موبایلبانکها در واقع پنجرهای دیجیتال برای ارائه خدمات بانک اصلی هستند و پیشفرض این پارادایم این بود که مشتری، اولین مراجعه را به بانک داشته و باید برای نیازهای بعدی او، راهکار دیجیتالی خلق کرد.
با وجود پیشرفت زیاد در این حوزه (که در واقع نتیجه توسعه موبایلبانکها بود) اما هنوز برای بسیاری از خدمات بانکی مثل احراز هویت، باز کردن حساب، گرفتن وام و اعتبار و… باید به شعبه بانکها مراجعه کرد.
بنابراین بانکها به این فکر افتادند که ابزار پیشرفتهتری داشته باشند تا نیازهای اولیه و ثانویه را یکجا پوشش دهد، این تفکر مقدمه دیجیتالبانکها بود.
شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ فاصله اجتماعی بیشتر از قبل ایجاب کرد که نیاز است تا افراد بتوانند تمامی خدمات بانکی را به شکل آنلاین و غیرحضوری دریافت کنند. اینجا جایی است که «دیجیتالبانک»ها و «نئوبانک»ها فرصت و توجه جدیتری بدست آوردند.
نئوبانک چیست؟
نئوبانک (Neo-bank) به زبان ساده در لغت به معنای «بانک جدید» است. اصطلاح نئوبانک برای نسل جدید موسسات مالی و بانکی به کار برده میشود که سعی دارند مدل کسب و کار بانک را از پایه مورد بازنگری و خلق مجدد قرار دهند. در این نوع بانکها شعبه فیزیکی، معنا و کارکرد سابق خود را از دست میدهد و هر آنچه کاربران نیاز دارند از باز کردن حساب و برداشت و پرداخت پول گرفته تا گرفتن وام و اعتبارسنجی همگی با مراجعه به اپلیکیشن نئوبانکها انجام میشود.
پیشرفت فناوری و توسعه سرعت اینترنت، گوشیهای هوشمند و دستگاههای دیجیتال کمک کرده تا در چند سال اخیر نئوبانکها در سرتاسر جهان رشد کنند و حتی بانکهای سنتی را به چالش بکشند.
شرکتها و استارتاپهایی مثل Chime (آمریکا)، NuBank (برزیل)، Monzo و Revolut (انگلستان)، N26 (آلمان)، Tinkoff (روسیه) به عنوان یکی از ارزشمندترین و محبوبترین نئوبانکهای حال حاضر جهان شناخته میشوند. این نئوبانکها با تکیه بر فناوریهای هوش مصنوعی، خدمات رایانش ابری، رابط کاربری مناسب و روان و… موفق شدند نسل جدید مشتریان بانکها را به سمت خود جذب کنند. نسل جدیدی که با اینترنت و شبکههای اجتماعی بزرگ شده و میخواهد تمامی خدمات بانکی را با چند کلیک انجام دهد.
تفاوت نئوبانکها با شعب دیجیتال بانکها چیست؟
در چند سال اخیر با توسعه بیشتر خدمات دیجیتال، بانکهای سنتی به فکر ایجاد شعبههای دیجیتال افتادند. این شعبهها مثل نئوبانکها خدمات بانکی را به شکل آنلاین ارائه میدهند. با این تفاوت که شعب دیجیتال توسط بانکهایی راهاندازی میشود که دارای شعب فیزیکی هستند. نئوبانکها در دنیا اما در قالب یک استارتاپ اغلب مستقل کار خود را شروع میکنند.
تفاوت دیگر به رویکرد کلی نئوبانکها برمیگردد که بر روی ارائه تجربه لذتبخش به مشتریان متمرکز است. بانکهای سنتی که شعب دیجیتال را تاسیس میکنند، پس از انتقال خدمات بر روی یک اپلیکیشن کار را تمام شده میدانند. در حالی که نئوبانکها با تحلیل کلان دادهها و استفاده از هوش مصنوعی، خدمات شخصیسازی شده به هر مشتری ارائه میدهند. مثلا مشتریانی که حجم خاصی از تراکنش ماهانه را دارند، میتوانند وامها و اعتبارات ویژهای را دریافت کنند.
نئوبانکها معمولا به ساخت صفر تا صد پلتفرم دست نمیزنند و با استفاده از رابط برنامهنویسی کاربردی یا API ضمن کاهش هزینهها، میزان بهرهوری و سرعت ارائه خدمات را افزایش میدهند.
مزیتهای نئوبانک چیست؟
ورود و گسترش نئوبانکها تحول بزرگی را در عرصه بانکداری رقم زد و باعث شد تا طیف وسیعی از قابلیتها و مزیتها در دسترس مشتریان قرار گیرد. قابلیتهایی که تا پیش از این به سختی و با هزینه زیادی به کاربران ارائه میشد و حالا به کمک نئوبانکها سادهتر و کمهزینهتر شده است. چهار مورد از مهمترین مزیتهای نئوبانکها عبارتند از :
- دسترسی و پشتیبانی ۲۴ ساعته
ارائه خدمات آنلاین بانکی به این معناست که مشتریان بتوانند در تمامی ساعات شبانهروز کارهای بانکی خود را انجام دهند. مشتریان نئوبانکها در هفت روز هفته و ۲۴ ساعته به خدمات بانکی و مالی خود دسترسی دارند و در صورت بروز مشکل یا نیاز به کمک از پشتیبانی ۲۴ ساعته برخوردار خواهند بود.
افزایش سطح رضایت و راحتی بیشتر مشتری از مهمترین مزیتهای نئوبانکها به شمار میرود.
https://tejaratgardan.ir/?p=145008