×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تنوع اخبار جوایز ادبی داخل و خارج در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری مهر_ گروه فرهنگ: جالب است که گزارش «یک‌هفته با کتاب» سه‌هفته است با ۱۸ خبر مهم در حوزه کتاب و نشر منتشر می‌شود و طی دو هفته گذشته هم گزارش اخبار برگزیده این‌حوزه با ۱۸ خبر روی خروجی قرار می‌گرفت. پس از هفته‌ها کم‌خبری، ۳ هفته مستمر گذشته، از این‌جهت قابل توجه هستند.
به‌هرحال پس از هفته گذشته که گزارش «یک‌هفته با کتاب»ش با تیتر «هفته ازدیاد اخبار جوایز خارجی و معرفی برندگان نوبل و نویشتات» منتشر شد، گزارش این‌هفته را با خبری از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌کنیم و نکته بارز گزارش این‌هفته، تعدد اخبار مربوط به جوایز داخلی و خارجی حوزه کتاب و ادبیات است. گزارش این‌هفته به‌جز خبر مربوط به جایزه کتاب سال، ۳ خبر از سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد دارد که درباره رونمایی پوستر، انتشار فراخوان و انتصاب اعضای هیئت علمی این‌جایزه هستند.
انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن قلم و معرفی داوران بخش داستان جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی هم از دیگر خبرهای نهادها و ارگان‌های فرهنگی مرتبط با کتاب کشور هستند که این‌هفته منتشر شدند.
این‌هفته همچنین خبر رونمایی از کتاب‌های «پیاده تا خورشید» از علیرضا قزوه و «صبح شام» شامل خاطرات حسین امیرعبداللهیان را در کنار رونمایی از سه‌گانه رضوی انتشارات سروش مرور می‌کنیم. به‌این‌ترتیب ۳ خبر از اخبار این‌هفته مربوط به موضوع رونمایی کتاب هستند. همچنین برگزاری مراسم مجازی بزرگداشت حافظ در انجمن آثار و مفاخر ملی  از دیگر اخباری است که با خبر از کتابخانه ملی یعنی دیدار رئیس کتابخانه ملی با رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان و خرید چند نسخه خطی جدید توسط این‌سازمان همراه شده است.
انتشار فراخوان جایزه ادبی «برسد به دست خودم»، اعلام نام کتاب برگزیده همایش تنوع زیستی، اعلام نتیجه اولین مرحله جایزه شاملو و اعلام برگزیدگان مهرواره اشک ماه هم ۴ خبر پایانی بخش اخبار داخلی گزارش این‌هفته هستند.
اعلام اسامی برندگان جایزه لیترا و آغاز به کار نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم تنها خبرهای بین‌المللی گزارش این‌هفته هستند.
در ادامه مشروح گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، می‌خوانیم:
انتصاب اعضای هیئت علمی جایزه کتاب‌ سال
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه این‌هفته با صدور احکامی، اعضای هیئت علمی سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به این‌ترتیب منصوب کرد:
ایوب دهقانکار، محمود کمره‌ای، جواد محقق، حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری، اسماعیل بنی‌اردلان، محمد جواد مرادی‌نیا، فریبرز خسروی، مرتضی ایزدی، رضا اکبری، رسول جعفریان، حسین میرزایی، حسین یکتا و مریم حسینی.
انتصاب اعضای هیئت علمی جایزه جلال
پس از پیشنهاد هیات امنای جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد، صالحی روز سه‌شنبه در احکامی جداگانه، ابراهیم محمد حسن‌بیگی، حمید حسام، محمدرضا شرفی‌خبوشان، مصطفی جمشیدی، علی چنگیزی، ابوالفضل حری، مرتضی سرهنگی، مریم مشرف و محمدرضا بایرامی را به عنوان هیئت علمی سیزدهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد.
انتخاب اعضای هیات مدیره انجمن قلم
دیگر خبری که مربوط به روز دوشنبه این‌هفته بود، درباره انجمن قلم ایران بود که به موجب آن، بیست‌ویکمین مجمع عمومی انجمن قلم ایران در تماشاخانه مهر حوزه هنری، برگزار و اعضای هیات مدیره و بازرسان جدید این انجمن انتخاب شدند.
در نشست مذکور محسن پرویز، راضیه تجار، رضا اسماعیلی، احمد شاکری، سودابه امینی، پدرام پاک آئین، سیداحمد میرزاده به‌عنوان اعضای هیات مدیره انجمن قلم انتخاب شدند که از این عده، شاکری و امینی در دوره قبل عضو هیئت مدیره نبودند و البته امینی برای اولین بار هم بود که برای عضویت در هیئت مدیره نامزد می‌شد. رحیم مخدومی، محمدرضا اصلانی و عباسعلی براتی‌پور نیز به ترتیب به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیأت‌مدیره برگزیده شدند. برای بازرسی نیز فاطمه دانشورجلیل و سهیلا عبدالحسینی و علی‌الله سلیمی، به‌عنوان بازرسان اصلی و محبوبه معراجی‌پور و اکبر حر، به‌عنوان بازرسان علی‌البدل، انتخاب شدند.
معرفی داوران داستان جشنواره شعر و داستان انقلاب
با پایان مرحله نهایی داوری بخش داستان «دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب» که خبرش ابتدای هفته منتشر شد، داوران این بخش از رویداد مذکور روز چهارشنبه معرفی شدند. به‌این‌ترتیب اعلام شد در این‌دوره از جشنواره مذکور که حسینعلی جعفری دبیری بخش داستان آن را برعهده دارد، مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی و محمد رضا شرفی خبوشان در بخش داستان بزرگسال، عبدالرحمان اونق، شهرام شفیعی و هادی خورشاهیان در بخش داستان نوجوان، آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش داستان را داوری کردند.
انتشار فراخوان جایزه جلال آل احمد
دبیرخانه سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد روز شنبه این‌هفته، با انتشار فراخوان این‌دوره خود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد آثار خود را در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
رونمایی از پوستر جایزه جلال
سومین خبر این‌هفته از جایزه جلال این بود که پوستر این‌جایزه هم سیزدهمین دوره این‌رویداد با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد رونمایی شد.
رونمایی از کتاب جدید علیرضا قزوه
کتاب «پیاده تا خورشید» نوشته علیرضا قزوه روز چهارشنبه ۲۳ مهر توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، به‌طور زنده در فضای مجازی رونمایی شد. قزوه در این اثر به روایت یادداشت‌هایی از ۸ سفر به کربلای معلی و حضور در پیاده‌روی اربعین پرداخته است.
رونمایی از کتاب خاطرات حسین امیرعبداللهیان
این‌هفته همچنین آئین رونمایی از کتاب «صبح شام، روایتی از بحران سوریه خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» با حضور حسین امیرعبداللهیان، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، زینب سلیمانی، فرزند سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، محسن مؤمنی شریف، رئیس پیشین حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، مشاور در حوزه فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی حوزه هنری، برگزار شد. این‌برنامه روز دوشنبه ۲۱ مهر برگزار شد.
رونمایی از سه‌گانه‌ کتاب رضوی انتشارات سروش
مراسم رونمایی از کتاب‌های سه‌گانه رضوی که انتشارات سروش به‌تازگی چاپ کرده، روز چهارشنبه ۲۳ مهر با حضور مریم بصیری دبیر این‌مجموعه و جمعی از نویسندگان در رادیو معارف برگزار شد.
بزرگداشت مجازی حافظ در انجمن آثار و مفاخر
مراسم مجازی بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، یکشنبه ۲۰ مهر توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با سخنرانی حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر برگزار شد.
دیدار رئیس کتابخانه ملی با رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان دیدار و برای برگزاری دوره‌های آموزش مرمت نسخ خطی برای کارشناسان آرشیو جمهوری آذربایجان توسط کتابخانه ملی اعلام آمادگی کرد.
خرید نسخ خطی«شرح لمعه»،«الکفایه فی الفقه» و «مثنوی» توسط کتابخانه ملی
خبر دیگر از کتابخانه ملی این بود که کمیته خرید این‌سازمان، به‌تازگی نسخ خطی «شرح لمعه» در دو جلد، «الکفایه فی الفقه» و مثنوی مولانا که متعلق به اواخر قرن ۹ قمری و اوایل قرن دهم است را خریداری کرده است.
انتشار فراخوان مسابقه «برسد به دست خودم»
فراخوان مسابقه نامه‌نویسی «برسد به دست خودم» به بهانه روز جهانی پست (۹ اکتبر) با محوریت گفت‌وگویی مکتوب با آنکه در آینده هستید، روز دوشنبه در فضای مجازی منتشر شد که خبر آن هم روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت.
اعلام نام کتاب برگزیده همایش ملی تنوع‌زیستی
طبق یکی از اخبار روز سه‌شنبه این‌هفته کتاب «مارهای ایران» تألیف مهدی رجبی‌زاده که توسط انتشارات ایرانشناسی منتشر شده، به‌عنوان «کتاب برگزیده» نخستین همایش ملی تنوع‌زیستی انتخاب شد. در بخش انتخاب کتاب برتر تنوع‌زیستی که برای اولین بار برگزار می‌شد، ۲۳ عنوان کتاب ثبت‌نام کرده بودند که از آن میان ۵ عنوان کتاب به‌عنوان کتاب‌های برتر و یک کتاب به‌عنوان کتاب برگزیده انتخاب شدند.
اعلام نتیجه اولین مرحله داوری جایزه احمد شاملو
هیات داوران ششمین دوره جایزه شعر احمد شاملو روز دوشنبه ۲۱ مهر نتیجه داوری مرحله اول این‌دوره از جایزه مذکور را اعلام کرد.
اعلام اسامی برگزیدگان مهرواره شعر آیینی اشک ماه
نخستین مهرواره شعر آئینی «اشک ماه» هم که فراخوانش هم‌زمان با روزهای محرم، در مردادماه منتشر شده بود، این‌هفته با معرفی برگزیدگان در دو بخش اعضای نوجوان و ارشد به پایان رسید.
اعلام اسامی برندگان جایزه لیتِرا
طبق خبری که شنبه این‌هفته روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، مراسم اعطای جایزه ادبی «لیتِرا» در گرجستان برگزار و برندگان پنجمین دوره این‌رویداد از میان ۶ نامزد نهایی مشخص شدند. این‌جایزه مشترک وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان و خانه نویسندگان گرجستان است که به برندگان مسابقات ادبی اعطاء می‌شود.
آغاز به کار نمایشگاه فرانکفورت
مراسم افتتاحیه هفتادودومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم عصر سه‌شنبه این‌هفته برگزار و به‌طور زنده در فضای مجازی پخش شد. نمایشگاه امسال فرانکفورت، همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده، در بیشتر بخش‌ها به‌طور مجازی برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.