×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تجارت ایران و عراق از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، یحیی آل اسحاق امروز در نشستی با حضور بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق و نمایندگان وزارت خارجه با بیان اینکه امروز روابط تجاری ایران و عراق به تعبیر من یک فرصت شبه طلایی است، اظهار داشت: مجموع اقتضائات ایران و عراق به گونه‌ای است که فرصت روابط تجاری برای دو کشور استراتژیک و ضروری بوده و منافع آن برای مردم هر دو کشور محفوظ است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: ما در یک شرایط خاص در جهان و منطقه قرار داریم ولی آنچه که برای ما ثابت است پیگیری منافع ملی بوده که نمود پیگیری این منافع ملی بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری در کشور عراق است.

آل اسحاق ادامه داد: ظرف چند سال آینده رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور ایران و عراق امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روابط تجاری بین دو کشور از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده است و لذا سال آینده قطعاً بخش خصوصی ما می‌تواند روابط تجاری با عراق را بدون صادرات گاز و برق و خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار برساند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: اکنون وضعیت امنیت در کشور عراق بهتر شده است و این کشور با وجود اینکه جمعیتی کمتر از ایران دارد دو برابر ما درآمد نفتی دارد لذا کشور عراق کشوری فقیر نیست اما طی ۴۰ سال گذشته با عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف مواجه بوده است.

آل اسحاق تصریح کرد: بنابراین تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده کشور عراق بهترین جا برای سرمایه‌گذاری در منطقه است و این کشور به دلایل مختلف برای ما در حوزه تجارت دارای مزیت نسبی است.

وی با اشاره به اینکه کشور عراق طی امسال و سال آینده قصد سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری را دارد، اظهار داشت: ۸۵ درصد نیازهای مربوط به زیر ساخت این حجم از سرمایه‌گذاری باید از خارج وارد شود لذا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار فرصت کار وجود دارد که اگر ایران از ۱۰ درصد آن استفاده کند بسیار خوب است.

آل اسحاق گفت: حتی سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در عراق کنسرسیوم‌های مشترک تشکیل دهند زیرا الان به تنهایی کار کردن سخت است و لذا کنسرسیوم‌ها می‌تواند به صورت مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و عراق و حتی کشور سوم تشکیل شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بخش خصوصی ما مشکلی برای دریافت پول خود ندارد، گفت: طلب ما از کشور عراق عمدتاً مربوط به نهادهای دولتی و در خصوص گاز و برق است.

وی همپنین تصریح کرد: طلب دولت ما از عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار است که این رقم دائماً کم و زیاد می‌شود.

آل اسحاق بیان داشت: همانطور که وزیر عراق اعلام کرده تمام طلب‌های ایران از عراق یعنی ۱۰ میلیارد دلار به بانک تی بی آی داده شده و حتی توافق شده تا از این پول در موارد غیرتحریمی مانند دارو و … استفاده شود لذا اصلاً در مورد مطالبات از عراق مشکلی وجود ندارد و به ویژه بخش خصوصی که هیچ مشکلی در این رابطه ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.