×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بهبود نقدشوندگی سهام بورس با کمک بازارگردان‌ها

به گزارش تجارت گردان به نقل از فرابورس ایران، «سیده هاجر میرخوشحال» با اشاره به تبصره ۶ بند ۱۱ ماده ۱۰ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، افزود: بر اساس این تبصره “بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد معاملاتی را ضمن اعلام به فرابورس تعیین کند”.
میرخوشحال در مورد این تبصره توضیح داد: به این معنی که بازارگردان می‌تواند پس از انجام بررسی‌های مقتضی و با درنظر گرفتن فاکتورهای موثر و در راستای بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام موضوع بازارگردانی، اقدام به تعیین قیمت مرجع و اعلام آن به فرابورس کند.
به گفته میرخوشحال مسئولیت تعیین قیمت بر عهده بازارگردان بوده و موظف است مطابق با پارامترهای بازارگردانی اعلامی نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند.
وی در این باره به دو شرکت بازار پایه‌ای اشاره کرد و توضیح داد: تا کنون در خصوص دو شرکت تولید خاک نسوز استقلال آباده با نماد معاملاتی «کباده» و بانک گردشگری با نماد معاملاتی «وگردش»، بازارگردان اقدام به تعیین قیمت مرجع کرده و این موضوع از طریق اطلاعیه در سایت رسمی فرابورس ایران به عموم اعلام شده است.
میرخوشحال با بیان اینکه به زودی بازارگردان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل با نماد معاملاتی «ثتوسا» نیز قیمت مرجع تعیین خواهد کرد، گفت: جزئیات این موضوع طی اطلاعیه رسمی در سایت فرابورس درج و به عموم سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.
سازمان بورس اوراق بهادار مسوول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است،  زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.
بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوزهای لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد. بازارگردان ها تلاش می کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.