×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آیت‌الله حسینی خراسانی: بانک مسکن رسالت الهی دارد / تاکید عضو فقیه شورای نگهبان بر نقش‌آفرینی بی‌بدیل بانک مسکن در نهضت ملی مسکن

به گزارش تجارت گردان به نقل از بانک مسکن-هیبنا؛ مدیرعامل بانک مسکن در این مراسم ضمن بزرگداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی، ولادت حضرت فاطمه‌الزهرا و روز زن را تبریک گفته و با بیان احادیثی از بزرگان دین، بر مقام رفیع زن در اسلام تاکید کرد.

بانک مسکن عهده‌دار تأمین مهم‌ترین نیاز مردم

دکتر سیدعباس حسینی با بیان اینکه امروزه بانک مسکن عهده‌دار مهم‌ترین دغدغه کشور یعنی تامین مسکن مردم است، اظهار امیدواری کرد که این بانک بتواند در چارچوب تکالیف و وظایف قانونی خود این مسئولیت را به‌خوبی ایفا کند. وی سه حجت اصلی برای بانک مسکن را یادآوری کرد و افزود: اولین حجت، عمل به دغدغه رهبری مبنی بر لزوم توجه به مردم در حوزه مسکن است؛ این موضوع به عنوان حجت شرعی بانک تلقی می‌شود. تحقق شعار دولت از باب اجرای قانون نهضت ملی مسکن دومین حجت بانک است. رفع نیاز مردم نیز سومین حجتی است که بانک بر دوش دارد. به هر حال فرصتی برای بانک ایجاد شده تا با خانه‌دار کردن و اعطای تسهیلات به مردم، خدمت‌گزار آن‌ها باشد.

اقدامات بانک مسکن در طرح نهضت ملی

مدیرعامل بانک مسکن در بخشی دیگری از سخنانش تاکید کرد که این بانک تاکنون تقریباً به تمام وظایف خود در حوزه قانون نهضت ملی مسکن عمل کرده است. بانک مسکن طی دو سال اخیر یکی از موثرترین بانک‌ها در اجرای نهضت ملی مسکن بوده و تاکنون بالغ بر ۳۱۲ هزار واحد مسکونی را تامین مالی کرده است. حسینی اظهاراتش را این‌گونه پایان داد: حجم تأمین مالی این واحدها ۱۷۰ همت بوده و این موضوع از این منظر ارزشمند است که مانده‌سپرده بانک بین ۲۲۰ همت تا ۲۳۰ همت است؛ همچنین، نزدیک به ۷۰ همت از پرداخت نقدی در این حوزه از محل منابع مالی بانک بوده و چنین موضوعی در تاریخ بانک مسکن بی‌سابقه است.

نیاز به مسکن در راس همه نیازها

در ادامه این مراسم، عضو فقیه شورای نگهبان ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه‌الزهرا (س) و بزرگداشت چهارمین سالروز شهادت سردار سلیمانی، گفت: فرهنگ فاطمی، فرهنگ خدمت‌رسانی به عالم بشریت است. نیکی، خدمت و دستگیری از نیازمندان پرچمی است که در این بیت به اهتزار درآمده است. بر این اساس بانک مسکن هم در تأمین یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردم رسالتی الهی بر دوش دارد. آیت‌ا… سید احمد حسینی‌خراسانی با اشاره به اینکه در کلام فقهی، بحثی تحت عنوان سکنی، عمری و رقبی مطرح است، توضیح داد: نیاز به مسکن، نیاز همیشگی بشر بوده و امروز هم در رأس تمام نیازهاست. فقه فاطمی و علوی در حوزه حل مشکل مسکن به‌عنوان نیاز درجه یک بشر حرف برای گفتن دارد. وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهند و مسکن بسازند تا مشکل سرپناه مردم حل شود. این امر راه‌های مختلفی دارد و فقط یکی از آن‌ها مسئولیت‌هایی است که از لحاظ قانونی بر عهده یک سازمان یا بانک گذاشته شده است.

او اضافه کرد: در فقه اسلامی خانه خالی بی‌معناست. در این زمینه افرادی که خانه‌های مازاد نیاز دارند باید تشویق شوند که با شرایط و قرارداد قانونی منزل خود را یک سال به‌طور رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار دهند که این امر عمری نامیده می‌شود. رقبی نیز به این معناست که افراد خانه خود را در اختیار نیازمندان قرار دهند و با آن‌ها نوعی قرارداد منعقد کنند؛ بدین شکل که تا وقتی توان خرید خانه را پیدا می‌کنند از مسکن آن‌ها بهره ببرند. سکنی نیز به این معناست که تا زمان حیات فرد، خانه او در اختیار نیازمندان قرار گیرد. این بهترین خدمت به مردم و ملت است.

آیت‌ا… حسینی‌خراسانی تشریح کرد: اگر صاحبان خانه خالی حاضر به انجام این امر خداپسندانه و بشردوستانه نیستند، دولت باید با شناسایی آن‌ها هشدار دهد که زمین و خانه را معطل نگه ندارند چراکه در نظام اسلامی هیچ ظرفیتی نباید بدون استفاده‌ بماند. از این رو با ادبیات همدلانه و رئوفانه از آن‌ها بخواهند که این خانه‌ها را در اختیار نیازمندان قرار دهند. در غیر این صورت با قوانینی نظیر مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی می‌تواند آن‌ها را به سمت استفاده از این ظرفیت سوق دهد. عضو فقیه شورای نگهبان همچنین اهتمام بانک مسکن برای حل مشکلات مردم را ستود و گفت: در حل مشکل مسکن مردم بانک مسکن پای کار است؛ از سایر نهادها و بانک‌ها نیز درخواست می‌شود که به کمک بیایند تا ساخت مسکن سرعت بگیرد و دیگر در کشور مشکلی با عنوان بی‌مسکنی وجود نداشته باشد. برخی بانک‌ها در ایران از لحاظ مالی جزو ابرقدرت‌های مالی اقتصاد ایران هستند اما طبق اطلاعاتی که بنده دارم تمام این بانک‌ها مجموعا در حوزه مسکن تقریباً نیمی از کار بانک مسکن را انجام داده‌اند. با این حال باید توجه داشت بانک مسکن که بانکی تخصصی است، رسالت ذاتی خود می‌داند که یک‌تنه دو برابر تمام بانک‌ها تلاش کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: حل مشکل مسکن جزو اولین مسائلی بود که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به آن تأکید و رهبر انقلاب نیز بارها آن را تکرار کرده‌اند. بر این اساس نهادها و سازمان‌های مرتبط باید دست به دست هم دهند تا این رسالت خود را به‌درستی انجام دهند. در اسلام نیز تأکید شده که بخشی از دارایی ثروتمندان صرف رفع مایحتاج نیازمندان شود.

در این مراسم، خانم اکبری همسر محرم ترک اولین شهید مدافع نیز حضور داشت و مدیرعامل بانک مسکن با اهدای لوح یادبود از ایشان تجلیل و قدردانی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.