×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اقامت ۷۰ کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی بیش از زمان مقرر

به گزارش تجارت گردان ، حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این کودکان از کودکان اتباع خارجی هستند که اجازه اقامت ندارند یا از کودکانی هستند که کسی به دنبال آنها نیامده است.

وی اضافه کرد: در حال رایزنی با اداره اتباع هستیم و آنها طبق سیاست ها در حال تدوین و اجرایی کردن پروتکل هستند؛ اما به هرحال ۷۰ کودک بیش از زمان مقرر در مراکز بهزیستی در استان تهران، نگهداری می شوند.

معاون بهزیستی یادآور شد: از اواخر سال قبل که شیوع ویروس کرونا مطرح شد نگرانی ما کودکان کار و خیابان بود، بنابراین با همکاری تشکل های مردم نهاد و اورژانس اجتماعی بسته های بهداشتی و تغذیه ای ویژه کرونا را توزیع کردیم و به خانواده های آنان نیز بسته حمایتی دادیم.

مسعودی فرید با اشاره به بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان از ابتدا تا انتها گفت: ۵۰ درصد ظرفیت مراکزی که برای نگهداری کودکان داشتیم، کاهش دادیم و غربالگری این کودکان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد؛ در اجرای این روند کودکان کار و خیابان برای ورود به مرکز ابتدا باید از سوی پزشک ویزیت شوند، سپس اگر کودک مشکلی نداشت وارد مرکز می شود.

وی اضافه کرد: کودکان ابتدا به مرکز غربالگری می روند؛ پس از ثبت گزارش مددکاری و غربالگری پزشکی، اگر پدر و مادر داشته باشد دیگر به مرکز نگهداری ارجاع نمی شوند و خدمات سرپایی می گیرد اما اگر پدر و مادر کودک مشخص نباشد به صورت میان مدت در مراکز نگهداری می شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی گفت: سیاست اول سازمان بهزیستی این است که کودک وارد مرکز نگهداری نشود اما اگر هم وارد این مراکز شود باید با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

به گفته وی، از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، حدود ۳۰۰ کودک کار و خیابان در مراکز نگهداری ساماندهی شدند که بسیاری از آنان به کانون خانواده بازگشتند و فقط کودکان دارای خانواده غیرموثر در این مراکز باقی مانده اند.

معاون بهزیستی تصریح کرد: در کل کشور ۹۰ مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان وجود دارد که ۳۲ مرکز آن شبانه روزی بوده و پنج مرکز نگهداری شبانه روزی نیز در تهران وجود دارد. اولویت ما خدمات غیرحضوری است و اگر نیاز بود کودکان به مراکز نگهداری ویژه ارجاع داده می شوند اما ظرفیت این مراکز نباید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مرکز پر شود و اگر تعداد کودکان بیشتر از این میزان بود باید جای جدیدی ایجاد شود.

مسعودی فرید افزود: درباره کودکان اتباع مشکل داریم؛ اغلب آنها اجازه اقامت ندارند یا اینکه کسی دنبال آنها نمی آید؛ در این زمینه با نیروی انتظامی و اداره اتباع صحبت کردیم و در حال رایزنی هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.