×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
توسعه پایدار سواحل کشور از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس پیش از ظهر امروز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه در محل سازمان هواشناسی و با قرائت پیام وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس سحر تاج‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی در سخنانی با تاکید بر اهیت پایش مستمر آب‌های ساحلی، فراساحلی و بین‌المللی، هدف از برگزاری این کنفرانس را استفاده از ظرفیت علمی نخبگان و تجربیات اجرایی عنوان کرد.

وی سپس پیام وزیر راه و شهرسازی و رئیس پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس را به این رویداد علمی قرائت کرد. رستم قاسمی در این پیام با تاکید بر اینکه توسعه پایدار سواحل کشور از مهم‌ترین اولویت‌های سیاستگذاری و اجرا در این وزارتخانه است، تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری را بر توسعه سواحل مکران مورد توجه قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی در این پیام با اشاره به وجود ذخائر عظیم دریا در سواحل ایران، ظرفیت بنیادی ایران را در این زمینه، فراهم کردن دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد بر فراهم شدن  این مهم با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور تاکید کرد.

وی سیاست وزارت متبوعش را توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که کنفرانس مزبور بتواند در ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در این زمینه، کمک‌کار این وزارتخانه باشد.

در ادامه این کنفرانس، مهدی رهنما دبیر علمی پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس هم با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری این کنفرانس که با همکاری استادان بیش از ۵۰ دانشگاه کشور انجام گرفته است، از وصول بیش از ۱۰۰ مقاله در دبیرخانه کنفرانس و پذیرش حدود ۳۰ عنوان از این تعداد برای ارائه در کنفرانس به صورت سخنرانی خبر داد.

همچنین شهریار افندی‌زاده سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سخنانی در این کنفرانس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد، گفت: در ایران ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات از دریا انجام می‌شود.

وی با اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر طول سواحل سرزمینی ایران در شمال و جنوب، استفاده از ظرفیت تجاریِ این سواحل را نیازمند وجود شبکه حمل و نقل ترکیبی (ریلی – دریایی) دانست و افزود: توسعه شبکه‌های ریلی به توسعه حمل و نقل دریایی ما کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تکمیل شبکه ریلی بندرعباس به آستارا تاکید کرد و گفت: در صورت این اتفاق بنادر ما می‌توانند بیش از ۲۰ میلیون تُن کالا را جابجا کنند.

افندی‌زاده همچنین با بیان اینکه ترانزیت کالا در سال گذشته ۱۳ میلیون تُن بوده است، عنوان کرد: متاسفانه این مقدار در سال جاری ۷، ۸ میلیون تُن بوده که البته وزارت راه و شهرسازی توسعه و توجه به ترانزیت را بار دیگر در دستور کار قرار داده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.