×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توسعه خدمات درمانی از راهبردهای مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی با اشاره به اینکه اقدام بی‌نظیر دولت سیزدهم در پرداخت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان چند اثر بسیار خوب برای این سازمان به دنبال داشته است، گفت: با تسویه بدهی بانکی سازمان متأثر از دریافت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان از دولت، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان که باید به‌صورت سالانه باید به‌عنوان سود بانکی پرداخت می‌کردیم، صرفه‌جویی شد. علاوه بر این، در بانک رفاه کارگران که به خاطر این بدهی ما دچار ناترازی منابع شده بود،با افزایش سرمایه حدود ۴۶ هزار میلیارد تومانی که در تاریخ نظام بانکی بی‌سابقه بوده است، شاخص‌های بانکی مانند شاخص کفایت سرمایه افزایش یافت .

وی ضمن تبریک هفته تأمین‌اجتماعی و تأکید بر تنوع و پیچیدگی خدماتی که این سازمان در حوزه‌های بیمه، درمان و اقتصادی به مردم شریف ایران ارائه می‌کند، گفت: عنصر پایداری منابع برای سازمانی با این گستردگی و با این خدمات متنوع، بسیار حائز اهمیت است. صندوق‌های بیمه اجتماعی امروز در این زمینه دچار چالش‌هایی هستند و ما هم در سازمان تأمین‌اجتماعی، فارغ از این چالش‌ها و بحث ناپایداری نبوده‌ایم.
وی افزود: به‌دلایل مختلف از جمله پائین بودن میزان ورودی‌های سازمان و همچنین نرخ پایین بازدهی و کاهش ضریب پشتیبانی به دلیل تغییر و تحولات جمعیتی و رشد کسب‌وکارها، اتفاق نامطلوبی در سازمان تأمین‌اجتماعی افتاده بود و از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰، برای انجام تعهدات سازمان، به‌صورت بی‌رویه  استقراض از نظام بانکی انجام شده بود که در کنار دیگر مشکلات، چالش جدی و بیماری مزمن برای سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد کرده بود.
وی در ادامه گفت: مدیریت جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی، باید منابع پایدار برای سازمان پیش‌بینی می‌کرد تا علاوه بر انجام تعهدات فعلی، آینده بین‌النسلی را هم تضمین کنیم. به لطف خداوند متعال در دولت مردمی سیزدهم بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید را با رویکرد پایداری صندوق به سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کردیم که طبق آخرین محاسبات در سال گذشته، حداقل ماهانه هزار میلیارد تومان برای ما آورده مالی پایدار داشته است که در سال جاری این اثر مالی به ماهی هزار و پانصد میلیارد تومان معادل ماهانه هجده هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه اقدام مهم دیگر با تأکید رئیس‌جمهور محترم در زمینه تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد، تسویه بدهی کلان صندوق به نظام بانکی بود، اظهار داشت: به لطف خداوند متعال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی طی کمتر از دو سال گذشته اتفاق افتاد که ما توانستیم از قبل همین منابع ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از بدهی سازمان به نظام بانکی را تسویه کنیم.
موسوی در پاسخ به سؤالی درباره نسخه الکترونیکی افزود: اتفاقی که در حوزه نسخه الکترونیک و ایجاد یک نظام اطلاعات جامع برای اجرای طرح‌های بعدی نظام سلامت رقم خورده است، اتفاق بسیار بزرگی است. ما در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد خدمت سرپایی و حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ مورد خدمت بستری به بیمه‌شدگان عزیزمان ارائه می‌دهیم. زمانی‌که ما مسئولیت سازمان تأمین‌اجتماعی را در دوره جدید مدیریتی متقبل شدیم، پروژه نسخه الکترونیکی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد فراگیری داشت که به لطف خداوند متعال امروز فراگیری این طرح، بیش از ۹۷ درصد است.
وی با اشاره به اینکه نسخه کاغذی مزیتی نسبت به نسخه الکترونیکی نداشت، نسبت به ادعای در دسترس‌تر بودن آن انتقاد کرد و افزود: بسیاری از بیماران ما طول درمان‌شان که ممکن است چندین سال طول بکشد همه مدارک و پرونده‌های خود را باید زیر بغل می‌گذاشتند و در مراکز درمانی جابه‌جا می شدند، اما در حال حاضر و با اجرای طرح نسخه الکترونیک این مشکلات به‌کلی رفع شده است. ازنظر زیرساختی هم مشکلی نداریم و جز در زمان قطعی برق یا اینترنت تقریباً هیچ مشکلی وجود ندارد و زیرساخت‌های ما در این حوزه کامل است.
وی با اشاره به این‌که اجرای طرح نسخه الکترونیکی یک تکلیف قانونی برای همه بیمه‌ها است و محدود به سازمان تأمین‌اجتماعی نیست، گفت: در برخی موارد ممکن است گزارش بدهند که از کد ملی کسی سوءاستفاده شده است. این موارد بسیار کم است اما تخلفات در نسخه کاغذی هم وجود داشت و ما سیستم نظارتی را به‌صورت الکترونیکی داریم و با این موارد برخورد می‌کنیم. ما حتی طرح کد دومرحله‌ای را برای افزایش امنیت و کاهش سوءاستفاده‌ها آماده کرده‌ایم که برای تسهیل‌گری و به زحمت نیفتادن بیمه‌شدگان عزیز فعلاً آن را اجرا نکرده‌ایم.
وی افزود: ما نمی‌توانیم ادعای تحول داشته باشیم اما روش‌های سنتی که چند ده سال پیش مرسوم بود را همچنان حفظ کنیم. نظام سلامت باید بستر نسخه الکترونیکی را به‌صورت کامل اجرا کند تا زمینه‌های نظام ارجاع و پزشکی خانواده فراهم شود. باید کاری کنیم که مردم متحل هزینه‌های چندباره نشوند و نسخه الکترونیکی و پس از آن نظام ارجاع در جهت کاهش همین هزینه‌ها است. بنابراین ما باید با فرهنگ‌سازی کاری کنیم که این طرح‌ها مورد اقبال قرار بگیرد.
موسوی با تأکید بر این‌که ورشکستگی در سازمان تأمین‌اجتماعی معنایی ندارد، اظهار داشت: ما مشکلات و چالش‌هایی در سازمان تامین اجتماعی داریم که بخشی از آن طبیعی است و در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وجود دارد و در همه صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی در سراسر جهان هم از این دست مشکلات وجود دارد. اما باید با استفاده از ظرفیت‌هایی که در صندوق وجود دارد مشکلات را رفع کنیم. مثلاً محاسبات بیمه‌ای باید جای خود را در قواعد ما پیدا کند. ما مشکلی داریم با عنوان بازنشستگی پیش از موعد که بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگی‌های ما پیش از موعد است که دلیل آن وجود برخی قوانین است که باید اصلاح شود. یکی از راه‌حل‌های تأمین منابع پایدار، پوشش فراگیر بیمه‌ای ذیل اصل ۲۹ قانون اساسی است که باعث پایداری منابع صندوق می‌شود.
وی افزود: در حوزه کسب‌وکار هم برآورد ما این است که بین ۵ تا ۶ میلیون نفر فرار بیمه‌ای داریم که هم کارفرمایان باید همکاری کنند و هم با استفاده از مدل‌هایی که طراحی می‌شود باید ورودی صندوق را افزایش داده و ضریب پشتیبانی را بالا ببریم.
وی تراز سازمان را با احتساب منابع تعهدی همچنان مثبت توصیف کرد و افزود: مشکل سازمان کسری نقدینگی است که آن هم دلایل متعدد دارد. ما در حال حاضر حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از کارفرماها طلبکاریم که با اجرای طرح بخشودگی جرایم درصدد دریافت آن هستیم. بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز از دولت بابت سهمی که در تعهدات بیمه‌شدگان دارد مطالبه داریم که البته دولت مردمی سیزدهم در این بخش همکاری بسیار خوبی یا سازمان داشته و همانطور که عرض کردم تأدیه بی‌سابقه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی را طی کمتر از دو سال اخیر داشته است.  
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که در حال حاضر این صندوق هیچ تعهد معوقی ندارد، گفت: در دوره‌های گذشته برای انجام تعهدات جاری استقراض صورت می‌گرفت اما در همین سال جاری انجام تعهدات ۴۵ هزار میلیاردی ماهانه را بدون ریالی استقراض بانکی انجام داده‌ایم.
وی افزود: در سال گذشته ۱۶۰ میلیون بار مراجعه در حوزه بیمه‌ای به سامانه خدمات الکترونیکی ما صورت گرفته است که از این تعداد ۴۴ میلیون خدمت مورد نیاز را دریافت کرده است. این نشان می‌دهد مردم از مراجعه به درگاه‌های الکترونیکی ما و دریافت خدمات به‌صورت الکترونیکی استقبال می‌کنند و خدمات هم به آن‌ها ارائه می‌شود، اگر چه ممکن است مشکلاتی هم وجود داشته باشد که با انتقال این مشکلات برای رفع آن اقدام خواهیم کرد. ما در سال گذشته ۷٫۵ میلیون مشاوره تلفنی از طریق سامانه ۱۴۲۰ به بیمه‌شدگان عزیز ارائه داده‌ایم که با تمهیداتی که اندیشیده شده این رقم در سال جاری افزایش خواهد داشت و ما مشکلات مردم را از نزدیک رصد می‌کنیم و ترتیب اثر می‌دهیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره توسعه خدمات درمانی این سازمان در یک سال گذشته با اشاره به این‌که حداقل چهارصد قلم دارو در قالب طرح دارویار به پوشش بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شده است، گفت: علاوه بر این برای اولین بار برخی از بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه‌ای ما قرار گرفت و در راستای تعالی جمعیت، خدمات تخصصی زوجین نابارور در سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه شد که تا امروز بیش از ۴۷ هزار تشکیل پرونده در این حوزه انجام شده و بیش از ۴ هزار میلیارد در این زمینه هزینه انجام شده است. این یعنی رویکرد ما رویکرد توسعه‌خدمت است و از هزینه کردن در این زمینه هراس نداریم و هر چقدر در توان‌مان باشد برای توسعه خدماتی که به مردم ارائه می‌شود هزینه می‌کنیم.
وی افزود: در درمان مستقیم در سال گذشته ۲۱ پروژه جدید افتتاح کردیم و برای سال جاری نیز ۲۹ پروژه افتتاحی در دست اجرا داریم در حالی که تنگناهای مالی جدی داشتیم. در حوزه درمان، دغدغه ما صیانت مالی از بیمه‌شدگان است، چنان‌که امروز علاوه بر رایگان بودن همه خدمات برای ۶۵ ساله‌ها در مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، طی توافقی که با وزارت محترم بهداشت صورت گرفت، امروز درمان بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال ما در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی رایگان است و حتی خدمات بستری نیز در مناطقی که مرکز ملکی نداریم برای این عزیزان کاملا رایگان است.
موسوی در پایان با اشاره به افزایش قابل توجه کمیت و کیفیت خدمات سازمان طی یک سال گذشته، افق پیش‌روی تأمین‌اجتماعی را روشن توصیف کرد و افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریتی، با شناسایی مشکلات سازمان، هشت راهبرد کلی را برای برون‌رفت از این مشکلات تدوین کردیم که تا امروز کوشیده‌ایم در راستای این راهبردها حرکت کنیم و الحمدلله در طول یکسال‌ونیم گذشته اتفاقات مثبتی در سازمان تأمین‌اجتماعی افتاده است. تلاش ما این است که این حرکت رو به جلو را استمرار ببخشیم تا انشاءلله با همدلی و همراهی بیمه‌شدگان عزیز و همکاری دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.