×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بنزین یورو پنج در کلانشهر‌ها توزیع می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما، جواد اوجی وزیر نفت ­در حاشیه جلسه هیئت دولت و­ در جمع خبرنگاران، گفت: تلاش می‌کنیم تا­ در زمان وارونگی دما، ­در کلان شهر‌ها سوخت یورو پنج توزیع کنیم و آلودگی هوای کاهش یابد؛ همچنین ­بنزین سوپر داریم، ولی کم است.

وی افزود:­ کیفی سازی فرآورد‌های نفتی برای جلوگیری از آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک، به طور جد دنبال می‌شود و تا پایان این دولت، اکثر پالایشگاه ها­ در حوزه های ­کمی و هم کیفی به یورو چهار و پنج می‌رسند و عمدتا یورو پنج خواهد بود.

اوجی ادامه داد: ­روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو پنج را در پالایشگاه اصفهان­ تولید می‌کنیم که در این دولت انجام شده است؛ در پالایشگاه‌های شازند و ستاره خلیج فارس نیز فرآورده‌های نفتی یورو پنج تولید می‌شود و طرح کیفی سازی پالایشگاه شیراز ­هم در آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: درباره ­اتصال کارت بانکی به کارت سوخت نیز­ در حال مطالعه هستیم و چندین دستگاه کار مشترک می‌کنند، اما­ هنوز قطعی نیست.

وزیر نفت همچنین گفت:­ در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ­ روزانه ۳۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل داده شده و ­سوخت مایع اعم از نفت گاز و نفت کوره، ۲۰ ­میلیون لیتر کمتر­ نسبت به سال گذشته ­در نیروگاه‌ها استفاده شده است.

وی اظهار کرد: برای نخستین­ بار، سقف سوخت ارسالی به نیروگاه‌های کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته؛ همچنین پنج میلیون متر مکعب در روز، گاز به صنایع جزء و عمده تحویل دادیم و­ در خصوص صنایع عمده نیز، ­امسال روزانه ۱۶۴ میلیون متر مکعب گاز رسانی کردیم. ­

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت ناترازی تولید و مصرف گاز، ­گفت:­ ناترازی گاز در زمان شروع به کار دولت، ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز، در فصل سرد بوده است، اما با تولید میادین مشترک و مستقل گازی، امسال ناترازی کمتری­ داریم.

وی گفت: تولید گاز نسبت به شروع دولت بیشتر شده و تلاش می‌کنیم تا تولید نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را افزایش دهیم؛ ­ تا پایان سال نیز ۶ میلیون تن به ظرفیت­ محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود.

اوجی درباره سفر روز گذشته خود همراه با معاون اول رئیس جمهور به کشور بلاروس­ اضافه کرد: در این سفر ­یک تفاهم‌نامه­ بین ایران و بلاروس منعقد شد که کمتر ­از یک ماه آینده، بخشی از آن به قرارداد می‌رسد.

وی تاکید کرد: ایران و بلاروس ­دیدگاه‌های مشترک زیادی دارند و هر دو تحریم هستند؛ دو کشور­ ظرفیت‌های خوبی دارند و بر اساس مطالعات انجام شده، توافقات خوبی درباره تامین قطعات و تجهیزات­ پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها صورت گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.