×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
۹۷ درصد برنامه تعمیرات نیروگاهی انجام شده است

ناصراسکندری امروز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برنامه پیش بینی شده برای تعمیرات نیروگاهی امسال بالای یکصد هزار مگاوات است که در چند روز آینده این برنامه محقق خواهد شد.

وی با موفقیت‌آمیز ارزیابی کردن برنامه تعمیراتی سال گذشته که موجب کاهش خاموشی‌ها شد میزان آن را ۹۴ هزار مگاوات اعلام کرد.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: امسال ۷۳۰ مورد تعمیراتی در نیروگاه‌ها انجام شده و یا در حال انجام است.

اسکندری این ۷۳۰ مورد را شامل تعمیرات اساسی، تعمیرات دوره‌ای و بازدیدها برشمرد و گفت: فعالیت تعمیراتی از شهریورماه پارسال شروع شده و تا خردادماه ادامه دارد.

وی سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی را ۶۹درصد و نیروگاه‌های دولتی را ۳۱ درصد عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری و تعمیرات همه این نیروگاه‌ها توسط شرکت برق حرارتی انجام می‌شود.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تعمیرات نیروگاه‌ها بر اساس چند پارامتر مانند توصیه سازنده نیروگاه، شرایط نیروگاه، مدت‌زمان بهره‌برداری، حوادث اتفاق افتاده در نیروگاه انجام می‌شود.

اسکندری از راه‌اندازی مرکزی در شرکت برق حرارتی برای مدیریت آنلاین برخی از این پارامترها خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های کشور بر مبنای سوخت گاز طراحی می‌شوند و بهره‌برداری با این سوخت انجام می‌گیرد؛ اما در زمان محدودیت سوخت گاز سوخت دوم برای نیروگاه‌ها دیده شده است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: نیروگاه‌های از جنس بخار با سوخت مازوت به‌عنوان سوخت دوم کار می‌کنند.

اسکندری گفت: اکنون ۱۴ نیروگاه کشور می‌توانند از سوخت مازوت استفاده کنند.

وی ادامه داد: سوخت دوم بقیه نیروگاه‌ها گازوئیل است که در اثر استفاده از سوخت دوم نیاز تعمیراتی نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد.

بهره‌برداری از نیروگاه‌های با بازدهی بالا سیاست وزارت نیرو

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی از بهره‌برداری از نیروگاه‌های با بازدهی بالا در زمان‌های غیرپیک خبر داد و خاطرنشان ساخت: هنگامی که نیاز مصرف کمتر از تولید برق است از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و کلاس (اف) که بازدهی بالای ۵۰ درصد دارند استفاده می‌شود

اسکندری ادامه داد: تلاش برای افزایش بازدهی نیروگاه‌ها در این سال‌ها بیشتر شده و اکنون بازدهی نیروگاهی در کشور به ۳۹.۱ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نیروافزایش بازدهی نیروگاهی است افزود: بر همین اساس نیروگاه‌های گازی با ایجاد یک واحد بخار به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: پارسال میزان آمادگی نیروگاه‌ها بر ای ورود به پیک‌بار تابستان ۹۸ درصد بود و امسال نیز تلاش می‌شود با همین میزان آمادگی وارد پیک مصرف شویم.

اسکندری ادامه داد: نیروگاه‌های حرارتی از حجم بالای آب استفاده می‌کنند که تلاش می‌شود نیاز به آب در این نیروگاه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: پارسال نیروگاه‌های حرارتی ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند که تلاش برای کاهش این میزان آب است.

تلاش برای ارتقا نیروگاه‌ها

معاون راهبری تولید برق حرارتی ارتقا نیروگاه‌ها را یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت نیروگاهی برشمرد و گفت: پارسال از این طریق یک هزار و ۱۱۳ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شد.

اسکندری در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی ایرنا در باره میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی ادامه داد: تلاش می‌شود تا چند روز آینده ۵۲ هزار مگاوات برق توسط حرارتی‌ها تولید و وارد مدار شود.

وی افزود: اکنون ۴۷ هزار مگاوات برق تولید و وارد مدار می‌شود.

معاون راهبری تولید برق حرارتی خاطرنشان کرد: اطمینان داریم امسال هم پیک‌بار تابستان بدون مشکل سپری شود.

اسکندری گفت: تلاش می‌شود با مصرف سوخت کمتر برق بیشتری تولید شود بر همین اساس نیروگاه‌های با بازدهی کمتر آرام‌آرام از مدار خارج خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین با احداث واحد بخار در کنار نیروگاه‌های گازی آنها سیکل ترکیبی شوند تا مشکلات کمتری داشته باشند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی افزود: نیروگاه بعثت آماده جایگزینی با واحدهای جدید است که این امر منوط به موفقیت سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

اسکندری در باره نیروگاه فرسوده طرشت هم گفت: واحدهای مقیاس کوچک این نیروگاه خریداری و نصب شده و کارهای آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: نیروگاه فرسوده ری نیز برنامه مصوب برای جایگزینی دارد.

معاون راهبری تولید برق حرارتی با بیان اینکه اکنون حدود ۷ هزار مگاوات ظرفیت واحدهای بخاری برای تبدیل به سیکل ترکیبی وجود دارد گفت: الان ۳۱ درصد نیروگاه‌ها گازی هستند.

اسکندری افزود: ۲۱ درصد نیروگاه‌ها بخاری و ۴۸ درصد هم سیکل ترکیبی هستند که تلاش برای افزایش سهم سیکل ترکیبی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.