×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توان تولید برق ۲۸۶ واحد نیروگاهی کشور ارتقا یافت

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از نگرانی‌های مهم تابستان امسال، افزایش ناترازی و بالطبع افزایش خاموشی‌ها و مشکلات مردم بود. مخصوصاً با توجه به اینکه سال گذشته خاموشی‌های گسترده‌ای کشور را در بر گرفت و امسال نیز بنابر آمار به طور متوسط ۴.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

به گفته علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید نیروگاه‌ها و به روز رسانی و ارتقای نیروگاه‌های فعلی از جمله دلایل موفقیت صنعت برق در تابستان امسال بود.

در رابطه با این موضوع ناصر اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای کامل پروژه‌های ارتقای توان عملی نیروگاه‌ها برای پیک تابستان امسال، افزود: صنعت برق حرارتی در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم در کنار ساخت واحدهای جدید نیروگاهی، برنامه ارتقای هزار و ۱۱۳ مگاواتی توان عملی نیروگاه‌های موجود را در دستور کار قرار داده بود که با فعالیت‌های بی‌وقفه تلاش‌گران صنعت برق این مهم در موعد مقرر محقق شده است.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ادامه داد: در پروسه اجرای این برنامه فرایند ارتقای واحدهای گازی به روش Maptune + EMS منجر به افزایش ۴۸۱ مگاواتی توان عملی ۱۷۱ واحد نیروگاهی شده است. همچنین در این مدت نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی به روش مدیا ارتقای ۱۵۰ مگاواتی توان ۱۰ واحد نیروگاهی را به دنبال داشته است.

وی افزود: از دیگر پروژه‌های پیش‌بینی شده در این بخش افزایش توان واحدهای گازی به روش IGV+بوده است که پیاده‌سازی این طرح موجب ارتقای ۱۳۶ مگاواتی توان ۴۷ واحد نیروگاهی شده است. از سوی دیگر طی یک‌سال اخیر ارتقای ۱۲۶ مگاواتی توان عملی ۴۴ واحد نیروگاهی نیز از طریق افزایش تولید بلوک سیکل به روش HRSG additional firing پیاده‌سازی شده است.

اسکندری تاکید کرد: همچنین از شهریورماه سال گذشته تاکنون نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی به روش تراکم مرطوب موجب افزایش ۹۰ مگاواتی ۶ واحد نیروگاهی شده و ارتقای توربین‌های گازی به روش‌های MAP۲b، CT۶۰ در این مدت ارتقای ۱۳۰ مگاواتی توان عملی هشت واحد نیروگاهی را در پی داشته است.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پایان گفت: بهره‌برداری از واحدهای نیروگاه‌های جدید، ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود، انجام به موقع برنامه تعمیرات و آماده‌سازی واحدهای تولید برق حرارتی و… موجب شده است تا در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم روزهای اوج مصرف تابستان امسال را بدون قطعی برق سپری کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.