×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ایران و عراق پروژه‌ مشترک آبی اجرا می‌کنند

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، علی‌اکبر محرابیان عصر امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار با عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آب کشور عراق گفت: ما با کشور عراق، منابع آبی مشترکی داریم که در خصوص مدیریت مطلوب این منابع مذاکرات خوبی انجام شد.

محرابیان اضافه کرد: در دیدار با وزیر منابع آب عراق پیرامون انتقال تجارب و ظرفیت‌های مهندسی ایران در حوزه آب به این کشور همسایه بحث و تبادل نظر شد.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی وزیر منابع آب عراق پیشنهاداتی برای اجرای مشترک پروژه‌های آبی داشتیم که این پیشنهادات را در چارچوب معاهدات و توافق‌های بین دو کشور بررسی کرده و پیش خواهیم برد.

محرابیان ادامه داد: فردا ـ پنجشنبه ـ سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز مدیریت منطقه‌ای آب شهری برگزار خواهد شد و در این اجلاس اعضای این مرکز پیرامون مسائل مرتبط با منابع آب به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وزیر نیرو در رابطه با جزئیات سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب افزود: در اجلاس شورای حکام مرکز مدیریت منطقه‌ای آب شهری که پس از یک دوره وقفه برگزار می‌شود، از هشت پروژه مشترک بین اعضا در حوزه آب رونمایی خواهد شد.

ساخت ایستگاه‌های سنجش آب روی رودخانه‌های مشترک دو کشور

عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آب جمهوری عراق نیز گفت: در دیدار با وزیر نیروی ایران پیرامون اجرای پروژه‌های مشترک آبی مانند ساخت سد مذاکره کردیم و همچنین مقرر شد دو طرف ساخت ایستگاه‌های سنجش میزان بارش باران روی رودخانه‌های مشترک را در دستور کار قرار دهند.

وزیر منابع آب عراق در ادامه افزود: در این دیدار ایده‌های خوبی در خصوص استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایران در زمینه آبیاری و مدیریت بهینه منابع آب عراق مطرح شد.

عون ذیاب عبدالله همچنین خاطرنشان کرد: بر این باوریم که برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های مشترک آبی بین دو طرف این دیدارها چه در ایران و چه در عراق باید استمرار داشته باشد.

برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب در راستای توسعه دیپلماسی آبی کشورهای منطقه

وزیر نیرو همچنین در حاشیه دیدار با دلیر جمعه که با هدف حضور در سیزدهمین اجلاس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: فردا در چارچوب توسعه دیپلماسی آب، سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب را برگزار می‌کنیم.

محرابیان با اشاره به این که در این رابطه میزبان وزراء و نمایندگان کشورهای عضو مرکز هستیم، افزود: بر همین اساس با وزیر منابع آب و انرژی تاجیکستان درباره استفاده از ظرفیت‌ها و پروژه‌های مشترک بحث و تبادل‌نظر شد.

 وزیر نیرو ابراز امیدواری در چارچوب سیزدهمین اجلاس شورای حکام که فردا برگزار می‌شود، توافقات سازنده‌ای برای توسعه هر چه بیشتر روابط با کشورهای عضو به خصوص تاجیکستان و عراق و همچنین دیگر کشورهای منطقه حاصل شود.

وزیر منابع آب و انرژی تاجیکستان: تامین آب شهری تهران در جهان نمونه است

دلیر جمعه وزیر منابع آب و انرژی تاجیکستان نیز در حاشیه این دیدار اظهار کرد: تصادفی نیست که تهران میزبان برگزاری اجلاس شورای حکام آب منطقه است، چرا که شهر تهران در زمینه تأمین آب شهری در جهان شهرت دارد و من از نزدیک با تجربه ایران در حوزه مدیریت آب شهری آشنا شده‌ام.

وی با اشاره به توانمندی متخصصان و مهندسان ایران اظهار کرد: این امر نه تنها در حوزه ساخت و مدیریت سدها که آبرسانی به شهرها و روستاها صادق است و معتقدم این تجربیات می‌تواند در دیگر کشورها به خصوص تاجیکستان اجرایی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.