×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جشنواره موسیقی فجر؛ ضبط ۱۸۰۰ دقیقه برنامه، میزبانی از ۶ گروه خارجی

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگی ایرنا، نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر امروز (۲۵ بهمن‌) با حضور حسن ریاحی دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید فروغی مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی تهران برگزار شد.

دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سی و ششم فجر گفت: این دوره از مهم ترین رویداد موسیقایی کشور جشنواره‌ای است که مدیران برگزاری آن با آرامش و انضباط کامل نسبت به برنامه‌ریزی اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند و هرچند در نحوه برگزاری کنسرت‌ها که این بار به صورت مجازی برگزار می‌شود مشکلات فنی داشتیم، خوشبختانه توانستیم این مشکلات را نیز رفع کنیم.

تجارت گردان | جشنواره موسیقی فجر؛ ضبط ۱۸۰۰ دقیقه برنامه، میزبانی از ۶ گروه خارجی

 حسن ریاحی با اشاره به جایزه «باربد» توضیح داد: خوشبختانه با راه اندازی دوباره جایزه باربد شاهد استقبال خوبی از سوی هنرمندان بودیم. کما اینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند. شخصاً تا اینجا از همه کارها راضی هستم و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره با کیفیتی باشیم.

اصلاح آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: اصلاح آیین نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مد نظر قرار داده بود. همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره یکی از تغییرات مهم بود که در آیین نامه جشنواره لحاظ شد. یکی دیگر از موارد هم اضافه شدن بخش‌های رقابتی بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید وزارت‌خانه کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.

محمد الهیاری با ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره سی و ششم موسیقی فجر که طی هفته‌های گذشته درباره سناریوهای مختلف برگزاری آن توضیحات مشروحی را ارائه داده بود، به برپایی مجازی رویداد سی و ششم موسیقی فجر اشاره کرد و توضیح داد: به طور حتم اولویت ما در برگزاری جشنواره موسیقی فجر، چارچوب مجازی بود که در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا ما کارهای مربوط به تصویربرداری آثار شرکت‌کننده را آغاز کردیم. در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن صورت گیرد.

رئیس جشنواره موسیقی فجر درباره بخش‌های مختلف این جشنواره ضمن ارایه توضیحاتی گفت: این دوره از جشنواره از روز ۲۸ بهمن با پخش اینترنتی اجراها آغاز خواهد شد.

تجارت گردان | جشنواره موسیقی فجر؛ ضبط ۱۸۰۰ دقیقه برنامه، میزبانی از ۶ گروه خارجی

بنا داشتیم اجراها را تا سوم اسفند ادامه دهیم اما با توجه به تراکم اجراها برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای شد که چهارم اسفند نیز شاهد اجراهای اینترنتی باشیم. در حوزه جایزه باربد هم باید  تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته به دست ما رسیده که در نهایت ۵۲ اثر برگزیده برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه باربد اعلام می‌شود.

یک جشنواره، شش شب و ۱۸۰۰ دقیقه برنامه

رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از آمار گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود. در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.

الهیاری ادامه داد: علاوه بر بخش رقابتی و بخش اجراها نیز ستاد جشنواره جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی را نیز همچون سال گذشته را ادامه داد. در این چارچوب ترانه‌های برگزیده و آثار برگزیده جایزه موسیقی و رسانه در مراسم اختتامیه به مخاطبان معرفی می‌شوند. در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب آهنگساز شناخته شده انقلاب قدردانی می‌شود که در این راستا مستندسازی داریم و در روز اختتامیه به نمایش در می‌آید. البته در بخش اجراهای صحنه دو اجرا به نام استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. یک اجرا هم از لرستان در بزرگداشت سردار سلیمانی داریم. در تالار وحدت نیز ارکسترهای دولتی هم اجراهای آنلاینی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود که اطلاعات آن نیز در روزهای آینده منتشر می‌شود.

شش گروه از چهارکشور در بخش بین الملل جشنواره حضور دارند

مدیر بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره سی و ششم گفت: در بخش بین‌الملل از مهرماه سال جاری کمیته‌ای را تشکیل دادیم و بعد از برگزاری جلسه با شورای سیاستگذاری جشنواره درباره نحوه برپایی بخش بین‌الملل در روزهای کرونایی بحث و تبادل نظر شد. در این راستا رایزنی با دبیرخانه‌های جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی صورت گرفت و بعد از بررسی گروه‌ها و هنرمندانی که قابلیت حضور در جشنواره را دارند نهایتاً به شش گروه از چهار کشور رسیدیم، به این شکل: دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش و از ایتالیا و کوبا یک گروه.

اردوان جعفریان درباره معیارهای انتخاب گروه‌های بخش بین‌الملل تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی امکان هماهنگی با گروه‌های بزرگ نبود. بنابراین ماجرا را به این سمت و سو هدایت کردیم که از گروه‌های سه تا چهارنفره برای حضور در جشنواره استفاده کنیم. از سوی دیگر کیفیت اجرا و تنوع موسیقایی اجراها به نسبت دوره‌های قبل برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود. در این شرایط هنرمندانی که انتخاب شده‌اند از گروه‌ها و هنرمندان معتبر موسیقی کشورمان هستند و می‌توان گفت شاهد اجراهای متفاوتی در جشنواره موسیقی فجر امسال خواهیم بود. تمام این اجراها به صورت اختصاصی برای مخاطبان جشنواره موسیقی فجر ضبط شده‌اند و می‌تواند تجربه ارزشمندی برای ما به حساب آید.

تجارت گردان | جشنواره موسیقی فجر؛ ضبط ۱۸۰۰ دقیقه برنامه، میزبانی از ۶ گروه خارجی

اهمیت رسانه‌های چندزبانه در جشنواره بین‌المللی

وی افزود: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی خیلی مهم است. من از خبرگزاری‌های رسمی کشور تقاضا می‌کنم در این زمینه یاری‌گر ستاد جشنواره باشند تا بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را درگاهی برای تبادل فرهنگی به دنیا معرفی کنیم.

الهیاری در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی برگزاری جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و ششم  با شرایط شیوع کرونا در جامعه گفت: تا واپسین روزها به این موضوع فکر می‌کردیم که چگونه می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم. هرچند بهتر میدانیم پاک کردن صورت مساله ساده ترین راه ممکن بود، با همراهی شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تعطیل نشود و بتوانیم در قالب این رویداد ادامه فعالیت‌های موسیقایی را در بستر جشنواره ادامه بدهیم. ما هم مثل شما به این فکر می‌کنیم چه کنیم جشنواره موسیقی فجر به هویت ثابتی برسد و همه هنرمندان کشور با رغبت در آن شرکت کنند شاید اضافه شدن بخش رقابتی محلی برای عرضه دوباره آثار هنرمندان در رقابت با یکدیگر باشد. اگر بتوانیم در حوزه جایزه باربد ما به نقطه مطلوب برسیم، قطعاً می‌توانیم مانند سینما نیز جشنواره را تبدیل به رویدادی تاثیرگذارتر بکنیم. البته فکر می‌کنم با اضافه شدن جایزه باربد خون تازه‌ای در جشنواره موسیقی فجر وارد شده است. کما اینکه اضافه کردن جایزه باربد و حتی حضور بخش بین‌الملل جشنواره در راستای همین هدف بوده است.

از شما می‌خواهم در شرایط سال ۹۹ جشنواره موسیقی فجر را ارزیابی کنید. مطمئن باشید کیفیت آثار شرکت‌کننده جشنواره امسال ذخیره خوب تصویری برای موسیقی کشور خواهد بود. البته با توجه به اینکه در حوزه موسیقی پاپ برنامه زیادی نداریم، می‌توانیم به آمار درستی در حوزه جمعیت واقعی مخاطبان موسیقی ایرانی داشته باشیم ///.

تعامل با صداوسیما برای برگزاری کنسرت مجازی

الهیاری ادامه داد: در حوزه برگزاری کنسرت‌ها در فضای مجازی هم بیش از دو ماه است که در تعامل با سازمان صدا و سیما هستیم و تلاش می‌کنیم با مجموعه مقرراتی که در حوزه پخش آثار موسیقایی در فضای مجازی وجود دارد، جشنواره را برگزار کنیم. البته بخشی از پلتفرم‌ها و مجموعه‌های اینترنتی فضای مجازی تحت نظر ساترا هست و امیدوارم شرایط و تعاملات به گونه‌ای شکل گیرد تا ما شاهد حضور بسترهای بیشتری برای برگزاری کنسرت‌های مجازی در جشنواره موسیقی فجر باشیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر سرنوشت اجراهای موسیقی که در بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد، توضیح داد: تمام فیلم‌های جشنواره در طول جشنواره برابر قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده، به نمایش در می‌آید. البته ما رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم‌های جشنواره در روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به‌صورت فیلم توزیع شود.

وی درباره بودجه جشنواره نیز گفت: ممکن است این تصور باشد که چون در فضای مجازی برگزار کردیم با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم. اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. نکته دیگر اینکه ما برای جشنواره سی و ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی شورایی هم در معاونت هنری برای بررسی عملکرد مالی ستاد جشنواره موسیقی فجر وجود دارد که بعد از پایان رویداد سی و ششم به صورت عمومی منتشر خواهند شد.

اردوان جعفریان درباره فعالیت‌های ستاد جشنواره در جهت مقابله با سرقت‌های احتمالی آثار موسیقایی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، شناسه محتوای ویدئوها به نمایش درآمده ثبت می‌شود. این موضوع در بخش بین‌المللی نیز به طور کامل به صورت حقوقی قابل پیگیری است و اگر در این زمینه سرقتی صورت گیرد از طریق نهادهای حقوقی و قضایی پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. این در حالی است که تمامی ضبط‌های صورت گرفته بخش بین‌الملل به صورت فنی انجام گرفته و فکر نکنید هنرمند مورد نظر با گوشی تلفن همراه خود اقدام به ضبط اثرش کرده است. بنابراین هر آنچه صورت گرفته با نظارت کیفی ما بوده و ما در این بخش شاهد اجراهای قابل قبولی به لحاظ فنی خواهیم بود.

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
با توجه به وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.
همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی، دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی از تاریخ ۲۸ بهمن  به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد. و این رویداد چهارم اسفند، پس از آخرین اجراها در فضای مجازی، با معرفی برگزیدگان بخش رقابتی، جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه به کار خود پایان خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.