×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
انتقاد صمت از عرضه محصولات پلیمری در بورس/ دلیل گرانی پلاستیک

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن صفدری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: ظرفیت تولید در صنایع پلیمری ۲۵ میلیون تن است که سال گذشته از یک سوم این ظرفیت استفاده شد.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت افزود: ظرفیت تولید ایجاد شده در صنایع پلیمری مربوط به واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیون و ۸۴ هزار تن محصولات پلیمری در مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده است.

وی با اشاره به میزان نیاز کشور به محصولات پلیمری گفت: بر اساس سهمیه‌ای که برای ۴ هزار و ۸۷۰ واحد تولیدی صنایع پایین دستی در سامانه بهین یاب به ثبت رسیده است، نیاز واحدها ۷۲۰ هزار تن برآورد و مازاد آن صادر می‌شود.

صفدری افزود: در ۹ ماهه امسال، ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۲۵ تن انواع محصولات پلیمری در بورس عرضه شده و با توجه به مازاد بر تولید، بخش عمده این تولیدات صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت با انتقاد از رقابت قیمت محصولات پلیمری در بورس گفت: با وجود آنکه تولید محصولات پلیمری بیشتر از مصرف کشور است، به دلیل رقابت قیمتی که در بورس کالا برای این محصولات وجود دارد، با قیمت زیاد عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: همین رقابت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات پلاستیکی شده و در نهایت هزینه این رقابت را مردم می‌پردازند.

تخلف برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در صادرات محصولات پلیمری

صفدری با اشاره به تخلف برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در صادرات محصولات پلیمری، افزود: متأسفانه پتروشیمی‌ها، برخی کالاهایی را که صادرات آن‌ها ممنوع شده، صادر می‌کنند و به همین دلیل اخیراٌ مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تدوین و ابلاغ شد با این مضمون که مجتمع‌های پتروشیمی و سایر تولیدکنندگانی که کالای آن‌ها در بورس عرضه می‌شود، در صورت رعایت حداقل عرضه، می‌توانند مجوز صادرات را از وزارت صمت دریافت کنند.

وی گفت: با این دستورالعمل می‌توان صادرات محصولاتی که بازار آن‌ها ملتهب است یا در داخل با ارزش افزوده بیشتری قابلیت تولید دارد، مدیریت کرد و وزارت صمت به این موضوع به صورت جدی ورود و حتماً صادرات آن‌ها را محدود می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.