×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حراج الکترونیک زمین وزارت دفاع، نهم آذر در بورس کالا/ مزایده های پاکتی نوعی فرار از قانون است

به گزارش تجارت گردان ، بیت الله ستاریان به «کالاخبر» گفت: عرضه املاک و اراضی نهادهای عمومی و دولتی در بورس کالا رویه خوبی است که این مجموعه ها را عموما بخش های خصوصی می خریدند که امروز از بورس کمتر مطلع هستند و باید اطلاع رسانی مطلوبی در این زمینه انجام شود تا علاوه بر عرضه کنندگان املاک، خریداران نیز راهی بورس کالا شوند.

این کارشناس حوزه مسکن می گوید که رویداد مهم آن است که شفافیت در معاملات سنتی و مزایده های پاکتی وجود ندارد اما با عرضه املاک در بورس کالا، مهم ترین عامل یعنی شفافیت رعایت می شود و حراج الکترونیک جای پاکت های دربسته را می گیرد. 

فروش متری مسکن جذابیت دارد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه به فراهم بودن سازوکار انتشار اوراق سلف موازی برای تامین پروژه های مسکن و فروش متری مسکن در بورس کالا اشاره کرد و افزود: فروش متری مسکن از اتفاقات خوبی است که بورس کالا  انجام خواهد داد اما باید در نظر بگیریم سازنده های مسکن اغلب خرده ساز هستند و اگر بتوان این خرده سازها را در غالب تشکل، وارد بورس کنیم آن زمان شاهد معاملاتی جذاب در سمت خریدار و عرضه کننده خواهیم بود.

به گفته ستاریان، در بازار مسکن، اصل قضیه بخش ۹۵ درصدی تولید مسکن است که خرده سازها و بخش خصوصی هستند و این خرده سازها باید تشکلی داشته باشند. به عبارتی سهم بالایی از تولید به انبوه ساز مرتبط نیست و عموما پیمانکار انبوه سازی هستند که با همه این تفاسیر اگر در سمت عرضه بتوان با سازوکاری مثل ایجاد تشکل، بخش خصوصی را ترغیب به راه اندازی پروژه های مسکونی با تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا کرد، شاهد رشد تولید و اثرگذاری مناسب این معاملات در بازار مسکن خواهیم بود.

براساس این گزارش، نهم آذرماه جاری یک قطعه زمین محصور شده متعلق به وزارت دفاع واقع در شهرستان دماوند – دشت مشاء به مساحت ۳۶۲۳.۴۵ مترمربع دارای سند شش دانگ به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران روی میز فروش می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.