×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی فرصتی برای اشتغالزایی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز – دوشنبه – در جریان نظارت ستادی بر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان «خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT)» که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران‌ به عنوان شعبه مرکزی خانه‌های نوآوری و فناوری در کشورهای هدف صادراتی مستقر است، بازدید کرد.

رئیس جمهور در این بازدید با تاکید بر اهمیت نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور گفت: رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری در فارغ‌التحصیلان ایفا کند.

وی همچنین ضرورت توجه ویژه به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری با هدف تکمیل زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داد و یادآورشد: در صورت تحقق این هدف جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی از صندوق حمایتی به صندوقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری ارتقاء خواهد یافت.

خانه‌های نوآوری و فناوری (iHiT) علاوه بر تهران، در کشورهای کنیا، سوریه، چین، روسیه، چین، ازبکستان، ترکیه و عراق نیز دایر و فعال هستند و شعبه مرکزی iHiT که هاب این مراکز است زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران دایر شده است.

بیش از ۶۸۹ شرکت در فضایی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع، بیش از ۲ هزار کالای نوآورانه و دانش‌بنیان را در بخش‌های بخش دام و طیور، خوراک و تغذیه، ماشین‌آلات کشاورزی، بخش حمل و نقل، آب و انرژی، ساختار شهر هوشمند، ساختمان و خانه هوشمند، برق و الکترونیک، مواد پیشرفته و پلیمر، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌الات الکترونیک، دارو و سلامت، تجهیزات پزشکی، گیم و انیمیشن، صنایع خلاق و صنایع دستی در این مرکز به نمایش گذاشته‌اند.

خانه نوآوری و فناوری iHiT با هدف ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری، تجاری‌سازی و صادرات فناوری‌های دانش‌بنیان از قبیل شوروم کالاها و دستاوردهای دانش‌بنیان، تامین فضای کار اختصاصی، فضای کار اشتراکی و اتاق‌های جلسات، ارائه خدمات نرم‌افزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استانداردها و مجوزهای فروش، حمایت از توسعه بازار خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار توسعه بازار داخلی و به کارگیری و تعامل موثر با کارگزاران صادراتی، شرکت‌های مدیریت و صادرات راه‌اندازی شده و تسهیل فرآیند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهی توسعه بازار بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی توانمندی دانش‌بنیان داخلی در بازارهای بین‌المللی از جمله ماموریت‌های اصلی آن است.

رئیس جمهور امروز همچنین ضمن علاوه بر نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان، از سامانه شاخص‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بازدید کرد.

در این سامانه اطلاعات کلان تمام شاخص‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همه استان‌ها در بخش‌های مختلف مرجعیت علمی و فناوری، دانش‌بنیان و خلاق، توسعه زیست‌بوم فناوری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تعاملات بین‌المللی علم و فناوری گردآوری شده است.

بر اساس بخشی از اطلاعات این سامانه از مجموع ۹ هزار و ۵۹۹ شرکت فعال دانش‌بنیان، ۵۱۶ هزار میلیارد تومان فروش محصول به ثبت رسیده که ارزش پروژه‌های بار اول ۷۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین بر اساس اطلاعات این سامانه هزار و ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجارت خارجی فعال هستند و صادرات دانش‌بنیان کشور در سال جاری نیز رشدی ۳ برابری داشته است.

رئیس جمهور همچنین از خودروی برقی و ایرانی بازدید کرد، این خودرو از شهریورماه سال آینده وارد بازار می‌شود . قطار ملی مترو بعد از ۴ سال تلاش تکمیل و با تایید استانداردهای اروپایی ساخته شده و آماده تولید در کشور است.

دستیابی دانش‌بنیان‌ها به سازه‌های ساختمانی سبک 

آیت الله رئیسی در ادامه از سازه‌های سبک ساختمانی مقاوم در برابر زلزله بازدید کرد. این سازه‌های سبک فلزی و بتونی از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان است و توانسته سنگینی ساختمان را تا ۸۰ درصد کاهش داده و سرعت ساخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

دانش‌بنیان‌ها موفق به ساخت ربات آموزش با شناسایی اختلال‌های یادگیری شدند

ربات آموزش با ابزارهای «شناسایی اختلال یادگیری» از دیگر بخش هایی بود که مورد بازدید رئیس جمهور قرار گرفت. آموزش‌وپرورش از این طرح می‌تواند برای آموزش بهتر استفاده کند. 

طرح پیشران تحریک عمیق مغز هم از دیگر محصولات دانش‌بنیان در این نمایشگاه است که می‌تواند ۵۰ سلول را در عمق مغز فعال کند.

برقراری ارتباط امن کوانتومی بین تهران و اصفهان در آینده‌ای نزدیک

رئیس جمهور در نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، برای نخستین بار از لیزر مورد استفاده در ساعت‌های اتمی بازدید کرد؛ لیزرهایی که توانایی به دام انداختن ذره‌های اتم را دارند.

لیزر مورد استفاده در ساعت‌های اتمی از توانایی برقراری ارتباط امن کوانتومی ۵٠کیلومتری بین دو نقطه برخوردار هستند که با تلاش متخصصان داخلی این ارتباط بین دو شهر اصفهان و تهران برقرار خواهد شد.

استحصال آب از رطوبت هوا؛ دستاورد جدید متخصصان ایرانی

آیت الله رئیسی در نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، از فناوری استحصال آب از رطوبت هوا بازدید کرد.

فناوری استحصال آب از رطوبت هوا در مناطق ساحلی با رطوبت بالا و مکان‌هایی که دسترسی به آب مشکل باشد، کاربرد دارد.

ایران توانایی تولید و صادرات صفر تا صد تجهیزات دندانپزشکی را دارد

رئیس‌جمهور در نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، از جدیدترین فناوری‌های حوزه پزشکی و دندانپزشکی بازدید کرد.

در جریان این بازدید دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت به رئیس‌جمهور گزارش داد که ایران می‌تواند همه تجهیزات مورد نیاز کشورهای دوست در صنعت دندانپزشکی را با هدف صادرات تامین کند.

در این بازدید همچنین از جدیدترین تجهیزات بخش آی‌سی‌یو بیمارستانی، پلتفرم‌های تولید واکسن و داروهای زیست‌فناوری رونمایی شد.

 رسیدن به انتهای زنجیره تولید در صنایع پتروشیمی با استفاده از نانوکاتالیست‌های ایرانی

وی در ادامه همچنین از جدیدترین فناوری‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بازدید کرد.

در این بازدید، جدیدترین محصولات نانوکاتالیست در زمینه بهره‌وری بیشتر از محصولات پتروشیمی در معرض دید رئیس‌جمهور قرار گرفت.

در زمان حاضر جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۵ تولید علم، رتبه ۵ نانوتکنولوژی، رتبه ۸ علوم شناختی، رتبه ۱۰ تکنولوژی، رتبه ۱۸ هوش مصنوعی و رتبه ۱۳ سلول‌های بنیادی در جهان قرار دارد.

تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور ۹ هزار و ۵۹۹ شرکت است که در سال ۱۴۰۱ تعداد این شرکت‌ها ۸ هزار و ۲۶۰ و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶ هزار و ۶۳۲ واحد بوده است. ۴ هزار و ۳۹۷ شرکت نیز درخواست خود را برای ثبت به عنوان شرکت دانش‌بنیان ارائه کرده‌اند.

تعداد اشتغال ایجاد شده در این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۲۸ هزار و ۴۷۹ نفر است که این تعداد در سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶۳ هزار و ۶۴۳ و ۲۱۲ هزار و ۱۲۹ نفر بوده است.

ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز امسال تا کنون به رقم ۱۸۹۰ میلیون دلار رسیده که این رقم در سال گذشته ۸۵۰ و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۰۳ میلیارد دلار بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.