×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بررسی جعلیات بخشی از فعالیت صفحه اینستاگرامی «قیصر امین‌پور» است

فضای مجازی همزمان که فرصتی برای طرح و تقویت فرهنگ و ادبیات است، تهدیدی نیز برای این حوزه متنوع، گسترده و البته دارای علاقه‌مندان زیاد به شمار می‌رود. ایجاد صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی به نام هنرمندان و انتشار آثاری و نسبت دادن آنها به نام ایشان تنها یکی از تهدیداتی است که با یا بدون هدف کسب درامد در این شبکه‌ها به‌کرات انجام شده و می‌شود. 

قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) نویسنده، استاد دانشگاه، مدیر مجلات ادبی و یکی از تأثیرگذارترین شاعران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آئینی، نامی آشنا نه‌فقط برای علاقه‌مندان شعر و ادبیات بلکه اغلب کتابخوانان و حتی فارسی‌زبانان و از معدود شاعرانی است که اشعارش به مثل سائره تبدیل شده و برای نمونه امروزه بخشی از شعر او به نام حسرت همیشگی (از دفتر اول آینه‌های ناگهان، افق ۱۳۷۲) یعنی ناگهان چقدر زود دیر می‌شود از زبان مردم عادی نیز شنیده می‌شود.

اما به همان نسبت که فضای مجازی از ابتدای دهه ۱۳۸۰ و با آغاز به کار وبلاگ‌ها و رونق وبلاگ‌نویسی با اشعار و یادداشت‌های امین‌پور رابطه خوبی داشت و این آثار بارها در آن نشر و بازنشر می‌شد، نسبت به آثار نادرست نسبت‌داده شده به وی حتی رابطه بهتری داشت و بیشتر دل‌نوشته‌هایی به او نسبت داده شد که در واقع از او نبود و در هیچ یک از دفاتر شعر یا کتاب‌های نثر ادبی‌اش نیامده بود. این وضعیت با توسعه بیشتر فضای مجازی و بازشدن شبکه‌های اجتماعی و رونق فراوان بعضی از آنها از جمله اینستاگرام بدتر شده و حتی صفحاتی به نام وی در این شبکه ایجاد شد که اعضای خانواده یا هر کسی که مسئول کارهای او باشد بر آن نظارتی نداشتند. 

علاوه بر این، داشتن یک پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی و در کنار آن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که از روی سایت قابل دسترسی هستند، برای نویسندگان مطرح امروزه امری عادی و به قولی کارراه‌انداز است و تنها دو نمونه آن برای نویسندگان غیرفارسی‌زبان سایت ایزابل آلنده (نویسنده شیلیایی ساکن آمریکا) و استفان کینگ (نویسنده آمریکایی) است که کار علاقه‌مندان و محققان خارجی را برای پیگیری کارهای ایشان آسان می‌کند و این البته کمترین فایده آن است. 

اخیرا با هدایت و زیر نظر خانم دکتر زیبا اشراقی (همسر) و آیه امین‌پور (دخترش) صفحه‌ای در فضای اینستاگرام به نام قیصر امین‌پور راه افتاده که ضمن انتشار تصاویر و ویدئوهایی از این شاعر نامدار آثار جعلی منتسب به وی را نیز در این صفحه معلوم می‌کند. این صفحه را ادمین (مدیر) اداره و مدیریت می‌کند. اما هر محتوایی که در صفحه منتشر می‌شود، قبل از انتشار از طرف خانواده قیصر امین‌پور (آیه امین‌پور و خانم زیبا اشراقی) تولید و تایید شده است و پس از آن به دست ادمین می‌رسد. 

آیه امین‌پور در پاسخ مکتوب به سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد اینکه با توجه به انتساب آثار متفاوت و فراوان به دکتر امین‌پور از مدت‌ها قبل چطور اکنون و آنهم در فضای اینستاگرام صفحه‌ای به نام ایشان ایجاد شده گفت: نقل‌قول‌های جعلی مدت زیادی نیست که در فضای مجازی رونق گرفته است.

وی افزود: در ابتدا تصور بر این بود که این موضوع با تذکراتی به افراد منتشرکننده جعلیات به‌زودی برطرف خواهد شد. اما با بیشتر شدن این انتشار و نپذیرفتن موضوع جعلی بودن اشعار توسط مردم، تصمیم بر آن شد که به شکل جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود تا منبعی موثق برای رد این‌گونه جعلیات به وجود بیاید.

تا پیش از این ما با همکاری کمپین (کارزار) مبارزه با نشر جعلیات به مشخص کردن جعلی یا اصلی بودن این اشعار  می‌پرداختیم. فعالیت این کمپین هنوز هم ادامه دارد و علاوه بر قیصر، اشعار جعلی منتسب به شاعران دیگر را نیز بررسی می‌کند. بررسی جعلیات فقط بخشی از فعالیت صفحه اینستاگرامی قیصر امین‌پور است.

امین‌پور در مورد اینکه با توجه به احتمال فیلتر شدن اینستاگرام یا اختلال‌های دیگر بهتر نبود یک پایگاه اطلاع رسانی به نام ایشان ایجاد شود، گفت: امروز تقریبا تمام مردم ایران به نوعی کسب و کارشان با اینستاگرام پیوند خورده و بیشترین حضورشان در همین فضاست. پیشتر، سایت قیصر امین‌پور ایجاد شده بود؛ اما به دلیل مشغولیت‌های فردی، امکان ادامه فعالیتش وجود نداشت. فعلا فقط در اینستاگرام خواهیم بود.

وی در مورد فعالیت‌های این صفحه غیر از فعالیت‌های فعلی شامل معرفی آثار جعلی منتسب به استاد امین‌پور و انتشار عکس و تصویر از ایشان و احتمالا انتشار یادداشت‌های منتشرنشده از ایشان در صفحه یادشده بیان کرد: چاپ یادداشت‌های منتشر نشده و انتشار درس‌گفتارهای قیصر در نشر کتاب آبی صورت می‌گیرد. اکنون پیش‌زمینه‌های انتشار هر دو در حال انجام است. خبرهای جدیدتر در رابطه با این موضوع و هر موضوعی که مربوط به قیصر امین‌پور باشد و قابلیت بررسی و صحبت داشته باشد، در صفحه اینستاگرام اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در مورد روند تدوین و انتشار یادداشت‌ها و دیگر نوشته‌های امین‌پور اعم از مقالات در مجلات مختلف مانند سروش نوجوان و یادداشت‌های شخصی وی نیز گفت: قسمتی از یادداشت‌های قیصر در مجله سروش نوجوان، در بخش دوم کتاب گفت‌وگوهای بی گفت‌وگو (کتاب آبی، ۱۳۹۶) به چاپ رسیده. درمورد خاطرات منتشر نشده نیز همانطور که پیش‌تر گفتم، در حال انجام مراحل اولیه چاپ آن‌ها هستیم و به زودی منتشر خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.