×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استراتژی توسعه‌محور فولاد سنگان هم‌زمان با رشد تولید

علی ‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، بیان کرد: طرح‌های توسعه‌ای فولاد سنگان در سه بخش تقسیم‌بندی شده و در زمینه‌های تولید پایدار، زیرساخت و تامین انرژی با هدف تداوم تولید پنج میلیون تن کنسانتره و پنج میلیون تن گندله و همچنین طرح های افزایش ظرفیت تولید اجرایی می‌شوند. در زمینه تامین برق، نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ میلیون یورو، یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت به شمار می‌آید که مجوزهای لازم اخد شده و طراحی‌های آن نیز انجام شده است. علاوه‌براین، با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه سنگان و وزش باد با سرعت تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این منطقه، طرح احداث نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دست اقدام داریم تا از این طریق، هم از نعمت‌های خدادادی به بهترین نحو بهره ببریم و هم در راستای حفاظت از محیط زیست منطقه گام برداریم. کلیه مجوزهای لازم جهت احداث این نیروگاه اخذ شده و مشاور پروژه نیز انتخاب شده است. یک یا دو شرکت خارجی در این پروژه با فولاد سنگان همکاری می‌کنند و در چهار فاز ۵۰ مگاواتی پروژه را پیش خواهیم برد که امیدواریم در پایان سال جاری بتوانیم ۵۰ مگاوات آن را وارد مدار کنیم.


عدم‌النفع ۳۰ میلیارد تومانی فولاد سنگان از قطعی برق
وی با بیان اینکه ما ناچار به خرید بخشی از برق مورد نیاز فولاد سنگان از بورس انرژی هستیم، عنوان کرد: طبق قانون، اگر یک واحد صنعتی بخشی از برق مورد نیاز خود را خریداری کند، در زمان پیک مصرف، برق آن مجموعه قطع می‌شود. البته، قانون جدیدی وضع شده است مبنی بر اینکه اگر همان واحد نسبت به تولید انرژی تجدیدپذیر اقدام کند، برق آن مجموعه حتی در زمان اوج مصرف نیز قطع نخواهد شد و یکی از دلایل احداث نیروگاه بادی توسط فولاد سنگان نیز همین مسئله بوده است. قطعی برق در سال گذشته باعث شد ما نتوانیم برنامه تولید چهار میلیون تن کنسانتره هدف‌گذاری شده در شرکت را محقق کنیم و این معضل منجر به کاهش تولید ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره نسبت به برنامه شد. قطعی برق همچنین منجر به عدم‌النفع روزانه ۳۰ میلیارد تومان برای فولاد سنگان گردید. با این وجود و علی‌رغم قطعی برق، ما موفق به ثبت رکوردهای بی‌نظیری در کارخانه‌های مختلف شرکت شدیم و تلاش و انگیزه کارکنان سختکوش فولاد سنگان به معنای واقعی در گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان ستودنی بود.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص تامین آب مورد نیاز فولاد سنگان، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در طرح انتقال آب دشت کرات و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در انتقال پساب شهر تایباد به طول ۸۰ کیلومتر، به دنبال تامین منابع آبی پایدار برای کارخانه‌های کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی هستیم. همچنین به منظور جلوگیری از هدررفت آب و خروج آن از مرزهای کشور و استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و عمقی، طرح انتقال آّب از دشت زوزن به طول ۵۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه بسیار مهم در دستور کار مجموعه قرار گرفته که سهم ما از این پروژه ۴۰ درصد است. کلنگ پروژه احداث، بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات فاضلاب شهر تایباد به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به منظور ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۴ هزار متر مکعب، احداث خط انتقال و شبکه جمع‌آوری به طول ۹۸ کیلومتر و نصب انشعاب فاضلاب به میزان ۱۵ هزار فقره، اواسط خرداد ماه به زمین زده شد که امیدواریم با اجرای این پروژه، هم به وظایف خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست عمل کرده و هم زمینه توسعه و اشتغال‌زایی پایدار در منطقه خواف را فراهم کنیم.
‌اکبری در رابطه با اقدامات فولاد سنگان در راستای تامین گاز، خاطرنشان کرد: در زمینه تامین گاز، ایده‌هایی از سوی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ذخیره‌سازی گاز مطرح شده و مطالعات فراوانی در بخش R&D شرکت در حال انجام است. در تلاش هستیم با نصب مخازن ANG، گاز مورد نیاز شرکت را برای حداکثر ۳۰ روز در سال جاری ذخیره‌ کنیم. سرمایه‌گذاری لازم در نظر گرفته شده و مجوزهای لازم نیز صادر شده است و پس از جمع‌بندی نهایی در حوزه مسائل فنی نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.


تولید ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره هماتیتی در فولاد سنگان
وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای جهت افزایش ظرفیت تولید گندله و کنسانتره اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت معدنی مناسب در مناطق مختلف کشور از جمله سنگان، بخشی از هدف‌گذاری تولید خود را به سمت تولید از سنگ هماتیت معطوف نمودیم. با توجه به فراوانی بیشتر، استخراخ آسان‌تر و عیار بالاتر سنگ‌آهن مگنتیتی نسبت به هماتیتی، اکثر شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره‌ و گندله‌ در سراسر جهان به دنبال استفاده از این ذخایر بوده و ذخایر هماتیت و یا همان کانی‌های آبدار آهن مهجور واقع شده‌اند. مناطق جنوبی ایران و مناطقی همچون سنگان و سیرجان، غنی از ذخایر سنگ‌آهن هماتیتی هستند که اقداماتی جهت تولید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره سنگ‌آهن در این مناطق انجام شده است. در همین راستا، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره هماتیتی را در دستور کار قرار داده است که اقدامات مورد نیاز آن انجام شده است. سنگ‌آهن هماتیت از مزایای بسیاری نسبت به مگنتیت برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به اکسیدپذیری پایین و کیفیت بالای گندله تولیدی اشاره کرد. با توجه به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره، متقابلا طرح تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی گندله را تعریف کرده‌ایم که اقدامات مهندسی آن انجام شده و پیش‌بینی کرده‌ایم هم‌زمان با آغاز عملیات اجرایی، این پروژه زودتر از پروژه کنسانتره هماتیتی به بهره‌برداری برسد.
معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با بیان اینکه در راستای تکمیل زنجیره تولید، به دنبال تولید آهن اسفنجی در مجموعه هستیم، خاطرنشان کرد: مجوزهای راه‌اندازی دو واحد مگامدول دو میلیون تنی آهن اسفنجی در منطقه سنگان را اخذ کرده‌ایم که مطالعات اولیه آن انجام شده و میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن برآورد شده است. ما در تلاش هستیم تا در بهترین زمان، عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنیم.
‌اکبری در ادامه به راه‌اندازی خط آب‌گیری باطله در کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان اشاره کرد و گفت: از این طریق ۸۰ درصد آبی که قرار است با باطله از مدار تولید خارج شود، دوباره به آن برمی‌گردد و برای شرکت دو نتیجه مهم به همراه دارد؛ نخست اینکه ما باطله خشک تولید می‌کنیم و آب حاصل از آن، به هیچ عنوان به زمین‌های اطراف کارخانه نفوذ نمی‌کند و خطرات زیست محیطی به همراه ندارد؛ دوم اینکه مصرف آب مورد نیاز کارخانه تولید کنسانتره‌، از ۰٫۹ به کمتر از ۰٫۴ متر مکعب به ازای هر تن کنسانتره کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر در حالت عادی، میزان آب مورد نیاز کارخانه تولید کنسانتره‌ با ظرفیت پنج میلیون تن در سال، حدود چهار میلیون متر مکعب باشد، این میزان پس از راه‌اندازی خط آب‌گیری باطله به کمتر از دو میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که این امر منجر به رقابت‌پذیرتر شدن کنسانتره تولیدی، کاهش مصرف آب و همچنین ایفای مسئولیت‌های اجتماعی فولاد سنگان در منطقه خواف شده است.


احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک در ایران
وی در ادامه، پروژه احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک، به منظور حفاظت از محیط زیست را از دیگر پروژه‌های مهم فولاد سنگان دانست و گفت: این پروژه هم‌اکنون در دست اقدام قرار دارد که برای نخستین بار در ایران توسط فولاد سنگان اجرایی شده است؛ این ایده پیش از این تنها در دو کشور برزیل و استرالیا عملیاتی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.