به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، ابوالفضل صادق با تأکید بر اینکه تحریمها امکان رقابت شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی را از بین میبرد، گفت: «بسیاری از نیروهای متخصص بهخاطر اختلاف قیمت قابلتوجه ارز کشور، بهصورت فریلنسری با شرکتهای خارجی کار میکنند و شرکتهای داخلی نیز توان پرداخت این مبالغ را به نیروهای خود ندارند.»
او افزود: «در سالهای اخیر ترکیه مقصد اصلی مهاجرت متخصصان بازیسازی کشور بوده است. ترکیه فضای بسیاری در این حوزه پیدا کرده و بازیسازان به اطلاعات و ارتباطات با سایر بازیسازها و ناشران بازیها دسترسی آزاد دارند. ترکیه در حال حاضر بهعنوان قطب بازیسازی منطقه شناخته میشود و کشورهای بسیاری ترغیب به سرمایهگذاری در آن شدهاند. در صورتی که بازیسازان ایرانی همچنان برای اینکه ناشران بازیها انتشار بازیهای تولیدیشان را بپذیرند باید با رابطی خارجی با این ناشران ارتباط برقرار کنند.»
او در توضیح ابا اشاره به اینکه فشارها تنها از خارج از کشور به بازیسازان ایرانی وارد نمیشود، ادامه داد: «برخی فیلترها از خارج کشور برای بازیسازها اعمال میشود؛ رابطه با برنامههای کاربردی و موتورهای بازیسازی در دسترس. و برخی دیگر از داخل خود کشور. برای مثال ممکن است سرورهایی که خدمات داخلی و خارجی ارائه میدهند از داخل کشور تحریم و مسدود شوند و کاربران خود را از دست بدهند.»
صادق توضیح داد: «متاسفانه بازیسازان ایرانی باید چندین برابر بازیسازان خارجی برای تولید تلاش کنند و موانع بسیاری را برای انتشار بازیهای خود پشت سر بگذارند و همین هم موجب میشود تا مایل باشند کشور را به مقصد کشورهایی که در آنها دسترسی آزاد به اطلاعات، موتورها، ناشران و رسانهها دارند، ترک کنند.»
او افزود: «حتی کارآموزانی که دو سال برای تربیت آنها وقتی میگذاریم نیز پس از پایان دوره آموزشی مهاجرت میکنند.»
فرهنگسازی غلط مانع تربیت نیروی متخصص
ابوالفضل صادق با اشاره به نقش مؤثر فرهنگسازی گفت: «مدام در رسانه از مضرات بازیها صحبت میشود، در صورتی که بازی فواید بسیاری برای کودکان دارد. تحقیقات نشان دادهاند که کودکانی که بازی میکنند به نسبت آنهایی که بازی نمیکنند، باهوشترند، خلاقیت بیشتری دارند و در مشاغل خود در آینده نیز واکنشهای بهتری به مسائل محیطی دارند.»
او گفت: «اگر به این فواید اشاره شود خانوادهها نیز میتوانند در این حوزه سرمایهگذاری کنند. در حال حاضر حوزه بازیسازی شرایطی دارد که افراد اگر یک تا سه سال زمان بگذارند و در بخشها و مشاغلی مانند انیماتور، طراحی، برنامهنویسی و مارکتینگ بازیها تجربه کسب کنند قطعاً میتوانند به ایجاد شغل در این حوزه کمک کنند و شاغل شوند. ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که برای استخدام برنامهنویس یا آرتیست در این حوزه باید چند ماه زمان بگذاریم.»
صنعتی فراموششده با ظرفیتهای بالا
رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای بیان کرد: «در حال حاضر صنعت بازیسازی، صنعتی پولساز در جهان به شمار میرود که درآمدی بالاتر از صنعت موسیقی و سینما دارد.
او با اشاره به تقاضای بالا در این حوزه افزود: «در هر خانهای که کودکی باشد بر تلفنهای همراه چند بازی نصب است. با تغییر نسل حتی پدر و مادرها نیز بازی میکنند.»
صادق ادامه داد: «چرخ اقتصاد فنلاند با ۴٫۵ میلیون نفر جمعیت بهکلی با تکیه بر صنعت بازیسازی میچرخد. صنعت بازیسازی در این کشور درآمدی معادل درآمد صنعت نفت در کشور ما بههمراه داشته است.»
او توضیح داد: «شرکتهای مستقل توانمندی در کشور داریم که بازیهای بسیار خوبی تولید کردهاند و برنده جوایز جشنوارههای مختلف شدهاند اما در نبود حمایتها شاهد آن هستیم که سالانه حداقل دو تا سه مورد از این شرکتها و تیمهای بازیسازی، یعنی کل تیم و یا شرکت به کشورهای دیگر از جمله ترکیه، کانادا و کشورهای اروپایی مهاجرت میکنند.»
او در انتها با اشاره به راهکارهای موجود عنوان کرد: «مسئولان باید از بدنه بازیسازی کشور حمایت کنند و مشوقهایی را برای شرکتهای فعال در این حوزه در نظر بگیرند که برای مثال معافیت مالیاتی و تسهیلات کمبهره میتوانند از جمله این مشوقها باشند. همکاری با سازمان فنی و حرفهای برای تدوین دورههای آموزشی در حوزه بازی، ایجاد رشته تحصیلی در این حوزه، استفاده از ظرفیت رسانهها برای فرهنگسازی در این رابطه و حضور شرکتهای بازیسازی در پارکهای علم و فناوری نیز از جمله دیگر راهکارهایی هستند که میتوان در این خصوص برشمرد.»