×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
حادثه هواپیمای مسافربری ایران هرگز از حافظه مردم پاک نخواهد شد

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا ،آمریکایی‌ها در تاریخ خود انواع و اقسام جنایت‌ها را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری روا داشته‌اند؛ جنایت‌هایی که قطعا تا دهه‌ها بلکه قرن‌ها از حافظه تاریخ زدوده نمی‌شود؛ از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی با صدها هزار کشته تا تجاوز به عراق و افغانستان با میلیون‌ها آواره، اما شاید هیچ‌ یک از جنایت‌های آمریکایی‌ها در قبال ایران همانند حمله ددمنشانه ناوگان دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ و کشتن ۲۹۰ مسافر ،دردناک نباشد.

حوالی ساعت ۱۰ صبح دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ اعماق نیلگون خلیج فارس پذیرای ۲۹۸مسافر هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران شد، که در نزدیکی جزیره هنگام به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو جنگی وینسنس، هدف دو فروند موشک نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرده بود اما هرگز در فرودگاه آن شهر فرود نیامد، این رخداد از تلخ ترین وقایع تاریخ ایران زمین است که در آن تعدای از هموطنان مظلومانه هدف تیر غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفتند.

لحظه هایی پس از سقوط این هواپیما، آمریکا اعلام کرد یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی را هدف قرار داده، اما با مشخص شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعای دروغین خود را تغییر داد و اعلام کرد که مرتکب اشتباه شده، اما با بدست آمدن شواهد و مدارک بر این دلیل بی اساس نیز خط بطلان کشیده شد.

دولتمردان آمریکا برای رهایی از این ننگ تلاش و کوشش های بسیاری انجام دادند، که از آن میان می توان به اینکه هواپیمای ایرباس خارج از دالان هوایی در حال پرواز بوده و ‌ناو آمریکایی بارها اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران فرستاده اما از هواپیمای مسافربری ایران جوابی دریافت نکرده است! اشاره کرد.

اما وجود قطعات شناور مربوط به هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‌های سواحل جنوبی جزیره هنگام و تجهیزات پیشرفته در ناو جنگی وینسنس، همگی نشان از آن دارد که هواپیما در مسیر درست پرواز می کرده و این مسئله برای ناو آمریکایی به طور کامل قابل تشخیص بوده است.

همچنین با توجه به ارتباط کلامی و ناوبری هواپیمای مسافربری، فرمانده ناو آمریکا با شنیدن مکالمه خلبان قادر بود، ماهیت هواپیمای مسافربری را شناسایی کند، هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز به طور کامل با هواپیمای اف ۱۴ تفاوت داشت و ادعای ارسال اخطار روی باند غیرنظامی(اضطراری) از آنجا که خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند، همگی دلایلی هستند که ادعای بی پایه و اساس آمریکا را غیر قابل قبول می کند. رد این اظهارات به همراه دلایل دیگری که با گذشت زمان به دست آمد عمدی بودن این جنایت را که در تاریخ هواپیمایی غیرنظامی بی‌سابقه بود به اثبات رساند.

جمهوری اسلامی ایران چهاردهم تیرماه ۱۳۶۷ در نامه ای به رییس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع سقوط هواپیمای مسافربری ایران شد ولی این شورا تنها با صدور قطعنامه ای از سقوط هواپیمای مسافربری و غیر نظامی ایران در پرواز بین المللی ۶۵۵ به وسیله موشک ناو جنگی آمریکا ابراز تاسف کرد.

ایران علاوه بر شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری لاهه شکایت خود را به شورای ایکائو، نیز ارائه داد، اما تشکیلات تخصصی سازمان ملل متحد یعنی ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) به دور از مسائل سیاسی تصمیم نگرفت و به جای آن که به بررسی فنی و ارائه راهکار به شورای امنیت بپردازد، تنها به ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان این حمله ناجوانمردانه بسنده کرد.

در این فاجعه که از مهمترین موارد نقض حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و حقوق سازمان بین‌المللی هوانوردی در تاریخ محسوب می‌شود، فرمانده ناو یادشده در اقدامی ناجوانمردانه از مقامات امریکایی نشان لیاقت دریافت کرد. همچنین پرونده حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران به علت کارشکنی های دولت آمریکا، سستی و انفعال مجامع بین المللی با تاخیر چند ساله تنها به پرداخت غرامت از سوی آمریکا منجر شد و به نتیجه منطقی نرسید.

کوچ غم انگیز مردمانی بی گناه که هدف خشم و دشمنی آمریکا قرار گرفتند هیچ گاه از حافظه مردم ایران پاک نخواهد شد، آنجا که ورای هر سیاستی، انسان هایی بی دفاع ناجوانمردانه آماج موشک های دشمن قرار گرفتند و بدرود حیات گفتند، یادشان همیشگی و نامشان جاوید خواهد بود، باشد که درس عبرتی شود برای آنانی که در راه دستیابی به اهدافشان از هیچ راهی چشم نمی پوشند و انسانیت را به سخره می گیرند.

دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد این هواپیما که با ۲موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر امریکا گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو ، شکایت خود را در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.