×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تدوین استاندارد تسمه نقاله های لاستیکی

پیش نویس استاندارد‌هایی که مؤسسات و سازمان‌های ذیصلاح و علاقه‌مند نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه ‌می‌کنند، درکمیته ملی استاندارد طرح، بررسی و درصورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر ‌می‌شود.

به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در دو سال گذشته در چندین جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای بروزرسانی و تدوین استانداردهای صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته اند. هدف از این مشارکت ارتقای سطح کیفیت تسمه نقاله‌های استاندارد تولید داخلی و رفع مشکلات موجود مصرف کنندگان‌‌، تولید کنندگان‌‌، واردکنندگان و استاندارد بوده است.

تاکنون استاندارد جاری در کشور، شماره استاندارد۶۵۷۳ بوده است که تسمه نقاله‌های با گریدهای M و N (معادل گرید های Wو X) را پوشش داده است. بدلیل باطل شدن مرجع این استاندارد نیاز به تدوین و جایگزینی استاندارد ملی به شماره ۱۸۱۵۶ بود که علاوه بر گریدهای مذکور گرید  L که بسیار در سطح پایین استاندارد قرار دارد را نیز شامل ‌می‌شود.

از چالشهای موجود می‌توان به استفاده صنایع سبک مانند شن‌شویی از نوار نقاله‌هایی با گرید X اشاره ‌نمود که با توجه به اینکه در این صنایع نیازی به این سطح از نوار نقاله با این استحکام و عدد سایشی نبود، به دلیل موجود نبودن گرید مطلوب این صنایع در بازار‌‌، مجبور به استفاده از نوارنقاله با گرید X و هزینه اضافه‌تر از حد نیاز ‌می‌شدند.

همچنین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نوار نقاله هم این مشکل را داشتند و با توجه به استاندارد موجود کشور و ضوابط سازمان ملی استاندارد، آنها ملزم به تولید و واردات نوار نقاله با شرایط و فاکتورهای کیفیتی استاندارد موجود بودند و نمی‌توانستند نوار نقاله‌ای با کیفیت پایین‌تر از استاندارد را تولید یا وارد کشور و در نهایت بازار نمایند. در نتیجه اکثر مصرف‌کنندگان‌‌، تولید‌کنندگان و واردکنندگان از شرایط استاندارد موجود رضایت کافی را نداشتند و سازمان ملی استاندارد با توجه به باطل شدن مرجع استاندارد قبلی تصمیم به تدوین مجدد استاندارد نوارنقاله با شماره ۱۸۱۵۶ گرفت .

البته باید گفت که گرید L  برای صنایع سبک که سایش کمتری دارند استفاده ‌می‌شود و نباید در صنایعی مانند فولاد سازی و … استفاده گردد. لذا با استفاده از این گرید ( L  ) در صنایع فوق‌‌، صدمات بسیار بالایی وارد خواهد شد که هزینه‌های بالایی اعم از افزایش ضایعات‌‌، افزایش زمان تعمیرات و توقف خطوط تولید و همچنین کاهش طول عمر تسمه نقاله‌ها را شامل ‌می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.