×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
امکان حذف کامل دامنه نوسان در بورس وجود ندارد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، مسوولان حاضر در بازار سرمایه بعد از نوسانات ایجاد شده در بازار به دنبال راه حلی برای بهبود وضعیت بازار بودند که اعمال برخی از تغییر و تحولات را راه حلی مناسب برای این اتفاق عنوان کردند و به دنبال تصمیمات اتخاذ شده، شورای عالی بورس در بهمن سال ۱۳۹۹، دامنه نوسان را از منفی پنج تا مثبت پنج درصد به منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد تغییر داد. 

در این زمینه طی چند وقت گذشته «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای دامنه نوسان بورس اعلام‌کرد: این موضوع اکنون و در وضعیت فعلی بازار سرمایه مورد بحث اکثر فعالان این بازار است، بنابراین در تلاش هستیم که تا قبل از پایان سال برنامه‌ریزی های لازم را در زمینه دامنه نوسان انجام دهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: به دنبال آن هستیم تا برنامه‌ای میان‌مدت برای دامنه نوسان ارائه شود و به مرور اقدامات لازم برای اصلاح دامنه نوسان را در دستور کار قرار دهیم. بعد از ایجاد نوسانات مختلف در روند معاملات بازار سرمایه، تصمیمات زیادی برای تغییر دامنه نوسان اتخاذ شد و در این میان عده‌ای معتقد بودند که بهتر است به‌منظور جلوگیری از طولانی شدن نوسان بازار و نیز کاهش ضرر و زیان سهامداران، اقدامات لازم به منظور تغییر دامنه نوسان اعمال شود.

عشقی همچنین گفته بود: راه‌های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وجود دارد و ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت‌های بزرگ‌تر در دستور کار قرار دهیم.

اکنون و با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال هنوز تصمیمات نهایی درخصوص دامنه نوسان اتخاذ نشده است.

در این پیوند، «میثم فدایی»، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به آخرین تصمیمات اتخاذ شده درخصوص حذف دامنه نوسان در معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاکنون هیچ بحثی از حذف کامل دامنه نوسان در بازار مطرح نشده است.

 وی گفت: حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه با توجه به تبعات منفی آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد، بنابراین تاکنون هیچگونه بحثی در مورد آن انجام نشده است.

فدایی با اشاره به اینکه دامنه نوسان باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و به هیچ عنوان امکان حذف یک‌باره آن وجود ندارد، اظهار داشت: در بازارهای شفاف‌تر و عمیق‌تر باید دامنه نوسان بیشتر باشد، در مقابل برای بازارهای غیرشفاف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران باید دامنه نوسان کمتری در نظر گرفته شود.

مدیرعامل فرابورس ایران از بررسی اجرای دامنه نوسان پویا و ایستا در بازار سرمایه خبر داد و اضافه‌کرد: در دامنه نوسان پویا، قیمت سهام شرکت‌ها متناسب با آخرین قیمت تغییر می‌کند و هر ساعت یک‌بار یا هر پنج دقیقه یکبار عددی که برای دامنه نوسان در نظر گرفته شده با تغییر همراه می شود.

وی ادامه‌داد: در کنار آن در دامنه نوسان ایستا قیمت سهام در کل یک روز معاملاتی یک میزان مشخصی نوسان خواهد داشت.

عرضه سرخابی‌ها در فرابورس

فدایی در پاسخ به سوالی درباره برنامه عرضه های اولیه فرابورس تا پایان سال، گفت: اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده سهام سرخابی ها عرضه می‌شود، اما هیچ برنامه ای برای عرضه اولیه جدید وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.