانند در سرزمین اصلی با پلاک ملی تردد کنند و در روزهای اخیر آیین نامه اجرایی آن به تصویب رسید.

وی گفت: صاحبان این خودروها با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مشخص می‌توانند از پلاک منطقه آزاد به پلاک سرزمین اصلی تغییر داده و در کل سرزمین تردد داشته باشند.

عبدالملکی تصریح کرد: همچنین مصوبه دیگری در کمیسیون زیربنایی دولت مراحل پایانی را طی می کند و آماده طرح در جلسه هیات وزیران است که در آن واردات خودرو به مناطق آزاد دیده شده و به ازای هر خودروی بنزین سوز که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی منتقل می‌شود اجازه واردات یک دستگاه خودروی احتراقی به منطقه آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار داده می شود.

وی عنوان کرد: همچنین و واردات خودروهای هیبریدی و برقی نیز به مناطق آزاد تا سقف ۴۰ هزار دلار آزاد خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.