×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایدرونیوز، محسن صالحی نیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که از حدود سه ماه پیش در حال تدارک و پیاده سازی هستیم، افزایش تولید هم مد نظر است، افزود: آقای رئیس جمهور هم به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو اشاره کرد.

او ادامه داد: اگر رقم تقریبی خودرو تولیدی امسال را حدود یک میلیون دستگاه با حدود سه درصد پایین تر، فرض کنیم به تولید بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده ملزم هستیم؛ البته برنامه وزیر برای تولید خودرو در سال آینده، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است.

صالحی نیا با اشاره به اینکه ستادی در این باره در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است، اضافه کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز یکی از زیرمجموعه‌های این ستاد است و برنامه‌ها را پیگیری می‌کنیم.

از تولید بخش خصوصی در خودروسازی، استقبال می‌کنیم

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه از تولید بیشتر بخش خصوصی در خودروسازی، استقبال می‌کنیم، گفت: سهم دولت در ایران خودرو حدود ۶ و در سایپا حدود ۱۷ درصد است.

محسن صالحی نیا در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه عزم و امکان اجرای دستورات ۸ محوری رئیس جمهور در رمینه خودروسازی وجود دارد، افزود: زمانی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تولید خودرو داشتیم و نقش بخش خصوصی از این رقم حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه بود.
او با بیان اینکه در سال جدید، بخش خصوصی کارآمد هم در حال رشد است، ادامه داد: تولید حداقل ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را برای بخش خصوصی پیش بینی کردیم.
صالحی نیا افزود: برنامه هر دو شرکت خودروساز با در نظر گرفتن نحوه تأمین مالی در زنجیره، نحوه تأمین قطعه سازان از رده ۱ تا رده ۳ و نحوه تعامل ما با تأمین کنندگان مواد اولیه، عمدتاً در داخل کشور که بیش از ۸۵ درصد در داخل تأمین می‌شود و تأمین بقیه آن‌ها در زنجیره تأمین بر اساس شرایط کیفی که تعریف کردیم انجام می‌شود.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنیم که تا پایان سال به تولید یک میلیون دستگاه خواهیم رسید یعنی حدود ۸۹ درصد برنامه را محقق کردیم.

صالحی نیا افزود: تعداد زیادی از خودروسازان بزرگ دنیا، بسیاری از قطعات مورد نیاز خود را به علت نبود صرفه اقتصادی تولید در داخل، از بیرون کشورشان تأمین می‌کنند.

او گفت: در خودروسازی ایران خودرو، سهم دولت حدود ۶ درصد، خودسهامداری حدود ۲۹ درصد، بخش خصوصی حدود ۲۱ درصد، واحد‌های زیر مجموعه تأمین اجتماعی و بانک‌ها هم حدود ۱۸ درصد و سهام خرد مردمی نیز ۲۷ تا ۲۸ درصد است.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در خودروسازی سایپا هم سهم دولت حدود ۱۷ درصد، خودسهامداری حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد است و تأمین اجتماعی هم سهم دارد، بخش کوچکی هم از آن بخش خصوصی است و حدود ۴۰ درصد سهام آن نیز در بورس است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.