×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بهره‌برداری از ۷۹ پروژه به ارزش ۱۶ میلیارد دلار/ کاهش سهمیه سوخت صنایع با مصرف نامتعارف

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی افزود: وزارت نفت در دو سال گذشته به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت به طوری طبق آمار در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در گزارش‌های سه ماهه بیش از ۲۰ درصد را نشان می‌داد.

وزیر نفت با بیان اینکه در گذشته دولت‌ها اجازه ورود بخش خصوصی به بالا دست را نمی‌دادند گفت: وزارت نفت علی‌رغم دولت قبل اجازه ورود بخش خصوصی به بالادست نفت را داد و این یک خط جدیدی برای صنعت نفت است.

اوجی ادامه داد: پروژه‌هایی با حجم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلار، برای توسعه ۲۰ مخزن گازی و با هدف افزایش تولید گاز به میزان ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز با بخش خصوصی امضا خواهد شد که امروز تفاهم‌نامه ۶.۴ میلیارد دلار آن منعقد شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: امسال ۷۹ پروژه کلان را به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهیم رساند و ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: تولید نفت امسال افزایش پیدا خواهد کرد و به ظرفیت پالایشی ۵۰ میلیون تن افزوده خواهد شد. همچنین ظرفیت پتروشیمی نیز افزایش ۶ میلیون تنی را تجربه خواهد کرد.

وزیر نفت گفت: با تحقق پیوستن این تفاهم‌نامه‌ها، ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها فعال خواهد شد و این کار باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ در تامین خوراک سرمایه‌گذاری کنند.

اوجی با تذکر به صنایع و نیروگاه‌هایی که به صورت نامتعارف سوخت مصرف می‌کنند گفت: به صنایعی که سوخت نامتعارف مصرف می‌کنند هشدار می‌دهیم که سهمیه‌ آن‌ها کم‌خواهد شد. در شرایطی قرار داریم که هر چه تولید می‌کنیم مصرف می‌شود و بنابراین باید مدیریت مصرف را بیش از بیش جدی بگیریم.

به گزارش ایرنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی صبح امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در ساختمان کوشک وزارت نفت برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.