به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدعلی دهقان دهنوی در دیدار با دبیر کل انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی ، دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل هوایی و دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی، بیان کرد: رئیس شورای عالی صادرات غیرنفتی شخص رئیس جمهور یا معاون اول ایشان است از اینرو مصوبات شورای عالی صادرات غیرنفتی میتواند در بازه زمانی کوتاه در هیات دولت مطرح و تصویب شود.
وی با بیان اینکه صرف بیان مشکلات نمیتواند راهگشا باشد، گفت: راهکارهای حل مشکلات باید در قالب مصوبه طراحی شود یکسری از مصوبات میتواند از جنس تغییر مقررات باشد و یکسری دیگر از جنس تغییر فرآیند؛ به این معنا که گمرک موظف است که بحث عدم کنترل محمولههای ترانزیتی را بادقت انجام دهد. همچنین برخی از مصوبات میتواند از جنس ترویجی و حمایتی باشد به عنوان مثال سازمان توسعه تجارت برای جذب سرمایهگذار در بازارهای نوظهور فعالیت کند؛ در واقع میخواهیم بگوییم که شکل نهایی رفع مشکل میتواند از طریق راه حلهای مختلف صورت پذیرد.
معاون وزیر صمت پیشنهاد داد هر یک از حوزههای حمل و نقل شامل ریلی، جادهای، هوایی و دریایی سه مشکل اصلی خود را احصا و در نهایت 12 مصوبه در حوزه لجستیک به شورای عالی صادرات غیرنفتی ارائه شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: تحریم شرایط خریداری هواپیما را دشوار کرده است اما به نظر میرسد مشکلات در این زمینه غیرقابل حل نیستند و با ابتکارات در این حوزه میتوان از بسیاری از این مشکلات گذر کرد. بدون تردید توسعه تجارت با قوی شدن شبکه حملونقل تحقق پیدا خواهد کرد.
همچنین فعالان حوزه حملونقل چالشها و مشکلات حوزه ریلی، جادهای، هوایی و دریایی را به سمع رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران رساندند.
و از دید انجمن های مذکور بالا بودن هزینه سوخت هواپیماهای باری، پایین بودن بهرهوری و سنتی بودن سیستم حملونقل ریلی، تصدیگری دولت در حوزه ترانزیت ریلی، محدود بودن تعداد واگنها و فرسودگی کشتیهای موجود در دریایی خزر، عدم سرمایهگذاری مناسب در زیرساختهای بندری و نبود پایانههای مناسب صادراتی و…بهعنوان مهمترین عارضههای صنعت حمل و نقل بینالملل مطرح شدند.