×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش سطح آبیاری تحت فشار کشور به ۲.۴ میلیون هکتار

به گزارش تجارت گردان ، کاظم خاوازی در مراسم افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار حمیدیه که امروز (۱۲ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در روز اول دهه مبارک فجر اینجا حضور دارم و شاهد تلاش‌ها و زحمات کشاورزان عزیز هستم. قبل از اینکه به آمارها و اطلاعات بپردازیم، می‌خواهم احساس خود را بگویم زیرا از اینکه صبحم را در دل روستا و چنین مکانی شروع کردم، بسیار لذت می‌برم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دولت با عنایت ویژه مقام معظم رهبری به این منطقه، توانست خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام دهد. با توجه به شور بودن خاک، پیش از این عملا برداشتی توسط کشاورزان در این اراضی انجام نمی‌شد اما این طرح باعث شد که متناسب با رفتاری که کشاورزان با زمین‌ها دارند ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم گندم برداشتی، با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در فاز اول به ۳ تا ۳.۵ تن برداشت گندم تبدیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت اراضی کشاورزی مناطق مختلف خوزستان گفت: بعضی از زمین‌های در این منطقه شور و یا قلیا هستند و ویژگی این اراضی این است که وقتی آب روی آن سوار می‌شود، دیگر نمی‌تواند پایین برود. بخش زیادی از خاک‌های ما در منطقه، چنین حالتی دارند. دوستان ما زحمات زیادی برای این منطقه کشیده‌اند و خاک‌ها اصلاح شده است.

خاوازی افزود: بر اساس آمار و اطلاعاتی که به ما داده شده است، کل تولیدی که در این منطقه اتفاق افتاده در فاز اول اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، ۱.۷میلیون تن بوده اما این تولید امروز به ۵.۲ میلیون تن رسیده است؛ این تفاوت ناشی از انجام کار بزرگی است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی خوزستان باید از سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی که در این بخش انجام شده است، دفاع کند؛ تصریح کرد: اگر همه کشت‌ها را کنار بگذاریم و تنها به کشت برنج بپردازیم. به طور مثال اگر یک میلیون تن تولید برنج داشته باشیم، یعنی یک میلیارد دلار، هزینه شده کامل برگشت داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این وضعیت نشان می‌دهد که کشاورزی ما چقدر جای سرمایه‌گذاری دارد و ما به نمایندگی از همه کشاورزان، در کلیه مراکز تصمیم‌گیری در حال جنگ هستیم.

وی درباره ثابت نگه داشتن قیمت کود نیز تصریح کرد: برای ثابت نگه داشتن قیمت کود سفید، انرژی بسیار زیادی در طول یک سال گذشته هزینه کردیم تا قیمت‌ها را ثابت نگه داریم. برای بقیه کودها که گران شدند نیز کارت کشاورز صادر کردیم. ۲ هزار میلیارد تومان برای کشاورزان از بانک مرکزی گرفتیم تا کشاورزان بتوانند نهاده‌های‌شان را تامین کنند.

خاوازی گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید، دولت را تحویل گرفت، کل سطح آبیاری تحت فشار کشور ۱.۱ میلیون هکتار بود که امروز به ۲.۴ میلیون هکتار رسیده است. مجموعه کارهای زیربنایی عظیم مانند پروژه ۲۹۵ هزار هکتاری این منطقه، انجام شد که ۱۰۲ هزار هکتار آن در شمال غرب و غرب بود. ۴۶ هزار هکتار نیز در سیستان و بلوچستان و ۷۸ هزار هکتار در استان گلستان صورت گرفت. در مجموع ۵۲۱ هزار هکتار کار زیربنایی که کاری بسیار عظیم است، توسط دولت انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امیدوارم نعمت‌های خداوند متعال شامل حال ما شود ‌و بارندگی در استان خوزستان اتفاق بیفتد زیرا کشاورزانی که کشت دیم گندم داشته‌اند، نگران هستند. امیدوارم که با تلاش‌های شما سال آینده نه ‌تنها گندم مورد نیاز را تامین کنیم، بلکه از محل تولید گندم، ذخایر استراتژیک کشور نیز تامین شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.