×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تاریک و روشن تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۹۹

به گزارش ایسنا، آخرین ضربه کرونا به تیم ملی فوتبال ایران در آخرین روزهای سال ۹۹ بود. در حالی که کادر فنی و بازیکنان در انتظار برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی در نوروز ۱۴۰۰ بودند، کنفدراسیون فوتبال آسیا به علت پاندمی کرونا مانع برگزاری این رقابت‌ها شد تا برای سومین بار برنامه‌ریزی‌های تیم ملی را خراب کند. در نهایت قرار بر این شد که مسابقات در خرداد ۱۴۰۰ و به صورت متمرکز در بحرین برگزار شود و حق میزبانی تیم ملی ایران در دور برگشت، نادیده گرفته شد.

در عین حال، تیم ملی زیر نظر دراگان اسکوچیچ بالاخره دو دیدار دوستانه برگزار کرد و رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی را به جای گذاشت تا نقاط روشنی در آینده تیم ملی دیده شود. با این پیش گفتار به بررسی اتفاقات کوچک و بزرگ پیرامون تیم ملی در سالی که گذشت، می پردازیم:

* لغو سه‌باره مسابقات انتخابی جام جهانی

همانطور که گفته شد کرونا بارها برنامه ریزی فیفا و AFC برای انتخابی جام جهانی را به هم ریخت و از طرفی موجب سردرگمی مربیان ملی شد. تا قبل از اینکه سر و کله کووید-۱۹ در جهان پیدا شود، قرار بود انتخابی جام جهانی در فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود اما این مسابقات لغو شد. بعد از گذشت چند ماه، کنفدراسیون فوتبال آسیا مهر و آبان سال گذشته را برای برگزاری بازی های عقب افتاده مشخص کرد که باز هم در آستانه برگزاری مسابقات، لغو شد.

این کنفدراسیون برای سومین بار نوروز ۱۴۰۰ را برای برگزاری مسابقات تعیین کرده بود و این بار امیدواری‌ها نسبت به برگزاری این رویداد بیشتر بود اما باز هم محدودیت‌های ناشی از اوج گیری کرونا، مانع از برگزاری مسابقات شد تا در چهارمین برنامه ریزی، خرداد ۱۴۰۰ برای برگزاری مسابقات به صورت متمرکز تعیین شود.

* حق میزبانی ایران سوخت

بعد از نتایج ضعیف تیم ملی در دور رفت مقابل بحرین و عراق که در خانه رقبا به دست آمد، اهالی فوتبال امیدوار بودند در خانه این نتایج را جبران کنند ولی AFC با واگذاری میزبانی مسابقات متمرکز به بحرین، حق میزبانی ایران را نادیده گرفت و شاگردان اسکوچیچ مجبورند چهار دیدار باقی مانده خود را در بحرین برگزار کنند.

این اتفاق با جنجال و حواشی زیادی همراه بود اما در نهایت این کنفدراسیون از موضع خود کوتاه نیامد تا همه چیز به ضرر تیم ملی تمام شود.

* بالاخره تیم ملی با اسکوچیچ به میدان رفت

اتفاقات مثبت یک سال گذشته برگزاری دو دیدار دوستانه برای تیمی بود که ظرف یک سال گذشته در هیچ دیداری به میدان نرفته بود. تیم ملی یک سال بعد از شکست مقابل بحرین و عراق در مهر و آبان ۹۸ دو دیدار دوستانه را مقابل ازبکستان در مهر و مقابل بوسنی در آبان ۹۹ برگزار کرد.

اسکوچیچ نهایت تلاش خود را کرد تا تیم ملی با نهایت آمادگی و مطابق تفکرات او به میدان برود. دو پیروزی مقابل ازبکستان و بوسنی در زمین حریف، شروع امیدوارکننده‌ای برای تیم ملی ایران بود و بارقه‌هایی از امید برای گذر از بحران در انتخابی جام جهانی در دل فوتبال دوستان شکل گرفت و حداقل خیالشان راحت شد که با وجود تعویق مسابقات، این تیم از دوره ویلموتس عبور کرده و زیر نظر اسکوچیچ عملکرد بهتری دارد.

* انتقادها به انتخاب های اسکوچیچ!

اگر چه تیم ملی دو دیدار دوستانه خوب را برگزار کرد اما انتقادها از سرمربی کروات کم نبود. دعوت نشدن یک سری از بازیکنان شاخص و آماده مانند وریا غفوری، رامین رضاییان، امید ابراهیمی و همچنین دعوت کردن از بازیکنانی مانند مهدی شیری، ساسان انصاری، مجتبی نجاریان و … شایعات زیادی را برای تیم ملی درست کرد.

بعد از افزایش انتقادات از سوی اهالی فوتبال و هواداران، سرمربی تیم ملی بالاخره نسبت به این مسائل شفاف‌سازی کرد و گفت که هدف او امتحان کردن بازیکنانی است که تاکنون فرصت بازی کردن به آن‌ها نرسیده است و نیازی به امتحان بازیکنان باتجربه ندارد.

در عین حال باید دید سرمربی تیم ملی برای بازی‌های رسمی در خرداد ۱۴۰۰ چه برنامه ای را در نظر دارد.

* دیدارهای سرمربی کروات با سرمربیان لیگ برتری

دیدارهای مختلف اسکوچیچ با تعداد زیادی از مربیان لیگ برتر، باعث ایجاد رابطه خوبی میان او و مربیان باشگاهی شده و بخشی از انتقادات در بدو ورود او به تیم ملی فروکش کرده است. او با حضور مستمر در ایران و بررسی مسابقات لیگ برتر و همینطور دیدار با مربیان، نشان داده مربی سخت‌کوشی است و تعامل با مربیان باشگاهی را در دستور برنامه دارد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.