×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۸۰ درصد تجهیزات تأمین توربین در داخل کشور تولید می‌شود

تجارت گردان | ۸۰ درصد تجهیزات تأمین توربین در داخل کشور تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، قاسم عرب یار محمدی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری امروز خود با اشاره به چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از ابتدای فعالیت این سازمان از سال ۳۸ تمامی امکانات از جمله سیم برق و سرپیچ لامپ‌ها خارجی بود و بعد از جنگ تحمیلی ۸ ساله و خروج شرکت‌های اروپایی شاهد این بودیم که صنعت صفر تا صدی وابسته ما اقدام به بومی‌سازی تجهیزات خود کرد که این امر نشان از همت بالای همکاران ما در این سال‌ها دارد.

او ادامه داد: ۷۰ الی ۸۰ درصد تجهیزات لازم برای تأمین توربین‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و امسال بالغ بر ۱۲۳ میلیارد لیتر انواع فرآورده و نفت خام توسط شرکت ما جابه‌جا شده است.

او بیان کرد: خطوط لوله و مخابرات نفت حجم زیادی از انتقال نفت و فرآورده‌ها انجام می‌دهد که نشان از اهمیت این شرکت دارد و شرکت ما خصوصی‌سازی نشده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حاکمیتی باقی مانده است، چرا که حکم رگ‌های انسان را در جامعه دارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، گفت: بعد از انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی ۸ ساله شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از کشورمان رخت بربستند و حمایت خود را به طور کامل قطع کردند و علی‌رغم بمباران زیاد مراکز ما، حتی یک روز هم پروسه انتقال قطع نشد و ما با اصل خودکفایی تمام تجهیزات را تأمین کردیم.

عرب‌یار محمدی با بیان اینکه در سال ۹۶ یک توربین سولار تولید کردیم، گفت: این نوع توربین در گذشته تنها توسط آمریکا ساخته می‌شد، اما ما دو سال پیش توانستیم، اولین نمونه از این توربین را تولید کنیم و اکنون ۸۰ درصد تجهیزات تأمین توربین در داخل کشور تولید می‌شود و حتی ابزار دقیق و توربوکمپرسور‌ها نیز داخلی شده‌اند.

او بیان کرد: تعمیر ۱۳ دستگاه پمپ و موتور با صرفه‌جویی ارزی ۱۰ میلیون دلاری همراه  بوده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های شرکت ما با نظم و دقت بالایی صورت می‌گیرد و بازرسی فنی و مناقصات به صورت کامل انجام می‌شود و هیچگاه اینطور نیست که تجهیزات داخلی به لحاظ کیفی مشکلی را برای ما ایجاد کرده باشند.

عرب‌یار محمدی با اشاره به مسائل مربوط به سرقت نفت و فرآورده از خطوط لوله که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده، گفت: از زمانی که قیمت بنزین افزایش یافت، انگیزه برای دستبرد به این خطوط بیشتر شد، اما به‌خاطر نظارت متنوع ما تمام خطوط همواره مورد رصد قرار می‌گیرند بنابراین همه جریان‌های عبوری از خطوط لوله به صورت مستمر و لحظه‌ای پایش می‌شوند و در صورت بهره‌برداری ناصحیح متوجه خواهیم شد.

او با بیان اینکه نظارت‌ها توسط حراست مراکز انتقال ما انجام می‌شود، گفت: در صورت بروز هرگونه سرقتی در ابتدای کار متوجه می‌شویم و از آن جلوگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بیان کرد: از سال ۸۳ یک فعالیت هوشمندی را با یک شرکت هلندی آغاز کردیم که با اعمال تحریم‌ها این شرکت از ادامه فعالیت با ما خودداری کرد و ما برای ادامه فعالیت از یک شرکت روسی درخواست کمک کردیم.

عرب‌یار محمدی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی خطوط اصلی پیگرانی هوشمند شده‌اند، گفت: در گذشته اگر نشنیدید تنها با اختلاف فشار متوجه می‌شدیم، اما اکنون به واسطه همین نگرانی هوشمند درصد خوردگی را هم در دست داریم و همین امر سبب می‌شود تا برای تعمیرات، نشتی ناشی از خوردگی را به صفر برسانیم.

او تصریح کرد: در معاونت پژوهشی وزارت نفت ساخت پیک هوشمند ۵۶ اینچ برای شرکت ملی گاز و ۱۶ اینچ برای خطوط لوله در دستور کار قرار گرفته که این امر اکنون در حال مناقصه است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: احتمال شات دادن پالایشگاه‌ها به دلیل نبود امکان انبار و افزایش انتقال نفت و فرآورده‌ها وجود دارد، بنابراین ما از همه ظرفیت خطوط و مخازن ذخیره در سال جاری استفاده کردیم به گونه‌ای که توانستیم در بهمن ماه رکورد انتقال را از ابتدای تأسیس شرکت تا کنون بشکنیم.

عرب‌یار محمدی با اشاره به خط لوله ری_نکا، تصریح کرد: این خط ۳۲ اینچ در گذشته برای انتقال نفت از نکا به ری استفاده می‌شده و بدین طریق نفت را از کشور‌های حاشیه خزر منتشر می‌کرده و ما در سال ۹۷ این خط را معکوس می‌کردیم، بنابراین این امکان برای ما فراهم شد تا از ری به نکا انتقال صورت پذیرد و قابلیت سوآپ به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراهم شود.

او بیان کرد: در سال ۵۷ حدود ۷۸ مرکز انتقال، تأسیسات و فشار شکن داشتیم که اکنون این میزان به ۱۸۹ مرکز رسیده و طول خطوط ما در سال ۵۷، ۷ هزار و ۷۹۴ کیلومتر بوده که در حال حاضر این میزان به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در پایان بیان کرد: میزان نفت خام و فرآورده در سال ۵۷ حدود ۲۲ میلیارد لیتر بوده که اکنون این میزان به ۱۲۰ میلیارد لیتر رسیده است و میزان انتقال نفت خام و فرآورده در ۹ ماهه سال ۹۸ از مسیر خطوط لوله، ۹۷ میلیارد لیتر بوده است.


  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.