علیرضا زاکانی در چهارمین نشست خبری خود که با موضوع تخصصی «حمل و نقل عمومی» در شرکت واگنسازی مترو و پس از رونمایی از ۶ رام قطار متروی اورهال شده برگزار شد، در تشریح طرحهای مدیریت شهری برای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: طبق وعده قبلی امروز در دومین نشست تخصصی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی گفتوگو خواهیم کرد.
وی بزرگترین مشکل شهروندان تهرانی را موضوع ترافیک و پس از آن آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد موضوع بی مسکنی و بد مسکنی موجب نارضایتی آنها شده است.
در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم
شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز ۳۴ درصد ترددها در حوزه حمل و نقل عمومی است و ۷۰ درصد توسط خودروهای شخصی صورت میگیرد، افزود: در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم و فاصله معناداری با وضع مطلوب وجود دارد. در حمل و نقل معتقدیم هزینه سرمایه گذاری مهم است و امیدواریم شرایط در این حوزه تغییر کند و در پایان این دوره مدیریت شهری سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
خدمات در دسترس شهروندان با بهره گیری از هوشمندسازی
زاکانی ادامه داد: از سوی دیگر در تلاش هستیم میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر دهیم و این کار از طریق افزایش دسترسیها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی انجام میشود. در حقیقت میخواهیم با بهره گیری از هوشمندسازی خدمات را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا از این طریق شاهد کاهش تقاضای سفر در شهر باشیم.در بخش سوم نیز سیاست ما برقی سازی حمل و نقل عمومی است. رفتن به مسیری که حمل و نقل عمومی را برقی سازی کند.
حل معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران با سه گام
وی تاکید کرد: به این ترتیب با کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی و افزایش ارائه خدمات، رساندن سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و برقی سازی حمل و نقل عمومی به عنوان سه گام اساسی تلاش خواهیم کرد تا دو معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران را مرتفع کنیم. برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامههای مفصلی را طراحی کردهایم. همچنین در بخش مترو اتوبوس، مینیبوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه بستههایی را ایجاد میکنیم که ما را به اهدافمان برساند.
توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی حمل و نقلی
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه نظم و ساماندهی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی شکل میگیرد، افزود: امیدواریم با طراحیهای انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گرههای بزرگی که در ظاهر غیر قابل حل هستند را بازگشایی کنیم. در هر بخش برنامه ریزی دقیقی انجام دادهایم که توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی قرار گرفته است.
وی افزود: ما هفت خط مترو را تحویل گرفتیم که در این هفت خط ۲۵۳ کیلومتر به همراه ۱۴۰ ایستگاه قرار داشت. لذا اولویت را به هفت خط موجود دادیم در حالیکه برای تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده است. البته هفت خط مترو ناقص بود و مطالعات ما نشان میداد با تکمیل این هفت خط ۶۰ درصد مطلوبیت مترو ایجاد میشود. لذا اولویت را تکمیل خطوط فعلی قرار دادیم. بر همین اساس ۱۴ کیلومتر خط مترو افزایش پیدا کرد و ۱۰ ایستگاه به بهره برداری رسید.
به گفته زاکانی، در سال جاری نیز ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه به بهره برداری میرسد که به جز این ۲۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر خط پرند نیز امسال افتتاح میشود و به این ترتیب راه آهن حومهای به صورت پیوسته به بهره برداری میرسد.
شهردار تهران ادامه داد: در پایان امسال ۲۲ کیلومتر داخل شهر و ۲۰ کیلومتر خارج شهر به بهره برداری میرسد. پایان امسال تکمیل هفت خط را اعلام میکنیم ولی این خطوط بخشهای توسعهای داشتند که کار آنها امسال آغاز میشود و امیدواریم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق را شروع کنیم که زمان اتمام آنها نیز حداکثر دو سال پیش بینی شده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه چهار خط جدید نیز در کنار این توسعهها داریم که خط ۱۰ امسال شروع شده و حفاری آن از ماه آینده آغاز میشود، افزود: خط ۹ نیز هفته آینده تفاهمنامه آن به امضاء میرسد که به صورت دو طبقه اجرایی میشود و خط ۱۱ و ۸ نیز سال آینده آغاز خواهند شد. به این ترتیب هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز میشوند.
حرکت جدی شهرداری تهران برای بازسازی و افزایش واگنهای مترو
شهردار تهران با اشاره به اینکه حرکت برای بازسازی و افزایش واگنها نیز به صورت جدی دنبال میشود، گفت: امروز واگنهای (دی سی) که در خطوط شهری مورد استفاده قرار میگیرند و ۲۹ رام از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقاء پیدا کردهاند. در گذشته دو رام از این نوع قطارها بازسازی شده بود؛ اما برای اولین بار بازسازی و ارتقاء آنها تحت عنوان قطارهای «دی سی پلاس» انجام شده است.
وی با بیان اینکه بازسازی ۶ رام قطار مترو از ۲۹ رام قطار وعده شده، صورت گرفته و امروز وارد شبکه میشوند، یادآور شد: این در حالیست که اگر بخواهیم این قطارها را خریداری کنیم هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی در بر دارد ولی بازسازی کامل آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد. لذا مقرر شد کلیه قطارها شامل ۴۲ رام قطار (ای سی) نیز نوسازی شود.
زاکانی تاکید کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود که از سال ۹۵ باقیمانده بود که در سال گذشته با تنظیم تفاهمنامهای با سازمان مدیریت به گونهای پیشرفت که امروز دولت تعهدات خود را به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرده و ۱۵ درصد پیش پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش پرداخت ۱۶۱ واگن دیگر نیز به ۶۳۰ دستگاه قبلی اضافه شود که این قطارها پس از تولید در داخل کشور گسترش آنها انجام میشود.
وی تاکید کرد: ناظر بر تولید داخل از ۱۱۳ واگن تولید ملی، هفت واگن آن در حال آماده شدن است که این واگنها با همکاری واگن سازی، جهاد دانشگاهی، مپنا و بخش خصوصی انجام خواهد شد.
از رده خارج شدن ۲۸ واگن مترو و نیاز به بازسازی دو سوم واگن ها
زاکانی ادامه داد: امروز ۲۷۰ کیلومتر خطوط مترو با ۱۵۰ ایستگاه و ۱۵۰۰ واگنی داریم که از ۱۵۰۰ واگن ۲۸ واگن از رده خارج شده و دو سوم آن نیز باید بازسازی شود. لذا اولویت را در بازسازی گذاشتیم که علاوه بر بازسازی، ارتقاء نیز در دستور کار قرار گرفت.
بازسازی ۴۱۶ دستگاه واگن مترو از سال ۸۵ تا سال ۹۵
شهردار تهران ادامه داد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ظرف مدت ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن بازسازی و تحویل شده، ۴۲ واگن در حال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا رکورد بیش از ۱۵ سال گذشته را بزنیم.
مهندسی خطوط اتوبوسرانی تهران در دستور کار شهرداری
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به طرح مدیریت شهری برای بخش اتوبوسرانی نیز اشاره کرد و افزود: در اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوسرانی داریم که از این تعداد ۳۰ درصد خطوط، ۷۰ درصد مسافران را جابجا میکنند. لذا در اولین مرحله مهندسی خطوط را در دستور کار قرار دادیم.
زاکانی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما در ابتدای دوره مدیریت شهری ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که تا به امروز ۳۶۰ اتوبوس جدید به مجموعه اضافه کردیم، گفت: از این تعداد اتوبوسهای جدید ۱۷۲ اتوبوس از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ظرفیتهای شهرداری خریداری شده است.
تبدیل خط یک «بی آر تی» به «تراموا»
وی با بیان اینکه در راستای برقی سازی خط یک «بی آر تی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، گفت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهمنامه آن نیز هفته آینده منعقد میشود که خط یک «بی آر تی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر تحت پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما این است که ۵۵ میلیون مسافر با تراموا جابجا شوند.
زاکانی همچنین از تغییر الگوی بهره مندی از بی آر تی خبر داد و اظهار کرد: تا پایان شهریور ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده وارد ناوگان میشود که ۴۰۰ دستگاه ملکی و ۱۰۰ دستگاه خصوصی است.
وی با بیان اینکه تا کنون قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم که مقرر شده ۱۲۶۰ اتوبوس تا پایان سال تحویل شود، گفت: از این میان ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه نیز مینی بوس است.
به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوسها هستیم
شهردار تهران با بیان اینکه تهران به ۱۰ الی ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد، ادامه داد: ما به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوسها هستیم که با مجموعههای دیگر نیز وارد رایزنی شدهایم.
نقش ون در طراحی الگوی جدید حمل و نقل عمومی
وی با بیان اینکه در حال طراحی الگوی جدیدی در حمل و نقل عمومی هستیم که ون هم در این الگو نقش مهمی ایفا میکند، گفت: با وزارت صنعت تفاهم خرید ۳۰ هزار ون ۱۴ نفره را داشتیم که با ورود این ونها قابلیت نزدیک به ۱۰ هزار اتوبوس ایجاد میشود.
مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت
گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه
وی با بیان اینکه گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه خواهیم داشت، گفت: مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت در حال انجام است.
رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی به تهران
وی همچنین از نوسازی ۵۰۰۰ تاکسی تا کنون خبر داد و گفت: رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در حال انجام است و همچنین موضوع حمل و نقل هوشمند و ترکیبی را دنبال میکنیم و امیدواریم به زودی سامانههایش طراحی شود و تا آخر سال افتتاح شود.
ساماندهی حمل و نقل بار در پایتخت
خریداری ۴۰ دستگاه ون برای معلولان و جانبازان بزودی
وی همچنین از ساماندهی حمل و نقل بار خبر داد و گفت: از ۱۰۰ درصد باری که وارد تهران میشود ۳۰ درصد بدون مصرف در تهران جابجا میشود که باید این موضوع ساماندهی شود و در کل هدف ما این است که ۷۰ درصد مسافرتها در تهران با حمل و نقل عمومی انجام شود و در حوزه معلولیت و جانبازان نیز در حال خریداری ۴۰ ون جدید هستیم.
بومی سازی قطارهای مترو در کشور
وی همچنین در خصوص بومی سازی قطارهای مترو در کشور گفت: همزمان با اورهال دانش فنی نیز توسط کارشناسان کسب میشود، اما در قرارداد ۶۳۰ واگن که مسیر آن دنبال میشود قرار است نهایتا ۵۵ درصد در این فرآیند بومی و داخلی سازی صورت گیرد و همچنین ۱۱۳ واگن ملی قرار است تولید شود که ۸۵ درصد آن بومی سازی شده است که به تبع آن هر چقدر جلوتر برویم میزان داخلی سازی افزایش مییابد و ما در زمره کشورهایی هستیم که به زودی زود جشن خودکفایی و تولید مبتنی بر توان داخلی را جشن میگیریم.
خریداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین برای تهران
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ورود اتوبوسهای سه کابین به حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت: ما برای خرید این اتوبوسها از تولید کننده داخلی اتوبوسها را خریداری میکنیم. در حال حاضر نیز اتوبوسهای تولید این شرکت در ترکیه مشغول ارائه خدمات هستند. تفاهمنامهای انجام شده و دیدارهایی از اتوبوسها در ترکیه صورت گرفته است. این تولید کننده داخلی که کارخانه آن در تبریز است اتوبوسهای تولیدیاش در ترکیه در حال استفاده است. لذا ۱۰۰ دستگاه خریداری خواهیم کرد که چهار یا پنج دستگاه قبل از پایان سال تحویل داده خواهد شد و بخش عمدهای سال آینده تولید و تحویل میشود.
وی ادامه داد: این اتوبوسها کیفیت فوقالعادهای دارند و مجموعه با کیفیتی هستند. همه اتوبوسهایی که مقرر شده به صورت سه کابین خریداری شود به صورت نو هستند.
باید از کولر در اتوبوس و تاکسی استفاده شود
زاکانی در پاسخ به سوالی درباره عدم استفاده از کولر در خطوط اتوبوسرانی و تاکسیها گفت: قاعدتا استفاده از کولر باید انجام شود و این موضوع را دنبال خواهیم که که شهروندان بتوانند از این مواهب بهره بگیرند.
وی افزود: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. بخشی از طریق بازسازی اتوبوسها دنبال میشود. ۱۰۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس صورت میگیرد، به طوریکه ۵۰۰ دستگاه از اتوبوسهای مشغول فعالیت بازسازی میشوند و ۵۰۰ دستگاه نیز به صورت جدید پس از بازسازی وارد ناوگان خواهند شد. امیدواریم از این مسیر خدمات خوبی ارائه کنیم. همچنین در مترو سرفاصلهها را کاهش دهیم و در اتوبوسرانی نیز خدمات بهتری را ارائه دهیم.
هر پولی که برای شهر باشد پس میگیریم
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در ادامه نشست خبری خود در خصوص نحوه تأمین درآمد مالی احداث خط ۱۰ مترو که قرار است توسط قرارگاه خاتم الانبیاء انجام شود و اشاره یکی از خبرنگاران به پرونده «رسا تجارت»، گفت: هر پولی که برای شهر باشد پس میگیریم و بهتر است که یک جلسه را به این موضوع اختصاص دهیم که ببینید چگونه پولهای شهر دارد بر میگردد اما موضوع خیلی فراتر از این ماجرا است و ما سعی داریم منابع را از طریق مولدسازی و مشارکت تامین کنیم به گونهای که در آینده نزدیک شاهد احداث تونل ۹ کیلومتری در حوزه فنی عمرانی خواهید بود که از طریق مولدسازی انجام خواهد گرفت.
تحقق بودجه شهرداری در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بوده
به گفته شهردار تهران، مترو به تنهایی خودش ظرفیت زیادی دارد که میتواند استفاده شود به گونهای که شروع خط ۱۰ مترو در مروارید شهر است و ما در آنجا ۲۵ هکتار زمین داریم که میتوانیم با استفاده از فضاهای سطحی نسبت به تأمین منابع این خط اقدام کنیم و این در حالیست که ما میزان تحقق بودجهمان در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بوده و باید بگویم که ما از بدهیها فرصت خلق کردیم و با پرداخت بدهیهایمان مجددا پول به شهر تزریق کردیم و قرار است خط ۱۰ و ۱۱ مترو توسط قرارگاه خاتم الانبیاء، خط ۱۱ توسط مپنا و خط ۸ نیز با پشتیبانی شرکت خارجی و بخش خصوصی احداث شود.
ساخت هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد
وی خطاب به رسانه ها تأکید کرد: دقت داشته باشید که راه اندازی این خطوط هزینه بر است. به گونهای که ساخت هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که امسال میخواهیم ۲۲ کیلومتر را به غیر از خط متروی پرند مورد بهره برداری قرار دهیم. هر چند که برخیها میگویند ساخت این خطوط دهها یا صد سال طول میکشد اما باید بگویم که هدفگذاری ما سال ۱۴۱۰ است.
تعیین ۱۴ منطقه تهران به عنوان پشتیبان مترو
زاکانی با بیان اینکه از سال گذشته یک روشی را برای تأمین منابع مترو ابداع کردیم و آن هم تعیین ۱۴ منطقه به عنوان پشتیبان مترو بود، گفت: مثلا در خط ۶، پشتیبان منطقه ۶ بود و یا اورهال این شش رام قطار با پشتیبانی منطقه یک صورت گرفت و باید بگویم که همه ما در شهرداری میدویم تا کارها به خوبی انجام شود.
وی در خصوص هوشمندسازی نیز با بیان اینکه هوشمندسازی که ما در شهرداری مد نظر داریم از یک اپلیکیشن ساده فراتر است، اظهار کرد: ما میخواهیم سفر ترکیبی بار و مسافر را داشته باشیم یعنی مسافر بداند که برای رسیدنش به مقصد از چه نوع حمل و نقل عمومی استفاده کند. مثلا از کدام ایستگاه مترو خارج شده و یا سوار کدام خط اتوبوس شود که کار بسیار پیچیدهای است که تا کنون سابقه نداشته است.
زاکانی در خصوص وضعیت اتوبوسرانی نیز با بیان اینکه بالاترین میزان اتوبوس فعال در شهر مربوط به سال ۸۹ بود که ۴۹۵۰ اتوبوس فعال بودند، گفت: حالا ما در نظر داریم از این تعداد عبور کنیم و با قراردادهایی که منعقد کردیم امیدواریم تا پایان سال به وضعیت خوبی برسیم و در سال آینده نیز این شرایط را دنبال میکنیم اما دقت داشته باشید که حمل و نقل تهران در دوران کرونا پسرفت کرد و امروز نیاز داریم که کاستیها و بی توجهیها را جبران کنیم.
درخواست شهرداری برای پس دادن ودیعه ونها از سوی وزارت کشور صحت ندارد
وی در خصوص انتشار نامهای در فضای مجازی مبنی بر پس دادن ودیعه ونها از سوی وزارت کشور گفت: ما نامهای نزدیم که پولمان را برگردانید و این موضوع را از شما میشنوم و ما قدرالسهممان را برای ۶۳۰ ون پرداخت کردیم که تا امروز ۱۹۵ دستگاه تحویل شده که در مرحله شماره گذاری است.
مذاکره جدید شهرداری برای خریداری ون های جدید سقف بلند برای پایتخت
وی با بیان اینکه به موازات آن در شهرداری با شرکت زامیاد وارد مذاکره شدیم که ونهای دیگری را از طریق منابع داخلی خریداری کنیم، تصریح کرد: این ونها سقف بلند هستند و سوخت آنها گازسوز هم هست و با دو باک ۴۰۰ کیلومتر پیمایش دارد که بحث خرید ۳۰ هزار ون را دنبال میکنیم اما هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص آن نرسیدیم.
مطالعات تراموا تکمیل شده
وی در پاسخ به این سوال که هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا تحویل نداده شده است، گفت: مطالعات «تراموا» تکمیل شده و تیم کارشناسی بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشتند و برخی مخاطرات در خصوص نحوه برق دهی و کابل بالا سر وجود داشت؛ اما نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است که به بازار آمده این مشکلات حل شده و همچنین مسیر تحویل مطالعات به کمیسیون انجام نشده اما با سرعت این کار را انجام خواهیم داد. چرا که صرفه و صلاح احداث تراموا است و ما در سفر اخیرمان به متروپل نیز مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا ارائه میشود.
وی در پاسخ به این سوال که از قرارگاه حمل و نقل خبری نیست؟، گفت: همه کارهایی که من اینجا اعلام کردهام که یک شبه رخ نداده است.
زاکانی در خصوص کمک دولت به حمل و نقل تهران نیز با بیان اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سال ۹۵ مانده بود و هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته بود، افزود: دولت بزرگترین خدمت را در این زمینه به ما کرد و ما از آنها تشکر میکنیم و یا در حوزه اتوبوس نیز تا کنون ۱۷۲ اتوبوس تحویل داده و در مورد ونها نیز تا کنون ۱۹۵ ون تحویل گرفته شده است.
وی در خصوص چرایی عدم ورود ونها به ناوگان نیز گفت: در تهران از دهه ۸۰، ۶۰۰۰ ون وارد شده که بالای ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ ون فعال هستند، اما هدفگذاری ما ورود ۳۰ هزار ون به ناوگان است که جا دارد از شورای شهر تهران بابت در نظر گرفتن سوبسید برای کرایه ون تشکر کنیم. چرا که قیمت واقعی بلیت اتوبوس ۱۲ هزار تومان و بلیت مترو ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان است اما وقتی سوبسید به این کرایهها تعلق میگیرد قیمتش به شدت کاهش مییابد و برای اولین بار هم قرار شده که به کرایه ون سوبسید تعلق گیرد.
مذاکره با وزارت صنعت برای تولید ۴۰۰۰ اتوبوس،۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰ هزار موتور سیکلت برقی
زاکانی با بیان اینکه ما با وزارت صنعت برای تولید ۴۰۰۰ اتوبوس، ۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی نو و ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی صحبت کردیم که تا به امروز برای تولید ۲۵۰۰ اتوبوس قرارداد منعقد شده است، گفت: رایزنیها ادامه دارد و امیدواریم مسیر برقی سازی و نوسازی ناوگان گشایش جدی داشته باشیم.
افزوده شدن ۳۰ هزار ون به ناوگان حمل و نقل تهران طی سه سال
شهردار تهران یادآور شد: قرار است ۳۰ هزار ون ظرف مدت سه سال به شهر اضافه شود اما این ۳۰ هزار ون به اندازه ۱۰ هزار اتوبوس ظرفیت ایجاد میکند و شرایط راحتتری را برای مسافران به ارمغان میآورد.
منبع خبر: ایسنا