×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
اولین فروش خودرو در سامانه یکپارچه/عرضه ۳۰ خودرو از محصولات خودروسازی دولتی و خصوصی

۱۳ اردیبهشت ماه بود (همزمان با عید سعید فطر) بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار از “سامانه یکپارچه فروش خودرو” صحبت و اعلام کرد که از ۱۸ اردیبهشت ماه، هرگونه فروش محصولات تمامی خودروسازان صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی (سامانه یکپارچه فروش خودرو) انجام خواهد شد.

علیرغم اینکه صحبت‌ها بر سر حذف فرآیند قرعه‌کشی برای تخصیص خودروها بود اما وزیر صمت در این رابطه معتقد است که “بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن‌ هم در موضوعی همچون تولید خودرو، فرآیندی یک‌شبه یا یک‌ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ از آنجا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی‌شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود فرایند عرضه خودروها و نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر  در قالب یک سامانه جامع انجام شود تا از دلالی و سوداگری عده‌ای خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌ دست خریداران واقعی برسد.”

براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر “فروش خودرو صرفا در سامانه یکپارچه فروش” هرگونه فروش خودرو از طریق غیر از سامانه یکپارچه را ممنوع اعلام و مجددا تاکید کرد: از این پس فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود.

حال این سامانه از یکشنبه هفته جاری آغاز به کار کرده و با آدرس sale.iranecar.com در دسترس قرار گرفت و بدین ترتیب در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای  ابلاغی رئیس‌جمهوری در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فعال شد.

طی دو روز گذشته (یکشنبه و دوشنبه)، متقاضیان می‌توانستند از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌ شده است، مطلع شده و از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه (امروز) اولین عرضه رسمی خودرو در قالب سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شود.

طبق تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای آنکه تقدم و تأخری وجود نداشته باشد و متقاضیان با خیال راحت و بدون عجله بتوانند از این فرصت استفاده کرده و با دست باز اقدام به خرید خودرو مورد نظر از شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی،  فرصت یک هفته‌ای برای ثبت‌نام در این سامانه فراهم شده است. در این سامانه به‌نفع مشتریان و در جهت افزایش رضایتمندی آن‌ها، موضوع عرضه چند برابری خودرو نسبت به دفعات گذشته در نظر گرفته‌شده است. فرآیند بصورت شفاف تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری خواهد شد.

طبق نظر وزارت صمت، روال تخصیص و تحویل خودرو به متقاضیان نیز بدین صورت خواهد بود که برای تقاضاهای بیش از ظرفیت، مشتریان نهایی به شیوه قرعه‌کشی تعیین خواهند شد؛ در غیراینصورت خودرو به هر فرد ثبت‌نام کننده تعلق خواهد گرفت. در حقیقت درصورتیکه میزان تقاضا بیشتر از ظرفیت اعلام‌ شده توسط شرکت خودروساز باشد، فرآیند قرعه‌کشی (تحت نظارت سازمان حمایت) اجرا می‌شود. اما به‌مرور با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتا با توجه به اینکه، شرایط بگونه‌ای پیش خواهد رفت که مصرف‌کننده واقعی بتواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و به تدریج در گام‌های بعدی قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

بدین ترتیب باتوجه به اینکه ثبت‌نام از امروز ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، مهلت ثبت‌نام تا روز سه‌شنبه (۳ اردیبهشت ماه) فراهم است.

عرضه ۳۰ خودرو در اولین مرحله فروش در سامانه یکپارچه

طبق پیش‌بینی‌ها در اولین دوره از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سابپا و شرکت‌های خودروساز خصوصی بهمن‌موتور، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و آرین پارس‌موتور محصولات خود را عرضه کرده‌اند.

سایپا: اما براساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، این گروه خودروسازی در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو، شش محصول خود را در قالب فروش فوق‌العاده و چهار محصول را در قالب طرح پیش‌فروش یکساله و مشارکت در تولید را عرضه کرده است.

در این مرحله از فروش سراسری، سایپا شش محصول تیبا، تیبا۲، ساینا، کوییک معمولی، کوییک R  و کوییک S هرسه با گیربکس معمولی را برای فروش فوق‌العاده و چهار محصول ساینا، کوییک معمولی، کوییک R و کوییک‌S با گیربکس‌های معمولی را در قالب پیش فروش یکساله عرضه کرده است. همچنین سایپا همزمان طرح حمایتی مادران دارای دو فرزند و بیشتر را طبق روال طرح‌های قبلی برای محصولات مذکور در برنامه فروش خود در این سامانه دارد.

طبق اعلام گروه سایپا، تحویل بخشی از خودروها مهرماه ۱۴۰۱ خواهد بود. مشتریان از ساعت ۹ صبح امروز (سه‌شنبه) می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو، درخواست خود را ثبت کنند.

ایران‌خودرو: گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز دو محصول هایما S۵ و هایما S۷ پلاس را بصورت پیش‌فروش یکساله، پنج محصول پژو پارس، پژو ۲۰۷i، پژو ۲۰۶، راناپلاس و سورن پلاس را در قابل فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش با موعد تحویل شهریور تا دی ۱۴۰۱ بسته به‌نوع خودروها و همچنین دو خودرو تارا و دنا پلاس را به سه شیوه فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یکساله و طرح مشارکت در تولید عرضه می‌کند. 

تا لحظه انتشار این گزارش هنوز، اطلاعیه فروش ایران‌خودرو منتشر نشده است، اما قطعا ایران‌خودرو نیز همچون سایر طرح حمایتی مادران دو فرزند و بیشتر را همزمان خواهد داشت.

بهمن‌موتور: همچنین گروه خودروسازی بهمن‌موتور نیز طرح فروش فوق‌العاده دو محصول فیدلیتی پرایم در دو مدل پنج و هفت نفره و دیگنیتی پرایم را از طریق سامانه جامع فروش خودرو دارد.

 اما بهمن ‌موتور در اطلاعیه فروش این دو محصول خود، ساعت شروغ فرآیند ثبت‌نام را ۱۰ صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) به مدت یک هفته اعلام کرده است.

آرین پارس‌موتور: آرین پارس موتور نیز بخشنامه فروش فوق‌العاده خودرو لاماری‌ایما را منتشر کرده است. طبق اعلام این شرکت، برنامه فروش فوق‌العاده خودرو لاماری‌ایما با قیمت قطعی معادل ۹۸۹ میلیون تومان و با موعد تحویل ۹۰ روزه و پیش‌فروش این خودرو با قیمت علی‌الحساب ۴۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و موعد تحویل ۱۲۰ روز کاری  از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو از ۱۰ صبح امروز انجام خواهد شد.

مدیران‌خودرو: شرکت مدیران‌خودرو نیز در این طرح فروش در سامانه یکپارچه، ۹ مدل از محصولات خود شامل MVM X۲۲، MVM  X۳۳، MVM X۲۲ PRO، MVM X۵۵، تیگو ۷ IE، تیگو ۷، تیگو ۸ در دو مدل کلاسیک و PRO و همچنین آریزو ۵ توربو را در قالب فروش فوق‌العاده با قیمت قطعی عرضه کرده است.

کرمان‌موتور: گروه خودروسازی کرمان‌موتور نیز در این طرح سراسری فروش، دو محصول جک J۴  وجک S۵ را در قالب فروش فوق‌العاده عرضه کرده است.

براساس اطلاعیه درج شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ راس ساعت ۹ صبح آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. کاربران سامانه می‌توانند از تاریخ مذکور اقدام به انتخاب خودرو کنند. تقدم و تأخر در زمان ثبت‌نام تاثیری در شانس برنده شدن کاربران در قرعه‌کشی نخواهد داشت.بر اساس اطلاعیه درج شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ثبت‌نام در سامانه از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ راس ساعت ۹ صبح آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. کاربران سامانه می‌توانند از تاریخ مذکور اقدام به انتخاب خودرو کنند. تقدم و تأخر در زمان ثبت‌نام تاثیری در شانس برنده شدن کاربران در قرعه‌کشی نخواهد داشت.

فرآیند ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اولین مرحله خود از امروز  آغاز می‌شود. همانطور که اشاره شد، طبق تاکید وزارت صمت برای اینکه متقاضیان با خیال راحت و بدون عجله ثبت‌نام کنند، ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو یک هفته مهلت خواهد داشت.

ثبت‌نام در سامانه مذکور و خرید محصولات از این سایت، شامل هفت مرحله می‌شود. در مرحله اول متقاضی با انتخاب گزینه ورود از منو اصلی سامانه، برای ثبت‌نام اقدام می‌کند. در قدم دوم ایجاد حساب کاربری است و در این بخش باید فرم مربوط به اطلاعات شخصی تکمیل شود. در مرحله سوم پس از تشکیل حساب کاربری بایستی کاربر اطلاعات تفصیلی خود را در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارد کند. در این مرحله، مراحل ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات به‌پایان می‌رسد. متقاضیان در مرحله چهارم اقدام به انتخاب خودرو خواهند کرد و در مرحله پنجم و ششم به‌ترتیب بخشنامه و اطلاعات ثبت‌شده را بازدید و تایید می‌کنند و در مرحله پس از نهایی کردن ثبت‌نام خود، یک کد رهگیری برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

شرایط و ضوابط خرید خودرو از سامانه یکپارچه/شرط عدم پلاک فعال، اعمال می‌شود

براساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط و محدودیت‌های زیر برای ثبت‌نام محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش فروش اعمال خواهد شد:

– پیش‌ ثبت‌نام بصورت آنلاین و از طریق آدرس ذکر شده انجام می‌شود و پس از انجام قرعه‌کشی، سایر مراحل (تشکیل پرونده، تحویل خودرو ، مدارک و ) جهت منتخبین، در عاملیت انتخاب شده صورت می‌پذیرد.

– امکان ثبت‌نام، صرفا برای افراد بالای ۱۸ سال و دارای گواهینامه معتبر، مجاز است.

– هر کدملی/شناسه ملی مجاز به ثبت‌نام یک دستگاه از این بخشنامه به شرط عدم خرید خودرو در طرح‌های فروش قبلی خودروسازان طی ۴۸ ماهه اخیر است.

-عرضه خودرو صرفا از طریق قرعه‌کشی (برای تقاضاهای بیش از ظرفیت) و با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌پذیرد.

– شماره تلفن همراه، شماره حساب و شماره شبا ثبت شده جهت ثبت‌نام بایستی به‌نام فرد متقاضی باشد و کلیه تراکنش‌های مالی، حسب مورد الزاما از همان حساب انجام شود.

– امکان ثبت‌نام برای متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال میسر نیست.

– متقاضی پس از تحویل خودرو  پنج ماه فرصت دارد برای سرویس اولیه به شبکه‌های نمایندگی مراجعه کند. در غیراینصورت گارانتی خودرو پنج ماه و ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد،  در صورت عدم مراجعه مشتری به شبکه خدمات پس از فروش باطل می‌شود.

– انتقال و واگذاری امتیاز حقوقی ناشی از برندگان در قرعه‌کشی به شخص غیر، مجاز نخواهد بود. همچنین پس از عقد قرارداد، امکان تغییر نام، صلح یا واگذاری امتیاز ثبت‌نام به غیر وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.