×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحقق جهش تولید با افتتاح ۴.۷ میلیارد یورو پروژه نفتی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، بهره‌برداری از طرح‌های نفتی هر هفته در جریان است و آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده این افتتاح‌ها یا در روزهای دوشنبه و یا در پویش افتتاح طرح‌های ملی در روزهای پنجشنبه انجام می‌شود.

اما نکته مهم آن است که صنعت نفت ایران درگیر شدیدترین و غیرطبیعی‌ترین تحریم‌هایی که تا به حال بر کشوری تحمیل شده و از این رو تامین مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای با مشکل رو به رو بوده است.

از سوی دیگر، هزینه تولید و استمرار آن نیز وجود دارد اما صنعت نفت علاوه بر آنکه ظرفیت‌های تولیدی خود در بخش‌های مختلف از نفت گرفته تا گاز و پتروشیمی را نسبت به پیش از تحریم‌ها حفظ کرده، ‌ همچنین تلاش کرده تا طرح‌های پیشران در این صنعت را نیز به جلو هدایت کند.

از آن جمله می‌توان به رشد ۱۱۷ درصدی گازرسانی روستایی، ‌اجرای طرح‌های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی برای دستیابی به درآمد ۳۷ میلیارد دلاری، افزایش ۶ برابری تولید نفت از میادین غرب کارون و رشد ۲.۵ برابری تولید گاز در پارس جنوبی اشاره کرد.

در آخرین مورد نیز امروز خطوط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری، ‌ مرکز دیسپچینگ گاز، پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون در مجموع با سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیارد یورو با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

رئیس‌جمهوری در این مراسم  با بیان اینکه صنعت گاز با تولید انرژی پاک، صنعتی زیربنایی و عامل توسعه کشور است، تصریح کرد: مجموع تولید گاز کشور از رقم روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب اکنون به نزدیک ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب رسیده‌ است. شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است، ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و مجموع شمار روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار رسیده است و سوخت ۸۹ نیروگاه کشور با گاز تأمین می‌شود.

کریدور گازی غرب، ‌مسیری توسعه صادرات و جلوگیری از حبس گاز

وی ادامه داد که گاز صنعت عظیمی است؛ هم انرژی پاک تولید می‌کند و هم سبب توسعه کشور خواهد بود، به گونه‌ای که امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم این سوخت پاک را به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و همسو با این موارد، خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده شده است.

روحانی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ درصد مردم ایران از نعمت گاز استفاده می‌کنند، گفت: بیشتر نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور امروز از خوراک گاز استفاده می‌کنند، همچنین سراسر کشور از عسلویه تا کردستان دارای خطوط لوله گاز هستند و در تولید به خودکفایی رسیده‌ایم، البته باید در مصرف مراقبت کنیم تا خودکفا بمانیم.

وی تصریح کرد: در زمستان روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در منازل مصرف می‌شود، یا در اختیار مصارف عمومی قرار می‌گیرد که معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام است و در شرایط عادی (غیر زمستان) نیز گازی معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در اختیار مردم قرار می‌دهیم که این مهم نشان می‌دهد گاز اهمیت ویژه‌ای برای اداره کشور دارد.

رئیس‌جمهوری به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای هیئت دولت اشاره کرد و افزود: دیروز رهبری عنوان کردند که باید یادگاری از این دولت برای دولت آینده بماند، بدون شک گاز یکی از این یادگاری‌ها خواهد بود.

روحانی ادامه داد: همه فازهای پارس‌جنوبی به جز یک فاز به اتمام رسیده است، در بنزین، گاز و گازوئیل به خودکفایی رسیده‌ایم که اینها ارمغانی است که این دولت برای دولت بعدی و حتی دولت‌های آینده به یادگار خواهد گذاشت.

اما این حجم گازی که در کشور تولید می‌شود و حالا به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده اگر به مقاصد مصرف در داخل و خارج از کشور منتقل نشود، ‌ در مبدا تولید حبس خواهد شد. در این زمینه وزیر نفت امروز تاکید کرد که فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب با مقاصد مصرف در مرکز و شرق و غرب و شمال وجود دارد، بنابراین برای انتقال ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به یک خط لوله ۵۶ اینچ و چندین ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم که برای هر خط هزینه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار نیاز است. هر ایستگاه نیز هزینه ۷۵ میلیون یورویی نیاز دارد.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز را از عسلویه به سایر نقاط کشور منتقل کنیم، به بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

به گفته زنگنه، جمع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۳.۱ میلیارد یورو است که ۱.۱ میلیارد یورو آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: این خط لوله، صادرات گاز را پایدار خواهد کرد تا آنجا که اکنون به رقم ۸۰ میلیون متر مکعب صادرات گاز در روز رسیده‌ایم.

افتتاح پنجمین پروژه از جهش دوم صنعت پتروشیمی

اما همانگونه که پیش از نیز مقامات مختلف از آن یاد کرده‌اند، ‌سال ۹۹ برای ایران، ‌ سال طلایی صنعت پتروشیمی است زیرا در این سال عمده طرح‌های پتروشیمی در کشور افتتاح می‌شود و تولید تا پایان سال ۲۵ میلیون تن بالا خواهد رفت.

البته این جهش تا ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت و در نهایت ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

رئیس‌جمهوری نیز در این زمینه گفت که دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در صنعت پتروشیمی به سرانجام می‌رساند و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

زنگنه نیز با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون با احتساب پتروشیمی بوشهر تا به امروز ۵ طرح پتروشیمی افتتاح شده که سه طرح در عسلویه، یک طرح در میاندوآب و یک طرح در لرستان بوده گفت:  خوراک پتروشیمی بوشهر، ‌ گاز ترش است.  

وزیر نفت افزود: فازهای ششم، هفتم و هشتم پارس جنوبی، پالایشگاه شیرین‌سازی ندارند و گاز تولید شده از این فازها به صورت ترش با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان و برای تزریق گاز به میادین نفتی می‌روند.

وی تاکید کرد: بخشی از این گاز که اتان و ال پی جی دارد توسط سرمایه گذار، شیرین سازی و تفکیک می‌شود و بعد از آن به متانول تبدیل خواهد شد.

زنگنه سرمایه‌گذاری در این طرح را ۱.۳۳۲ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: طرح بعدی در این پتروشیمی واحد الفین است که برای  جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش انجام می‌شود.

تضمین پایداری تولید نفت در غرب کارون

امروز البته یک طرح دیگر نیز به بهره‌برداری رسید. نیروگاه غرب کارون با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیون یورو قرار است تأمین پایدار برق، تضمین‌کننده تولید مستمر نفت در میدان‌های غرب کارون باشد.

مدیرعامل شرکت متن در آیین بهره‌برداری رسمی از نیروگاه غرب کارون گفت: غرب کارون حوزه مهم تأمین نفت کشور به شمار می‌رود و استمرار تولید، فرآورش و انتقال نفت میدان‌های این منطقه مستلزم تأمین پایدار برق است که طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با همین هدف اجرایی شده است.

وی افزود: این نیروگاه مشتمل بر سه واحد ۱۶۵ مگاواتی است که امروز دو واحد نخست آن که واحدهای گازی است به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی واحد سوم که واحد بخار نیروگاه است نیز در دست اقدام قرار دارد.

دهقانی با اشاره به احداث ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت و پنج پست فشار برق از سوی پیمانکاران مختلف در بخش تأسیسات جانبی طرح احداث نیروگاه غرب کارون، گفت: همچنین ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع برق داخل میدان‌های غرب کارون احداث شده است، یعنی در مجموع حدود ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق در غرب کارون.

وزیر نفت هدف از اجرای این طرح را مدیریت نفت برای پایداری تولید برق عنوان کرد و ادامه داد: دو واحد گازی به مدار آمده و واحد بخار در دست احداث است.

به گفته زنگنه، برق را به قیمت ۲.۲۵ یورو به ازای هر مترمکعب از مپنا می‌خریم.

وی با اشاره به افزایش تولید ۶ برابری تولید نفت در غرب کارون و ۲.۵ برابری گاز در پارس جنوبی، افزود: آثار این افزایش تولید را در زندگی و کار مردم می‌بینیم.

به گفته وزیر نفت در هفت سال گذشته در منطقه غرب کارون، ۲۱۶ حلقه چاه با سرمایه‌گذاری ۶.۲ میلیارد دلار حفر شده است.

طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که در این راستا تاکنون واحدهای اول و دوم گازی این نیروگاه با ظرفیت واقعی بیش از ۳۰۰ مگاوات تکمیل و دسترسی میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون به شبکه برق‌رسانی امکان‌پذیر شده است.

در غرب کارون در طی دولت تدبیر و امید از ۷۰ هزار بشکه تولید نفت به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و در آینده توان تولید یک میلیون بشکه خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.