×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال آینده

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات امروز با حضور در مجلس درباره برنامه این وزارتخانه برای توسعه ارتباطات در کشور، افزود: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود ۸۱ درصد از روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند هرچند آماری که به ما تحویل دادند ۹۰ درصد بود. اما ارزیابی‌های انجام شده نشان داد بسیاری از روستاها کیفیت مناسبی ندارند و به علت مستهلک شدن زیرساخت‌ها به اینترنت مناسبی دسترسی ندارند و باید برای آن‌ها نیز فکر کرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون ۷ هزارو ۴۵۱ روستا داریم که کیفیت اینترنت آن‌ها اصلا مناسب نیست و ۴ هزار و ۵۰۰ روستا اصلا به اینترنت دسترسی ندارند و امکان برقراری ارتباطات نیز فراهم نیست. برای رفع این مشکلات، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده‌ایم.

وی درباره برنامه‌ریزی برای اتصال روستاهای باقی‌مانده به اینترنت گفت: در ۴ سال گذشته حدود هزار و ۸۰۰ سایت جدید در کشور راه اندازی شده و به این واسطه، دسترسی به اینترنت با کیفیت برای ۲ هزار و ۵۰۰ روستا فراهم شده است. درصد زیادی از روستاها، جزو روستاهایی بودند که برای اپراتور صرفه اقتصادی داشته و به همین دلیل، سایت را راه‌اندازی کرده است.

زارع پور تصریح کرد: این تعداد سایت از محل منابع وزارت ارتباطات راه اندازی شده است. روستاهای باقی مانده، عمدتا روستاهای صعب‌العبور و دور افتاده هستند و راه‌اندازی زیرساخت‌های ارتباطی در آنها مشکل است. در گذشته با یک سایت می‌توانستیم ۲ تا ۳ ورستا را پوشش بدهیم، اما برای اتصال برخی از روستاهای باقی‌مانده باید یک سایت اختصاصی یا در مواردی باید سایت واسط راه‌اندازیم کنیم. بسیاری از این روستاها از نعمت برق و جاده محروم هستند و برای ارتباطات نیاز به برق داریم. در تبصره‌های بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ یک بندی پیشنهادی کردیم که برق‌رسانی به روستاها با اولویت روستاهای فاقد ارتباط صورت بگیرد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: باید ۲ هزار و ۶۷۴ سایت جدید راه‌اندازی کرد و ۳ هزار و ۲۰۰ سایت را ارتقا بدهیم. قولی که زمان رای اعتماد دادم این بود که تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم. آن زمان تصور من این بود که باید زیرساخت را برای ۴ هزار روستا مهیا کنیم، اما آمار کنونی ما حکایت از ۷ هزار و ۴۵۱ روستا دارد اما من به قولم وفادار هستم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در یک سال و نیم آینده این اتفاق رخ دهد، باید ۴ برابر بودجه بیشتر در نظر بگیریم و ۴ برابر به کار سرعت بدهیم که مسیر سختی است. یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین نیروهای خود را برای توسعه ارتباطات روستایی منصوب کردم. تا کنون به ۶ استان سفر کرده است تا مشکلات را از نزدیک رصد کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که برای دستیابی به این اهدف به هشت هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، خاطرنشان کرد: در نظر داریم ارتباطات روستایی را در ۴ فاز تکمیل کرده و به پایان برسانیم. در ۳ ماه گذشته توانسته‌ایم ۵۰۰ روستا را به اینترنت متصل کنیم، فاز ابتدایی در بهمن امسال است که حدود ۷۰۰ روستای جدید را متصل خواهیم کرد.  در اردیبهشت و هفته ارتباطات نزدیک به ۹۰۰ روستا، در هفته دولت سال آینده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا و باقیمانده را در اسفندماه سال آتی متصل خواهیم کرد.

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان سال آینده

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.