به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، بانک سامان، عباس میرزا نیری در گفتگو با سامان رسانه در خصوص این خدمت تازه بانک سامان عنوان کرد: بانک مرکزی و شرکت شاپرک از سال ۹۷ فعالیت نوینی را در حوزه خدمات پرداخت تحت عنوان پرداخت یار به منظور ایجاد دسترسی ساده تر برای اتصال پذیرندگان به شبکه پرداخت کشور معرفی و به رسمیت شناخته اند.
یکی از سیاستهای بانک مرکزی ج.ا.ا در خصوص فناوری های مالی یا فین تک ها ، قانون گذاری در زمینه فعالیت این شرکت هاست. فین تک ها در ۵ گروه : پرداخت ساز، پرداخت یار، پرداخت بان، حساب یار و ضابطه یار توسط بانک مرکزی دسته بندی و در ابتدا چارچوب فعالیت پرداخت یاران مشخص شده است. پرداخت یاران شخصیت های حقوقی هستندکه خدمات پرداخت را به صورتی جذاب تر ، سفارشی سازی شده و مشتری محورتر عرضه میکنند. با توجه به تخصصی که این شرکت ها در زمینه فناوری اطلاعات دارند میتوانند خدمات پرداخت را به صورتی ارائه دهند که انطباق بیشتری با نیازمندی های مشتریان داشته باشد.
پیشتر این خدمات توسط درگاههای واسط به پذیرندگان خرد ارائه میشد، ولیکن درحال حاضر تمامی شرکتهایی که قصد ارائه خدمات پرداخت یاری دارند میبایست ضمن عقد قرارداد با یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت(psp) نسبت به اخذ مجوز شاپرک اقدام نمایند.
پرداخت یاران میتوانند پس از اخذ معرفی نامه از شاپرک، جهت افتتاح حساب ویژه پرداخت یاری به یکی از شعب بانک سامان مراجعه نمایند. طبق قوانین بانک مرکزی این حسابها به نام پرداخت یار افتتاح میشوند ولیکن پرداخت یار حق برداشت از آن را به شاپرک تفویض مینماید. شرکت شاپرک توسط وب سرویسهای انتقال وجه، مبالغ را از حساب پرداخت یار برداشت و با پذیرندگان تسویه مینماید.
نیری در همین ارتباط اضافه کرد: بانک سامان از ابتدای تعریف فرایندهای پرداخت یاری از ابتدای سال ۹۷ در کنار شرکت شاپرک ضمن تهیه زیر ساخت های لازم و افتتاح حساب ویژه پرداخت یاری، سرویسهای تسویه حساب پرداخت یاران را در اختیار شاپرک قرار داده است.
نیری در همین راستا ادامه داد: هم اکنون در حدود ۶۰ شرکت پرداخت یاری ضمن اخذ مجوزهای لازم، توسط شاپرک جهت افتتاح حساب پرداخت یاری به بانک سامان معرفی شده اند، که ۳۶ شرکت پرداخت یار تست های فنی شاپرک را گذرانده و آماده ارائه خدمات پرداخت یاری هستند که نام این شرکت ها در سایت شاپرک موجود است.
https://tejaratgardan.ir/?p=17418