×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
احتمال حذف ۸۰۰ کدرشته محل از دفترچه کنکور/ ۲ هزار رشته غربالگری می‌شوند

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، نشست خبری معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار شد.در ابتدای نشست «قاسم عموعابدینی» معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: به دنبال تحول آموزش عالی هستیم.بخش مهم کار وزارت عتف که برنامه وزیر علوم نیز هست، تغییر در وضعیت موجود و ریل‌گذاری‌های جدید است. در واقع کارهایی می‌کنیم که قبلا در نظام آموزشی ما نبوده است. حالا چرا نظام آموزشی ما نیاز به تحول دارد؟

عموعابدینی گفت: جمهوری اسلامی در حوزه علمی در رتبه ۱۴ تا ۱۶ در بین کشورهای جهان درخشیده است که نتیجه تلاش دانشگاهیان و دانشمندان ماست. ما در برخی رشته‌ها مانند نانوفناوری، سلول‌های بنیادین و… در رتبه‌های حتی زیر پنج در جهان هستیم. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید دارند که محققین و جوانان باید پایه گذاری ‌های قبل را دنبال و جهش وار به سمت اقتصاد دانش بنیان بروند و آن را فتح کنند که ضرورت گام دوم هم هست. ایجاد تمدن نوین اسلامی هدف گام دوم انقلاب است. برای این هدف باید تحولی در نظام آموزشی ایجاد کرد که مسیر را طی کنیم. در گام دوم خمیرمایه ما علم و دانش است که به تمدن اسلامی ما برمی گردد. فرهنگ دانشگاه و فرهنگ علمی و مدیریت دانشگاه و توسعه علم در ایران اسلامی و تمدن اسلامی شکل گرفته است. ایرانی‌ها تمدن داشته‌اند و ملتی که قبلا تمدنی ایجاد کرده است، حتما باز هم می‌توانند این کار را بکند.

او اضافه کرد: در بحث دانشگاه تمدن ساز چون ما منشا دانشگاه بودیم، باید تلاش کنیم که دانشگاه تمدن ساز ایرانی شکل بگیرد. همچنین حکمت و خرد ورزی است که بالاترین درجه دانایی و دانش اندوزی محسوب می‌شود و ایرانی‌ها صاحب حکمت هستند و دانشگاه‌های ما نیز باید حکمت بنیان شود. دانشگاه‌های ما باید به سمت حکیم‌پروری بروند و بتواند برای دانشجو شغل ایجاد کند و دانشجو نیز بتواند شغل را بپذیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند شغل فقط رفتن به صنعت و بازار است اما اگر هیأت علمی ما کار تحقیقی می‌کند هم شغل دارد. در طرح تحول دولت چهار چالش مد نظر است و گفته‌اند در چهار سال باید حل شود؛ چالش‌های حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدفمند و فارغ‌التحصیلان توانمند و بحث‌های فرهنگی و دیپلماسی علمی از این چالش هاست.

عموعابدینی ادامه داد: توجه به کرسی‌های نوآوری و حوزه شاگردپروری، اخلاق محوری، استادمحوری و نیاز محوری موضوعاتی هستند که در وزارت علوم روی آن کار شده است و یک سال هم وقت گذاشتیم و برای آن آیین نامه هم نوشتیم که عنوانش سرآمدان آموزشی است و دهه خردورزی و حکمت بنیان را ایجاد کردیم و هفته معلم در دانشگاه به دهه سرآمدی تبدیل شده است.

معاون وزیر افزود: در همین راستا جشنواره‌ای هم برگزار خواهیم کرد که ۲۰ استاد حکمت ورز از استان‌های مختلف کشور انتخاب و تقدیر می‌شوند. از بین حدود ۱۳۰ استاد معرفی شده ۳۷ استاد به مرحله دوم و از بین آن‌ها ۲۰ استاد برای تقدیر معرفی می‌شوند.

عموعابدینی تاکید کرد: برای آموزش هدفمند شوراها به کمک ما آمده اند. ما شورای گسترش، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش و شورای هدایت‌آموز را داریم که فعال‌تر از قبل شده‌اند و برنامه‌هایی را در این شوراها مصوب کردیم. ما دنبال آموزشی متناسب با مشاغل به دانشجویان هستیم. آموزش‌های امروز در دنیا آموزش مهارتی در ترکیب با نیازها و مهارت‌های روز است لذا در نظام آموزشی تحول ایجاد شده است. ما در برنامه‌ریزی آموزشی، محتوای رشته‌ها را مورد توجه قرار دادیم و مجوز این کار را هم داریم و مثلا در یزد طرح بورس صنعت تاثیرات مثبتی ایجاد کرده و برای دانشجویان تعدادی واحد کارورزی متناسب با صنعت قرار دادیم.

او یادآور شد: ۱۲۰۰ نفر از استادان و استادیاران ما در شبکه‌ای قرار دادند و در کارگروه‌های لازم و نشست با معاونین در شورای گسترش و برنامه‌ریزی ساماندهی و آمایش رشته ها را بررسی می کنند.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: ۱۰ سال پیش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آمایش رشته‌ها مصوب شد که باید اجرا می‌شد. این مصوبه ۹ ماده دارد و ۸ ماده آن به وزارت عتف، دانشگاه آزاد و علوم پزشکی برمی‌گردد. آمایش سرزمینی رشته‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و نتایج مثبت آن دیده شده است. هدفگذاری ما در نظام آموزشی روشن است؛ تحصیل کردن دلایل مختلفی دارد و یک مورد از این اهداف تحصیل برای ارتقای فرهنگ جامعه است که جزو اهداف نظام آموزشی ماست.انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.