×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب در نیروگاه‌های بخار سوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: نیروگاه‌های بخاری از آب زیادی برای سیستم خنک کننده استفاده می‌کنند؛ بر همین اساس و با توجه به شرایط خشکسالی، برنامه‌ریزی شده تا از پساب در این نیروگاه‌ها که در نزدیکی دریا هم قرار ندارند استفاده شود.

وی ادامه داد: نیروگاه طرشت تهران یکی از نیروگاه‌هایی بوده که آب خیلی زیادی مصرف می‌کرد و براین اساس و با هدف کم کردن مصرف آب در این نیروگاه، اکنون اقدام به جمع آوری نیروگاه و جایگزینی آن با واحدهای جدیدی که هیچ مصرف آبی نیاز ندارد، کرده‌ایم.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: برج‌های «تَر» نیروگاه شهید مفتح همدان نیز که آب زیادی مصرف می‌کرد تبدیل به برج‌های خشک شده تا مصرف آب کمتر شود. با این اقدام میزان مصرف آب هر برج ۸۵ درصد کم شده است. همچنین در این نیروگاه از پساب نیز استفاده می‌شود.

وی درباره در معرض تهدید فرونشست قرار گرفتن نیروگاه‌ها نیز گفت: در حال حاضر هیچ نیروگاهی در معرض این تهدید قرار ندارد.

گفتنی است؛ نیروگاه‌های حرارتی ایران سه نوع بخاری، چرخه ترکیبی و گازی سیکل باز است که ظرفیت منصوبه آن‌ها ۸۵ هزار و ۸۶۶ مگاوات است. چندی پیش هم طرز طلب گفته بود: متوسط بازدهی نیروگاه‌ها پارسال به عدد ۳۹ درصد رسیده بود که امسال تلاش خواهد شد از طرق مختلف نسبت به تأمین منابع مالی لازم اقدام شده تا این بازدهی افزایش یابد.

وی ادامه داد: طبیعی است هرچه میزان بازدهی نیروگاه‌ها افزایش یابد به همان نسبت از مصرف سوخت کاسته خواهد شد و این هم به نفع خود نیروگاه و هم به نفع محیط زیست خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.