×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تعویق کنکور؛ تدبیری برای حفظ سلامت داوطلبان

تجارت گردان | تعویق کنکور؛ تدبیری برای حفظ سلامت داوطلبان

کنکور سراسری امسال متاثر از زمانه کرونا، با تاخیری بیش از ۴۰ روز مواجه شد؛ این آزمون قرار بود بر اساس برنامه زمانی از پیش تعیین شده سازمان سنجش آموزش کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه برگزار شود؛ تاریخی که سال‌هاست در تقویم به نام برگزاری کنکور سراسری سند خورده است اما امسال شرایط متفاوت تری بر کنکور سایه انداخت. با این حال بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد کنکور سراسری در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه برگزار شود. زمانی که از چند هفته قبل اعلام شد و سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس رعایت فاصله گذاری یک متر و ۶۰ سانت و تعیین دقیق حوزه ها که از قبل انجام شده بود، دفترچه های کنکور را در قرنطینه بسته بندی کرد.

زمان بندی سازمان سنجش برای برگزاری آزمون سراسری در هفته آینده تا آنجا پیش رفت که قرار بود خوداظهاری داوطلبان کرونایی از انتهای هفته جاری و توزیع کارت هم زودتر از موعد مقرر آغاز شود؛ اما شب گذشته حساب کاربری اینستاگرام سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر دیگری را مخابره کرد؛ خبری که از آن بوی تعویق سه باره در زمان آغاز کنکور به استشمام می رسید و عده ای از کنکوری ها را خوشحال و عده ای دیگر را ناراحت کرد. شاید قسمت معمایی ماجرا که برای همه داوطلبان علامت سوال ایجاد کرده، زمان بعدی برگزاری کنکور سراسری است که هنوز در مورد آن اظهارنظر رسمی از سوی هیچ مرجع رسمی صورت نگرفته است.

تجارت گردان | تعویق کنکور؛ تدبیری برای حفظ سلامت داوطلبان

تاکید بر پروتکل‌های سختگیرانه 

کنکور سراسری که این روزها سرنوشت متفاوت تری نسبت به کنکورهای دکتری و کارشناسی ارشد دارد، بیشتر از سازمان سنجش آموزش کشور چند مسوول و صاحب نظر دیگر هم به خود دیده است؛ در هفته های گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و برخی از مسوولان وزارت بهداشت بر برگزاری جلساتی با وزارت علومی ها به منظور تعیین تکلیف زمان برگزاری کنکور و اعمال سختگیرانه تر پروتکل های بهداشتی تاکید داشتند. یکی از این جلسات چند ساعته هفته گذشته برگزار شد که در نهایت وزیر بهداشت اعلام کرد کنکور در تاریخ مقرر برگزار می شود؛ اما بعد از گذشت یک هفته وزیر بهداشت باز هم به دلیل تاکید بر اجرای فاصله گذاری بیشتر، خبر از لغو این آزمون در زمان مقرر داد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از پایان جلسه هفته گذشته درباره کنکور به ایرنا اعلام کرد که قرار است پروتکل های بهداشتی متفاوت تری برای کنکور سراسری تعریف شود و تعریف این دستورالعمل ها در قالب تشکیل کمیته ای بر عهده وزارت بهداشت است. هرچند تاکنون در مورد این پروتکل ها اخبار جدیدی از سکانداران سلامت کشور مخابره نشده است اما در نخستین اقدام، کنکور باز هم به عقب افتاد تا سازمان سنجش آموزش کشور ۴۰ سانتیمتر بیشتر از سایر کنکورها،‌ فاصله گذاری بین صندلی ها را بر اساس خواسته نمایندگان و وزارت بهداشت اعمال کند؛ ۴۰ سانتیمتری که به یک ماه زمان نیاز دارد تا روی صندلی ها و حوزه های بیشتر کنکور اعمال شود.

رعایت بیشتر این فاصله گذاری ها به دلیل افزایش تعداد حوزه ها اقدامی نیست که در این چند روز امکانپذیر باشد و سازمان سنجش برای جلوگیری از لو رفتن سوالات و همچنین در راستای تاکیدات دولت و ستاد کرونا برای حفظ سلامت داوطلبان که فرزندان کشور هستند، با تاخیر در زمان برگزاری کنکور موافقت کرد. در این زمینه، وزیر علوم شب گذشته نیز در گفت و گوی دیگری با ایرنا به این نکته اشاره کرد که سازمان سنجش آموزش کشور بازه زمانی یک ماهه ای را برای بسته بندی مجدد دفترچه های سوالات در قرنطینه و اعمال فاصله گذاری ها در حوزه های افزایش یافته کنکور، نیاز دارد.

مخالفت با برگزاری کنکور بدون فاصله‌گذاری بیشتر

بخشی از پاسخ به این سوال که چرا کنکور باز هم به تعویق افتاد در خبر شب گذشته وزیر بهداشت نهفته است؛ در این زمینه گریزی به بخشی از پست اینستاگرامی شب گذشته وزیر بهداشت درباره اجرای سختگیرانه پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش می زنیم: «وزیر علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست مگر اینکه دستورالعمل ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. به مسوولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی توانید این دستورالعمل ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از نظر فضا و امکانات، تمام ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید؛ پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.»

ماجرای نامه سازمان سنجش

شب گذشته در بحبوحه انتشار اخبار مربوط به تعویق برگزاری کنکور سراسری، عده ای از نامه ای منتسب به سازمان سنجش خبر دادند که در آن سازمان تاکید کرده است برای رعایت فاصله گذاری بیشتر، یک ماه زمان نیاز دارد تا دفترچه سوالات برای حفاظت بیشتر در قرنطینه بسته بندی مجدد شود.

در این زمینه یک منبع آگاه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که این نامه از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشور به وزیر علوم ارسال شده است؛ در این نامه آمده بود که توزیع دفترچه های کنکور بر اساس رعایت فاصله گذاری بیشتر نیازمند بازه زمانی یک ماهه است و به دلیل اینکه دفترچه های سوالات جزو خطوط قرمز سازمان سنجش است و پای حفاظت آزمون ها را به میان می کشد، این سازمان به زمان بیشتری برای بسته بندی دوباره سوال ها در قرنطینه نیاز دارد.

این منبع آگاه اعلام کرد که وزیر علوم بر اساس این نامه، نامه ای به وزیر بهداشت ارسال و به این موارد اشاره کرده است اما وزارت بهداشت بر رعایت بیشتر فاصله گذاری ها در کنکور سراسری نسبت به کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری تاکید دارد.

تا پیش از تعویق مجدد کنکور، قرار بود روال توزیع سوالات به این صورت باشد که ۴۸ ساعت قبل از برگزاری کنکور، دفترچه های سوال در ۳۹۲ شهر کشور توزیع شود اما در صورت اعمال فاصله گذاری بیشتر و افزایش حوزه ها، امکان لو رفتن سوالات آزمون سراسری وجود داشت.

تاریخ پیشنهادی کنکور نیازمند تایید ستاد کرونا

بعد از انتشار خبر تعویق کنکور سراسری، روابط عمومی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد؛ در بخش هایی از این اطلاعیه آمده است: وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان سنجش آموزش کشور ابراز داشتند که با توجه به سختگیرانه تر بودن پروتکل های بهداشتی ابلاغی، امکان برگزاری کنکور سراسری در تاریخ مصوب میسر نخواهد بود و در صورت پافشاری وزارت بهداشت بر پروتکل های ابلاغی و عدم امکان تسهیل و تخفیف در فاصله گذاری نسبت به آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه ها، تاریخ برگزاری کنکور، یک ماه به تعویق افتد. لذا با توجه به اصرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اعمال دقیق پروتکل های بهداشتی و در راستای رعایت ایمنی و سلامت داوطلبان عزیز و همچنین همراهی و تاکید روسای محترم کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که این موضوع و تاریخ پیشنهادی جدید برگزاری این آزمون در ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت اضطراری مطرح و پس از تایید، مراتب به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

تجارت گردان | تعویق کنکور؛ تدبیری برای حفظ سلامت داوطلبان

برگزاری کنکور شاید زمانی دیگر

تعویق دوباره کنکور بنا به دلایلی که از شب گذشته تاکنون بارها و بارها به آن اشاره شده است، باعث خوشحالی تعداد زیادی از کنکوری ها شد اما از سوی دیگر برخی از کنکوری ها نیز که قرار بود ۱۲ و ۱۳ تیرماه کنکور بدهند و به روزهای عادی زندگی بازگردند از این تعویق خوشحال نشدند؛ چرا که ۲ ماه بیشتر از زمانی که باید در کنکور شرکت می کردند وقت خود را صرف این آزمون سرنوشت ساز و البته پرحاشیه این روزها می کنند؛ حالا نگرانی نسبت به نامشخص بودن زمان جدید برگزاری کنکور هم به انبوه نگرانی های آنها افزوده است. مستولی شدن اضطرابی دو چندان بر آنان و خانواده هایشان باعث شده در فضای مجازی انتقادات خود را نسبت به این مسأله عنوان کنند. نکته جالب این بود که تعدادی از کنکوری ها زیر پست اینستاگرامی تعویق کنکور وزیر بهداشت، تشکر و عده ای هم انتقاد کرده و از نگرانی های خود در این زمینه گفته بودند اما به نظر می رسد کفه تراز به سمت گروه موافق با تاخیر برگزاری کنکور سنگین تر است.

کنکور ۵۰ ساله شد

در کنار حاشیه هایی که ویروس کرونا برای کنکورهای کشور ایجاد کرده است نباید از نظر دور داشت که امسال پنجاهمین آزمون سراسری برگزار می شود؛ کنکوری که بی وقفه و در شرایط متفاوت و سخت از جمله جنگ تحمیلی هم تاکنون به طور منظم برگزار شده است. حال درگذر سال ها، مهم ترین اتفاقی که می توانست پیچ و خم های کنکور را تحت تاثیر قرار دهد، یعنی یک ویروس، ورقی دیگر از دفترچه خاطرات آزمون سراسری را خط خطی کرد. شاید این روزها باز هم تاریخ، ‌سرنوشت دیگری برای کنکور سراسری رقم بزند، امری که باز هم در تاریخ کنکورهای سراسری کشور بی سابقه بوده است. زمان های اعلام شده کنکور سراسری در پایان مردادماه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بود که شب گذشته ملغی شد. حال باید منتظر بود تا مشخص شود آیا این ستاد تصمیم ساز، کلیدی و حیاتی این روزهای کشور، تکلیف کنکوری ها را چه زمانی مشخص می کند. از سوی دیگر با وجود تاخیر سه باره در برگزاری کنکور سراسری، مهمترین سوال دیگر این است که سال تحصیلی پذیرفته شدگان از کدام ترم و در کدام تاریخ آغاز می شود. همه اینها سوالاتی است که تاکنون بی پاسخ مانده و حتی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور هم از شب گذشته تاکنون در این زمینه اظهارنظر رسمی اعلام نکرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.