به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه و بر اساس گزارش اخیر شورای تحقیقات بیمه، خسارت رانندگان بدون بیمهنامه نسبت به دهههای گذشته در حال افزایش میباشد و این هزینهها به صورت حق بیمه بالاتر به رانندگان بیمهشده منتقل میشود؛ به این معنا که بار مالی رانندگان پر ریسک و قانونگریز بر رانندگان قانونمدار سربار میشود که به دور از عدالت و انصاف است.
شایان ذکر است آمارهای منتشر شده از مبادی رسمی مبین این مهم است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ وسایل نقلیه بدون بیمه نامه ۱۸٫۶ درصد رشد داشتهاند و از طرفی ۹۰ درصد از این وسایل نقلیه را موتورسیکلتها تشکیل می دهند که بررسیهای اجمالی نشاندهنده وجود یک چرخه معیوب در بیمه نمودن و صدور بیمهنامه شخص ثالث و حوادث راننده در خصوص موتورسیکلتهای صفر کیلومتر است.
در این پژوهش، ضمن بررسی اقدامات انجام شده در جهت شناسایی وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمهنامه در کشور و بررسی عملکرد نهادهای مسئول در تعریف جرایم و سایر اقدامات بازدارنده برای افراد در حال رانندگی با وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه و تحلیل اثرگذاری بازدارندگی آنها؛ عملکرد صندوق تامین خسارتهای بدنی در راستای ماده ۲۱ قانون شخص ثالث مرور شده است. در ادامه با مطالعه تکنولوژیها و نوآوریهای موجود در کشورهای منتخب برای شناسایی تردد وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمهنامه و همچنین بررسی عواقب مالی یا قانونی برای افراد در حال رانندگی با خودروی فاقد بیمهنامه در آن کشورها؛ پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای ممانعت از تردد وسایل نقلیه بدون بیمهنامه ارائه شده است.
بر اساس یافتهها، مهمترین پیشنهادهای سیاستی پژوهش عبارتند از:
۱- سرمایهگذاری و توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات: ایجاد پایگاه داده جامع، سیستمهای شناسایی خودکار پلاک و سامانههای آنلاین برای دسترسی سریع پلیس به وضعیت بیمه خودروها ضروری است.
۲- همکاری و هماهنگی بین نهادها: همکاری مؤثر و تبادل اطلاعات بین پلیس، شرکتهای بیمه، وزارت کشور و سایر نهادهای مرتبط برای اجرای بهتر قوانین و سیاستگذاریها پیشنهاد شده است.
۳- آموزش و فرهنگسازی: برگزاری کارگاههای آموزشی برای رانندگان درباره اهمیت بیمه و پیامدهای عدم داشتن آن، اطلاعرسانی عمومی و تولید محتوای آموزشی و تبلیغاتی برای افزایش آگاهی جامعه توصیه میشود.
۴- تقویت قوانین و مجازاتها: اجرای کامل قوانین، افزایش جریمهها و اعمال جریمههای بازدارنده، توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه و تجهیز پلیس به ابزارهای استعلام آنلاین وضعیت بیمه از جمله راهکارهای قانونی مطرح شده است.
۵- مشکلات اقتصادی رانندگان: ارائه تسهیلات اقتصادی برای خرید بیمه به رانندگان کمدرآمد، پیشنهاد میشود.
۶- استفاده از فناوریهای نوین: بهرهگیری از هوش مصنوعی، سامانههای یکپارچه، پهپادها، سنسورهای هوشمند و اپلیکیشنهای موبایل برای شناسایی و کنترل وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه پیشنهاد شده است.
۷- مشوقهای قانونی و اقتصادی: ارائه تخفیفهای بیمهای به رانندگان خوشسابقه و طراحی بیمههای کوتاهمدت برای افراد با نیازهای خاص از جمله مشوقهای مطرح شده است.
علاقهمندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی میتوانند به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/ مراجعه نمایند.














