×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
کلمات احساسی منفی؛ هشدارهایی از درون

به گزارش تجارت گردان ، گاهی اوقات در زندگی، ما مدام به دنبال بهانه‌ای برای خوابیدن یا از زیر بار مسئولیت رها شدن هستیم. پیش‌گیری و درمان به موقع بیماری‌ها می‌تواند به روند بهبودی و کیفیت درمان کمک کند.

طبق داده‌های سایت کلینیک علم روانشناسی، افرادی که دچار افسردگی می‌شوند بیشتر رویکرد فهمی و درکی‌شان به خودشان است و در خود کند و کاو می‌کنند. به همین علت از ضمایر اول شخص مفرد بیش از حد استفاده می‌کنند. «تجربه‌ ثابت می‌کند، افرادی که بیش از اندازه و از قصد از کلماتی مانند «من»، «خودم»، «من به شخصه» استفاده می‌کنند به افسردگی دچار هستند». این اختلال ممکن است در کودکان و بزرگسالان رخ دهد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا افسردگی در سایز اندام فیزیکی و مغز اثر گذار است و این کلمات نشانه‌هایی هستند که می‌توانیم به راحتی افراد را آگاه کنیم. البته حواسمان باشد که گفتن: «تو افسردگی داری» همیشه اثر مثبت نخواهد گذاشت و بهتر است با روانپژشک مشورت کنیم.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که افراد مبتلا به افسردگی، میل به صحبت درباره‌ی قطعیت دارند. بازه‌ای از صفر تا صد را در صحبت‌های آنها متوجه می‌شوید که برگرفته از احساسات آنهاست. این افراد دوست دارند همه چیز را حوزه‌بندی کنند. هر موضوعی در ذهن آنها سفید یا سیاه است. پس اگر دوست شما مرتب از جملاتی مانند «این اتفاقات همیشه میفتد» یا «من هیچ‌وقت قادر به انجام همچین کاری نیستم» یادداشت بردارید. ممکن است افراد زیادی از این کلمات در زبان خود استفاده کنند ولی افرادی که افسردگی دارند بیش از حد نیازشان این کلمات را به کار خواهند برد. این افراد میل بیشتری به قضاوت کردن دارند تا تفکر کردن.

برخی نوجوانان برای بیان احساسات خود از کلمه‌ی دپرس یا افسردگی استفاده می‌کنند که با کلماتی که بارهای منفی احساسی دارند متفاوتند.

افراد مبتلا به افسردگی معمولا ناتوان در انجام کارهای روزمره هستند. استفاده از عبارت “نمی‌توانم” نشان‌دهنده گیر کردن در احساسات و شرایط خاص است. همچنین بیان یکباره “احساس بهتری دارم” می‌تواند نشانه خطرناکی باشد، زیرا ممکن است بیمار تصمیم به خودکشی گرفته باشد. افراد مبتلا به افسردگی نیازمند درمان حرفه‌ای هستند و باید به موقع به روانکاو مراجعه کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.