×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۳۰۰۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاهی افزوده می شود

تجارت گردان | 3000 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاهی افزوده می شود

پریسا فتحنایی خبرنگار پایگاه خبری تجارت گردان: عضو هیئت مدیره شرکت توانیرعمده مشکلات صنعت برق را به سه محور تقسیم کرد و گفت: باید بتوانیم میزان مصرف پیک تابستانی را با ظرفیت تولیدی که در اختیار داریم و هم چنین نیروگاهی که احداث می کنیم پاسخگو باشیم و همچنین شبکه های انتقال، فوق توزیع و توزیع را متناسب با آن افزایش دهیم.

 مصطفی رجبی مشهدی هموار شدن منحنی پیک بار طی دوره گرم امسال را تلاش اثربخش مجموعه صنعت برق کشور دانست و افزود: یکی از اقداماتی که طی دو  سه سال اخیر مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته است موضوع مدیریت توأمان عرضه و تقاضای برق است که در سال های  ۹۷ و ۹۸ انجام شد و  برای سال ۹۹  برنامه ریزی شده که علاوه بر اینکه تقریبا از هرپیک تاپیک بعدی حدودا ۳۰۰۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق نیروگاهی افزوده می شود، همزمان رشد پیک مصرف نیز کنترل شود.

 وی اضافه کرد و گفت: سه هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید همه مربوط به احداث نیروگاه جدید نیست و تقریباً هر سال حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ مگاوات به ظرفیتهای نیروگاه های موجود اضافه شده است. در نیروگاه های موجود با استفاده از تغییر فناوری پره های توربین گاز و استفاده از مدیا و خنک کردن هوای ورودی و سایر کارهایی که در نیروگاههای بخار عملیاتی شده بیش از ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت کشور اضافه شده است. دکتر رجبی افزود برای پیک سال ۹۹  نیز برنامه ریزی شده است تا حدود ۳ هزار مگاوات ظرفیت نامی به ظرفیت تولید برق نیروگاه های کشور اضافه شود.

 سخنگوی صنعت برق توسعه شبکه های انتقال را اولویت اصلی برای توسعه این صنعت برشمرد وگفت: پیش بینی کردیم که حدود ۵ هزار مگاولت آمپر به ظرفیت ترانسفورماتورهای انتقال اضافه کنیم  و تقریبا حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مدار شبکه انتقال هست که باید توسعه پیدا کند و متناسبا برای احداث شبکه های فوق توزیع و توزیع کشور هم سرمایه گذاری انجام خواهد شد تا میزان مصرف مشترکان و متقاضیان به صورت پایدار بتواند تامین گردد.

 دکتر رجبی همچنین مدیریت مصرف را یکی از محورهای پاسخگویی مصرف در ساعات پیک بار دانست و افزود شرکت توانیر برنامه جامع تشویق محور برای اغلب مشترکان تدارک دیده است که خوشبختانه پاسخگویی خوبی را هم در سال ۱۳۹۸ داشتیم.

 رجبی مشهدی از پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به مشترکان صنعتی و کشاورزیی در پیک امسال خبرداد و گفت: در سال ۹۸ با اشاره به طرحهای تشویقی کاهش پیک بار به میزان سه هزار و هشتصد مگاوات انجامید که منجر به تامین برق پایدار به مشترکان و همچنین افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات نسبت به دوره مشابه گردید. وی افزود پاداش خوش مصرفی به مشترکان خانگی هم با پرداخت حدود ۱۰۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت پاداش خوش مصرفی به مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال قبل در تابستان کمتر مصرف داشتند پرداخت شد که این کار را برای سال ۹۹ هم در نظر گرفته شده است. وی اضافه کرد: علاوه بر این وزارت نیرو در نظر دارد برای عبور از پیک مصرف برق در سال ۹۹  از استارت آپ ها که اگر این بخش فعال شود چیزی حدود ۱۰۰۰ مگاوات را به ظرفیت مدیریت مصرف  برای عبور از پیک اضافه خواهد شد.

 رجبی مشهدی از کاهش ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی های صنعت برق خبر داد و گفت:صنعت برق مشکلات اقتصادی خود را با تسویه بدهی های خود به تولیدکنندگان و پیمانکار صنعت برق کاهش داده است. خوشبختانه اقدامی که طی سال ۹۷ انجام شد و در سال ۹۸ نیز در حال انجام است، استفاده از ظرفیت های قانون بودجه ۹۷ و ۹۸ هست. در سال گذشته وزارت نیرو  حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی های صنعت برق رو کاهش داد که  با استفاده از اوراق تسویه نوع ۱ و نوع ۲ صورت گرفت. شرح ماجرا به این صورت هست که ما به دلیل همین قیمت های تکلیفی برقی که برق را عرضه می کنیم از دولت مطالبه داریم و توانستیم  مطالبات خودمان را با بدهی هایی که به تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت برق که از صنعت برق طلب دارند و از طرفی بدهی بانکی و مالیاتی دارند تسویه کنیم که در سال ۹۷ اقدام مبارکی بود در جهت اینکه میزان بدهی کمتری داشتیم که البته اقداماتی درحال انجام است که بتوانیم از این فرصت ها و ظرفیت های قانونی استفاده کنیم.

 دکتر رجبی افزود  علاوه بر مطالبی که گفته شد حق ترانزیت برق را هم در بند ت ماده ۴۸ قانون ۶ برنامه توسعه توانستیم مصوب شد که با این اقدام خرید و فروش در بورس برق رونق پیدا کرد. در هر حال صنعت برق با اقداماتی که انجام میدهد نقش دولت را در خرید و فروش را تقلیل، و دخالت را کمتر می کند و متناسبا در جهت پایداری شبکه برق سرمایه گذاری بکند و سهم خودش را در بخش تولید حدود ۲۰ درصد  برساند و بیشتر سرمایه گذاری در حوزه انتقال در شبکه های اصلی برق توسط دولت صورت می گیرد و بقیه را به مردم واگذار میکند این اقدام بورس  می تواند کمکی  باشد به این ماجرا. وی افزود اخیرا هم  بحث ارائه گواهی ظرفیت انجام شد که  متقاضیان خرید برق بیش از ۵ مگاوات می توانند برای اطمینان از تامین برق مصرفی انها  در آینده از طریق گواهی های ظرفیت تولیدی که ارائه میشود آنها را خریداری کنند به صورتی که قابل واگذاری هست و از طریق بورس می توانند خریداری کنند که به لحاظ اقتصادی می تواند برای انها در آینده مفید باشد.

 سخنگوی صنعت برق مقاوم سازی شبکه های برق را نیازمند سرمایه گذاری دانست و گفت: در سال ۹۸و سالهای قبل شاهد مخاطرات طبیعی نظیر سیل و بارش برف سنگین بودیم که مشکلاتی را یرای مردم به وجود اورد در این شرایط این صنعت نیازمند شبکه ها برق متناسب با این شرایط بهبود یابد که این نیازمند سرمایه گذاری های دارد که باید انجام شود. البته صنعت برق این را از سال ها  قبل تقریباً به دنبالش بوده و در جهت مقاوم سازی شبکه های برق اقداماتی را انجام داده که قطعاً باید باز هم جهت گیری هایش را در این زمینه را  تکمیل تر نماید..

 رجبی مشهدی همچنین در مورد منعقد شدن قرارداد برای منقاضیان  ۳۰۰ مگاوات مراکز استخراج رمز ارزها اظهار کرد: وزارت نیرو به جهت اینکه کسب و کار این صنعت رونق بگیرد اقداماتی را انجام داده است. از جمله اینکه پیش بینی کردیم که کسانی که به صورت عمده این کار را انجام می دهد از تخفیفات ۲۰ درصدی برخوردار شوند و همچنین اگر از استخر داخلی برای مراکز رمز ارز برخوردار باشد تا ۱۵ درصد تخفیف دریافت کنند و به عبارت دیگر اگر به صورت عمده وارد این صنعت شوند تا ۳۵ درصد از تخفیف نرخ برق برخوردار خواهند شد.

 وی در ادامه افزود: در بندی از مصوبه دولت پیش بینی شده است که وزارت نیرو به کسانی که در این حوزه استخراج رمز ارزها فعالیت می کند این اجازه را می دهد که با بهینه سازی مصرف بر اساس دستوری که وزارت نیرو ابلاغ خواهد کرد برق صرفه جویی شده را در اختیارشان قرار دهد که البته در حال حاضر با برخی از متقاضیان این صنعت در حال گفتگو و مذاکره هستیم به محض اینکه به جایی برسد بنده اطلاع رسانی خواهم کرد

 سخنگوی صنعت برق با بیان صادرات و ترانزیت برق از برنامه های وزارت نیرو است گفت: درسال ۹۸ موفق شدیم که شبکه برق ایران به عراق را هم فاز (سنکرون) کنیم. در واقع تجارت بین دو کشور پایدار و به صورت مستمر خواهد بود و هر دو به صورت هم فرکانس با هم دیگه کار خواهد کرد این اقدام را برای سایر کشورها هم در دستور کار قرار داریم.

 وی با اشاره به توان بالای ایران برای نقش آفرینی در جایگاه هاب انرژی منطقه گفت:بر اساس قوانین بالادستی صنعت برق برنامه ریزی کرده است تا اقدامات مورد نیاز برای دستیابی به هاب منطقی انرژی را توسعه دهد و نسبت به تقویت شبکه ها و مبادلات بیشتر با کشورهای همسایه اقدام کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.