×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
حمایت سازمان منطقه آزاد ماکو از صنایع کوچک / رویکرد منطقه آزاد ماکو توسعه تولید ، صادرات و لجستیک است

قنبری مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در تهران در مصاحبه با خبرنگار تجارت گردان گفت: سالانه از گمرک بازرگان نزدیک به ۵ میلیارد دلار صادرات انجام می شود که بخشی مربوط به محصولات و خدمات سرزمین اصلی است.

وی در ادامه به صادرات در بخش کالا و خدمات اشاره کرد و گفت: سال گذشته منطقه آزاد ماکو حدود۲۳۰میلیون دلار در بخش کالا و خدمات به کشور های هدف صادر کرده است. همچنین حدود ۱۰۰ میلیون دلار واردات کالای سرمایه‌ای ماند ماشین آلات و مواد اولیه و تجهیزات برای تولید انجام داده است . به گفته قنبری صادرات ما خیلی بیشتر از واردات است این به این معنا است که مناطق آزاد به هیچ عنوان مبدا واردات نبوده است .
مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به ویژگی های و مزیت های منطقه اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد مزیت های ویژه‌ای دارند که در سرزمین اصلی مطرح نیست . ورود یک سری از کالا ها به سرزمین اصلی ممنوع است ولی برای تشریفات گمرکی با مجوز های خاص می تواند به مناطق آزاد وارد شود.یعنی کالا های ساخته شده و آماده مصرف می‌توانند به عنوان کالای همراه مسافر وارد مناطق آزاد شود این باعث شده است که صنعت خرده فروشی در تعامل با سایر صنایع، راه‌های جدیدی را برای تجارت و گردشگری باز کند.

وی در ادامه گفت: البته مزیت اصلی مناطق آزاد در بخش تولید کالا است که برخی از کالاها ورود آن به صورت ساخته شده به کشور ممنوع است و می توان مواد اولیه، تکنولوژی و الگوها را صفر تا صد بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی وارد مناطق آزاد نمود و تبدیل به محصول شود و بعد از آن به عنوان کالای ایرانی وارد سرزمین اصلی گردد. و رویه های دیگر نیز ورود ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات تولید است که بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی حتی بصورت مستعمل می تواند وارد مناطق آزاد گردد.

قنبری مساحت منطقه آزاد ماکو را چهارصد هزار هکتار عنوان کرد و گفت: محور های اصلی توسعه را بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و لجستیک برشمرد که در حال اجرای طرح جامع می باشند. در بخش لجستیک سرمایه گذاری های خوبی انجام شده و زیر ساخت های بسیار خوبی فراهم شده است .حمل و نقل ترکیبی در بخش های هوایی و جاده ای داشته و ریلی نیز در دستور کار می باشد که حمل و نقل کاملا ترکیبی شود.

تمام تلاش ما برای توسعه تولید و صادرات است

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: سال گذشته در منطقه آزاد ماکو حدودا ۸ میلیون دلار واردات کالای همراه مسافر را داشتیم که این کمترین میزان واردات کالای همراه مسافر محسوب میشود.
محوریت اصلی این نمایشگاه صادرات است و ما اینجا هستیم تا محصولات منطقه آزاد ماکو به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی معرفی کنیم که بتوانند با واحد های تولیدی ما محصولاتشان را به خارج از کشور صادرات کنند . در واقع منطقه آزاد ماکو کمک توسعه صادرات محصولات صادراتی شرکت های منطقه.

در منطقه آزاد ماکو درخواست های سرمایه گذاری از صفر تا صد به صورت الکترونیکی انجام می شود و نیاز به مراجعه حضوری ندارد و این مجوزهای فعالیت اقتصادی مبنای بهره مندی از مزیت های قانونی مناطق آزاد منجمله معافیت مالیاتی ورود کالا را دارد. ما رکورد ثبت شرکت در یک ساعت را داریم و تمام فرایندهای ما به صورت الکترونیکی انجام می شود.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص نقش سازمان بر اشتغالزایی گفت: واحدهای تولیدی هر روز اطلاعیه جذب نیرو منتشر می کنند که نیروی انسانی نیاز دارند و بیکاری به دلیل فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد به حد قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است به طوری که ما از شهرستانهای همجوار نیروی انسانی عادی و حرفه ای فراخوان می کنیم.

وی در پایان گفت: منطقه آزاد ماکو چندین شهرک و ناحیه صنعتی آماده دارد که نزدیک به ۲۰۰ واحد صنعتی فعال حدود ۳۰ واحد معدنی فعال داشته که بیشتر آنها معادن فلزات، سنگ و کانی ها هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.