به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، سیاوش امیرمکری در نشست خبری امروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به افت تعداد پروازهای عبوری در یک سال گذشته اظهار داشت: در سال ۹۹، ۶۲ درصد از آمار پروازهای عبوری کاهش یافت و از ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری در روز در سال گذشته به ۱۳۰ پرواز رسیدیم.
وی با بیان اینکه این آمار در سال جاری افزایش یافت، افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد پروازهای عبوری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز در روز رسید و روند آن امروز رو به بهبود است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: البته باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که پس از اتفاق هواپیمای اوکراینی، تقریبا تمام پروازهای اروپایی پرواز خود از آسمان ایران را محدود کردند اما پس از گذشت یک مدت زمان محدودی، پروازهای اروپایی با اولین پرواز لوفت هانزا از آسمان ایران از سر گرفته شد و پرواز لوفت هانزا، هواپیمای اتریشی نسبت به عبور از فضای آسمان ایران اقدام کرد و رفته رفته سایر پروازهای اروپایی هم به فضای آسمان ایران برگشتند.
امیرمکری درباره صدور ویزای فرودگاهی گفت: قبلا در برخی از فرودگاهها ویزای فرودگاهی صادر میشد که معتقدم این موضوع به رونق فرودگاههای کشور بسیار کمک میکند و از ادامه این روند و صدور ویزای فرودگاهی استقبال میکنیم و امیدواریم با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه بتوان از تمام فرودگاههای بینالمللی کشور ویزای فرودگاهی صادر کرد.
وی با بیان اینکه فرودگاههای کشور توانایی جابهجایی ۷۵ میلیون مسافر در سال را دارند، بیان کرد: بالاترین رکورد اعزام و پذیرش مسافر در کشورمان ۵۱ میلیون نفر بوده و هرچند کرونا در کاهش جابهجایی مسافران اثرگذار بود اما این ظرفیت در فرودگاههای کشورمان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افزایش درخواستها برای ساخت فرودگاههای جدید خاطرنشان کرد: هرچند تقاضاهایی برای افزایش فرودگاههای جدید وجود دارد اما در مقابل این تقاضاها مقاومت میکنیم و تمام درخواستها در قالب طرح توجیهی دیده میشود.
امیرمکری اضافه کرد: قرار نیست اراضی فرودگاههای کمتر توسعه یافته برای ساختِ پروژه نهضت ملی مسکن استفاده شود.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی فرودگاههای کشور اذعان کرد: تنها ۴ فرودگاه کشور از نظر هزینهها سر به سر هستند و مابقی فرودگاهها از نظر حسابداری زیانده هستند اما نمیتوان نقش آنها را در توسعه مناطق کمبرخوردار نادیده گرفت.