×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
در راستای حفظ محیط زیست بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین تا پایان آبان به تولید می‌رسد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جعفری مدیر پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن تشریح آخرین فعالیت‌های پژوهشی ایمپاسکو عنوان کرد: ساخت پایلوت بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین معدنی به صورت صد در صد ساخت داخل به مرحله اجرا رسیده است.

وی توضیح داد: لاستیک‌های فوق سنگین معدنی یکی از پر اهمیت‌ترین و گران‌ترین قطعات مصرفی در معادن است، دلیل این موضوع پیچیده بودن فناوری ساخت و با ارزش بودن مواد اولیه استفاده شده در این لاستیک‌ها است. مدیر پژوهش ایمپاسکو تصریح کرد: لاستیک‌های فوق سنگین پس از فرسوده شدن در معادن و محیط‌های اطراف آن سوزانده، رها سازی و یا در زیردامپ‌های معدنی دفن می‌شود که این امر موجب بروز مشکلات زیست محیطی و وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ ساختار و ترکیبات این لاستیک‌ها بسیار با ارزش بوده که با دفن شدن آن‌ها امکان استفاده از این مواد با ارزش از بین می‌رود؛ مواد تشکیل دهنده لاستیک‌ها شامل فولاد آبکاری شده ساختاری، لاستیک و صمغ طبیعی، افزودنی‌های شیمیایی ارزشمند و بیش از ۴۰ نوع ترکیبات با ارزش است.

جعفری گفت: با توجه به این موضوع و در راستای توسعه تکنولوژی و فناوری  و بومی سازی فرآیندها در کشور و بعد از نتایج موفقیت آمیز طرح تحقیقاتی ملی با عنوان “پژوهش، توسعه فناوری و بومی سازی فرآیند بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین ماشین آلات معدنی” در مقیاس آزمایشگاهی، برنامه ریزی جهت احداث پایلوت با ظرفیت ۲  تن در روز در ایمپاسکو صورت پذیرفت.

وی افزود: پس از انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی اصفهان و فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص توسعه تکنولوژی و بهینه سازی فرآیند، در حال حاضر تجهیزات پایلوت آماده شده و در مرحله تست نهایی و انتقال به محل در نظر گرفته شده جهت نصب است.

جعفری اعلام کرد: امید است که تا انتهای آبان ماه پایلوت شروع به کار و تولید محصول آغاز شود.

وی افزود: علاوه بر ارزش زیست محیطی این فرآیند و کمک به حفظ محیط زیست،  ارزش افزوده بازیافت این لاستیک‌ها بالاست و بر اساس برآوردهای صورت گرفته، به طور متوسط از بازیافت هر تن لاستیک‌های فوق سنگین معدنی ۱۷  تا ۲۱ درصد فولاد، ۳۲ تا ۳۵ درصد کربن سیاه (دوده صنعتی)، ۳۰ تا ۳۵ درصد میعانات هیدروکربنی (گازوئیل و روغن موتور) و ۱۰ تا ۱۲ درصد گاز طبیعی قابل احتراق استحصال می‌شود.

مدیر پژوهش ایمپاسکو در پایان خاطرنشان کرد: فرآیند فوق در اختیار چند شرکت محدود در دنیا بوده که با اتمام فعالیت‌ها و شروع به کار پایلوت، ایمپاسکو نیز به جمع آنها اضافه خواهد شد و از این پتانسیل می‌توان جهت صدور تکنولوژی به کشورهای همسایه نیز استفاده کرد ضمن اینکه تمامی تجهیزات بکار رفته در این پایلوت کاملا بومی بوده و ۱۰۰ درصد داخلی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.