به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بیمه کوثر، مدیرعامل شرکت، ضمن بیان این مطلب، در آیین آغاز بهکار کانون حسابرسی داخلی صنعت بیمه، خاطرنشانکرد: کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه یک نهاد فوق تخصصی است زیرا فعالان در این بخش علاوه بر آشنایی با اصول حرفهای حسابرسی داخلی از نظر دانش بیمهای نیز متبحرند و به صورت خاص حسابرسی داخلی را متناسب با نیازها و مختصات صنعت بیمه پیاده میکنند.
مجید مشعلچی فیروزآبادی با بیان اینکه کانون بازوی کمکی مدیران عامل، اعضای هیاتمدیره و در نتیجه همه صنعت بیمه برای اتخاذ بهترین تصمیم است، تصریحکرد: کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه به عنوان یک نهاد فوق تخصصی با تربیت خبرگان، بهرهگیری از اختیارهای قانونی، تعامل با نهادهای گوناگون نظارتی و نظارت بر کار حسابرسان داخلی فعال در صنعت بیمه میتواند به شناسایی مشکلات و تصمیمسازی در صنعت بیمه کمک کند.
وی در تشریح سه محصولی که صنعت بیمه از تلفیق دانایی و توانایی در کانون حسابرسی داخلی صنعت بیمه انتظار دارد، گفت: شفافیت در فعالیتهای گوناگون شرکتهای بیمه نخستین محصولی است که ما انتظار داریم، با آغاز به کار این کانون فوق تخصصی، محقق شود و افزایش یابد. محصول دوم، کمک این کانون به پرهیز از آزمون و خطا در صنعت بیمه است. در واقع، حسابرسان داخلی هر شرکت بیمه با ارایه تحلیلهای دقیق و آشکار کردن زوایای پنهان شرکت میتوانند در مقام تصمیمسازانی متعهد، خوراک مناسبی را برای تصمیمگیران و مدیران ارشد صنعت فراهم کنند تا هدفگذاریهای واقعی و دور از خیالپردازی شکل بگیرد و بالتبع حرکتها و تصمیمها با برنامههای عملیاتی و دقیق همراه شود.
مدیرعامل بیمه کوثر محصول سوم کانون حسابرسی داخلی صنعت بیمه را فراتر از محدوده صنعت دانست و گفت: اعضای این کانون با همکاری و هماهنگی با سایر واحدهای نظارتی، چه در داخل و چه در خارج از صنعت، میتوانند به یک همافزایی متقابل برسند و مکمل کار یکدیگر باشند. قطعا در این بین، تعامل جدی و تنگاتنگ و همفکری با نهاد ناظر صنعت که بیمه مرکزی است باید به شکل ویژه مد نظر قرار گیرد.
مشعلچی ایجاد این نهاد جدید نظارتی و فوق تخصصی را مصداق بارز حدیث حاسبو! قبل ان تحاسبو! برشمرد و خاطرنشان کرد: حسابرسی داخلی صنعت بیمه با پایش مستمر و بررسی فعالیت بخشهای مختلف صنعت، با دقت و سرعت بالا میتواند اشکالهای احتمالی را شناسایی کند و در قالب گزارش و تحلیلهای فنی به مدیران صنعت ارایه دهد. بدین ترتیب، شرکتهای بیمه پیش از آنکه در پایان یک دوره کاری، از طریق گزارش حسابرسان و بازرسان مستقل یا نهادهای گوناگون نظارتی بالادستی متوجه ایرادها، تخلفات یا هر نقصانی در مجموعه خود شوند در حالی که اثر منفی آن کمبود خود را به شرکت تحمیل کرده است، میتوانند به صورت پیشدستانه از نقایص مطلع شوند و برای حل و رفع آنها تدابیر لازم را برگزینند.
وی گفت: کانون حسابرسی داخلی صنعت بیمه باید بتواند نیروهای متخصص و آزموده را برای فعالیت اختصاصی در صنعت بیمه تربیت کند. همچنین انتظار داریم این کانون، با وسواس، صلاحیت افرادی را که اکنون در بخش حسابرسی داخلی صنعت مشغول به کار هستند بررسی کند تا اگر کاستی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
مدیرعامل بیمه کوثر از نهادسازی به عنوان یک الزام اجتنابناپذیر برای حکمرانی در دنیای امروز نام برد و گفت: خوشبختانه نوع نگاه مدیران ارشد صنعت بیمه هوشمندانه و عالمانه است؛ به نحوی که به صنعت کمک میکند تا به فراخور نیازش دست به نهادسازی بزند و مسیر تحول و رشد را برای خود تسهیل کند.