×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
خسروی: آینده داوری خوب نیست/ دپارتمان داوری، داوران را تهدید می‌کند

به گزارش ایرنا،  جامعه داوری این روزها شاهد اتفاقات عجیبی است که شاید تهدید قضاوت‌کنندگان به سکوت از طرف کمیته داوران کوچکترین مشکل و دغدغه آن از سال‌های گذشته باشد.

از مصاحبه «سرور ساعدی» با ایرنا تا محرومیت او در سال گذشته و اعتراض داوران به دستمزدها و نیز دستور جدید کمیته داوران به «آسو جواهری» برای انتخاب پژوهش ورزشی یا قضاوت مواردی است که با «علی خسروی» پیشکسوت داوری به گفت و گو پرداختیم. در متن زیر مشروح گفت و گو با وی را می‌خوانیم:

خسروی با اشاره به اینکه موضوع حق‌الزحمه داوران، مربوط به الان نیست، اظهار داشت: نزدیک به ۴۰ سال است که داوری را دنبال می‌کنم و حدود ۲۷ سال داور شاغل بودم. همواره این مسایل بوده و داوران کمترین درآمد را از فوتبال و حتی کمتر از تدارکاتی‌های تیم‌ها داشتند.

متولیان نباید از سکوت داوران درخصوص دستمزدها سوء استفاده کنند

وی افزود: البته از ابتدا بگویم داوری که بخاطر دستمزد وارد قضاوت شود، خیلی اشتباه کرده زیرا زندگی خود را از دست می‌دهد اما دلیل نمی‌شود که مسوولان و متولیان داوری از این قضیه سوء استفاده کنند. به قول معروف می‌گویند تا عرق کارگر خشک نشده، حق الزحمه‌اش را بدهید. همین الان دستمزد داوران در لیگ برتر و قسمتی مربوط به سال گذشته و حتی لیگ‌های یک، دو و سه و در رده‌های سنی سال گذشته پرداخت نشده است. این موضوع آسیب خیلی بزرگی به جامعه داوری می‌زند.

کمیته داوران به تهدید و ارعاب داوران می‌پردازد

پیشکسوت داوری در خصوص موضوع سرور ساعدی که سال گذشته به دلیل گفت و گو با ایرنا و اعتراض به دستمزد در کنار دیگر داوران از قضاوت محروم شد، گفت: در ارتباط با مصاحبه‌ای که با ساعدی کردید، این یک بحث کلی بود. حدود ۲۵ تا ۳۰ داور زن شامل داورانی می‌شوند که یا دختر خانه هستند و درآمدی ندارند یا همسر یک مردی هستند که درآمد ندارد یا ممکن است شاغل باشند اما دلیل ندارد که حتی پول ایاب و ذهاب را به آن داور ندهند. کمیته داوران یک ضرب الاجلی تا مهر ماه پارسال گذاشته بودند که آن را نیز پرداخت نکردند.

وی ادامه داد: داوران نامه‌ای را امضا و اعلام کردند که قضاوت نمی‌کنند و به جای اینکه کمیته داوران و مسوولان وقت دپارتمان از آنان حمایت کنند، این داوران را تهدید کردند. از داوران درجه ۳ برای قضاوت در لیگ برتر استفاده کردند و اساس آموزش و تجربه را زیر سوال بردند. باید از این زنان حمایت کنند اما این اتفاق نیفتاد. حتی در برنامه تلویزیونی این موضوع را مطرح کردیم. کمیته داوران چند هفته‌ای هم به داوران بین المللی با تجربه قضاوت ندادند.

کارشناس داوری فوتبال اضافه کرد: نامه‌ای از کمیته داوران فرستادند و گفتند که همه داوران بنویسند که کار آن‌ها اشتباه بوده است.  متاسفانه آن شجاعت نبود و ظاهرا یک داور و کمک داور امضا نکردند. نهایتا به آنان هم داوری دادند بنابراین این کار تهدید و ارعاب است و کمیته داوران با این کارها آینده داوری را زیر سوال می‌برند.

داوران خودشان اجازه می‌دهند تا به آنان ظلم شود

وی یادآور شد: هیچ دستورالعملی برای حق‌الزحمه داوران نداریم. داوران در کشورهای عربی و آسیایی شاید ۳۰ یا ۴۰ برابر داوران ما حق قضاوت می‌گیرند و در اروپا این دستمزد خیلی زیاد است. حتی شنیده‌ام برای هر بازی ۶ یا ۷ هزار یورو داوران دریافت می‌کنند. متاسفانه خود داوران اجازه می‌دهند تا به آن‌ها ظلم شود.

خسروی افزود: مسوولان کمیته داوران به جای آنکه بگویند به شرطی می‌آیم تا حساب داوران از قبل تسویه شده باشد، آنقدر ذوق مسوولیت کمیته داوران را دارند که این قضیه را فراموش می‌کنند و بدهی‌ها اضافه می‌شود. هیچ حمایتی از داوران زن و مرد نمی‌شود چون داوران خودشان دوست دارند به آنان ظلم شود. به خاطر چند ابلاغ بیشتر مجبور هستند تا سکوت و این ظلم و را تحمل کنند.

مسوولی که با جواهری چنین برخوردی داشته، باید برکنار شود

وی درخصوص تهدید کمیته داوران به آسو جواهری داور فوتبال زنان برای انتخاب شغل آینده خود از بین پژوهش یا قضاوت، گفت: وی تحصیلات خود را در مقطع دکتری جامعه شناسی ورزشی به پایان رسانده و کار او تحقیق و پژوهش است و برای این کار پول می‌گیرد. در تابستان امسال، مسوول دپارتمان که یک شخص فوتسالی است و نمی‌داند داوری فوتبال چیست، آسو را تهدید می‌کند که اگر شما این شغل را ادامه دهید به شما داوری نمی‌دهیم. جواهری اشتباه می کند و در آن زمان می‌گوید که داوری می‌کنم و در همان زمان دپارتمان یک نامه را به دبیر کل می‌دهد و این مساله را به هیات استان خود گزارش نمی‌کند.

پیشکسوت داوری ادامه داد: اکنون هیات استان بر سر این موضوع از جواهری ناراحت است که چرا این قضیه رسانه‌ای شد. هیات استان می‌گوید ما خبر نداشتیم و نمی‌دانند که جواهری راست می‌گوید یا خیر. نه تنها کمیته داوران حق نداشته تا این کار را انجام دهد بلکه مسوولی که این رفتار را با جواهری کرده باید برکنار شود. اصلا مسوول دپارتمان چه کار با زنان دارد. مگر در بحث ورزش،  زنان و مردان جدا نیستند. ما در فدراسیون نایب رییس زنان و مردان داریم و حتی در شهرداری‌ها هم بودجه سالانه ورزش زنان و مردان جدا است.

برخورد کمیته داوران با جواهری حتما باید توسط حوزه‌های نظارتی رصد شود

وی خاطرنشان کرد: مگر این مسوول سرتمرین داوران زن می‌آید که با آنان به سفرهای داوری می‌رود؟  بعد اینگونه به داوران ظلم کرده و مسوولان ورزش کشور هم سکوت می‌کنند. این مساله باید پیگیری شود. مگر کار قضاوت درآمد دارد؟  ۶۰ سال سن دارم اما هنوز شاغل هستم. در زمان داوری شغل داشتم و همه دارند. داورانی پزشک، دکتر، مهندس و استاد دانشگاه و شاید راننده تاکسی هستند. دستمزد داور لیگ برتری فوتبال الان یک میلیون تومان شده و در سال بیشترین قضاوت آن داور ۱۵ دیدار است. آن داور با ۱۵ میلیون تومان می‌تواند یکسال را بگذراند؟ کمیته داوران به هیچ عنوان حق چنین برخوردی نداشت و حتما باید این موضوع توسط حوزه‌های نظارتی رصد شود.  مسول دپارتمان چرا علاقه دارد تا این حد به حوزه داوری زنان ورود کند؟

باید مجسمه فغانی را در میدان آزادی بسازند

خسروی در مورد صحبت «گلاره نظامی» که در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد دلیل کاهش اشتیاق زنان به جامعه داوری را نمی‌داند، گفت: زمانی که داوران می‌بینند آینده داوری کشور چیست فرزندشان را به داوری نمی فرستند.  مخصوصا «علیرضا فغانی» که باید مجسمه‌اش را در میدان آزادی بسازند زیرا موفقیت زیادی کسب کرد. وی می‌بیند که با وجود کسب دکترای ورزش هیچ منبع درآمدی ندارد اما مهاجرت می‌کند و درد غربت را می‌پذیرد تا در سال ۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

چرا باید برای هشت بازی در لیگ برتر ۱۵۰ داور داشته باشیم

وی اضافه کرد: چرا باید به سراغ داوری بیایند. در حال حاضر خیلی از داوران زن به خاطر داوری ازدواج نکردند یا بچه‌دار نشدند. آن‌ها مجبور هستند زیرا اگر ازدواج کنند و فرزندی بیاورند حداقل یکسال و نیم از داوری دور می‌مانند. اینها همه مشکلات زنان است و حتی می‌توانم پایم را فراتر بگذارم و بگویم شاید خیلی‌ها در داوری امنیت فرهنگی نیز نداشته باشند. امیدوارم زنان داور یک روزی صحبت کنند تا ببینیم در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است. خانواده‌ها چرا باید فرزندان خود را به داوری بفرستند. فرزندی که می‌تواند با تاکسی اینترنتی ماهی ۱۲ میلیون کار کند چرا باید وارد داوری شود. هفته‌ای چهار جلسه تمرین کند که آیا داوری به او بدهند یا خیر.

کارشناس داوری فوتبال تصریح کرد: در مسایل کلان فوتبال کشور می‌بینید که یک بازیکن ۱۰ میلیارد و مربی برای ۲ سال ۱۵ میلیارد قرارداد می‌بندد. خانواده‌ها چرا باید فرزندان خود را به داوری بفرستند. چرا سرمایه‌گذاری کنند. یک عده داوری می‌کنند که کمیته داوران با آنان خوب است. جالب اینجاست که نفر بعدی مسوول کمیته داوران می‌شود و با آن عده از داوران خوب نیست و به داوران جدید قضاوت می‌دهد.

وی افزود: در لیگ برتر ۱۵۰ داور مرد قضاوت می‌کنند.  برای هشت بازی این تعداد داور را لازم داریم؟ ناظمی درست گفته و همین الان به اوج قله داوری دنیا رسیده است اما اگر اتفاقات این چند سال داوران را تجربه می‌کرد شاید دست از داوری می‌کشید.

به داوران اعلام خطر می‌کنم

خسروی با اعلام خطر به جامعه داوری، گفت: سیستم داوری به سراغ رانت‌بازی، لابی‌گری و روابط‌های غیراصولی رفته است. الان می‌بینیم خیلی از پیشکسوت‌های داوری به یک سری از استان‌ها دعوت می‌شوند و در سن ۶۰ سالگی سوت ‌می‌زنند و این‌ها همگی مسوول داوری کشور هستند. فکرمی‌کنید به چه دلیل برای قضاوت می‌روند؟

وی اضافه کرد: داوری با من تماس گرفته که به چه مسوولی پول بدهم تا بین‌المللی شوم. این خیلی حرف بد و زشتی است. آیا تاکنون داوری پول داده تا بین المللی شود. خیلی از داوران کلا اعتقاد دارند که از راه درست نمی‌توانند داور شوند و حتما باید یک حرکت غیراصولی انجام دهیم یا باید نماینده مجلس یا شورای شهر و وزیر را ببینیم و یا باید کار دیگری انجام دهیم تا موفق شویم. وقتی این اتفاقات را در دنیای داوری می‌بینم واقعا متاسف می‌شوم.

بعد از فغانی گزینه‌ای برای مسابقات جهانی و المپیک نداریم

پیشکسوت داوری اظهار داشت: برای همین است که در داوری تنها مبارزه می‌کنم و با اینکه سوابق زیادی در داوری ایران و خارج داشتم، هیچگونه نظارتی را به من نمی‌دهند. حتی اجازه نمی‌دهند برای نظارت به خارج از کشور بروم. آن‌ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند که من با آنان همکاری نمی‌کنم تا قبولم نکنند. تقریبا هشت سال پیش در نظارت بین المللی قبول شده بودم و برایم آی‌دی کارت،  پسورد اینترنتی صادر کرده بودند.  در نرم افزار نیز حضور داشتم و آن‌ها به من برای ورود به جرگه ناظران بین المللی خوشامد گفتند اما مسوول دپارتمان ایمیلی به کنفدراسیون آسیا فرستاد که من با آنان همکاری نمی‌کنم.

وی ادامه داد: اما کم لطفی نکردم و در ۷۰ برنامه تلویزیونی از همه کسانی استفاده کردم که به من ظلم کرده بودند. خواستم به آنان یاد دهم که باید مهربان باشیم، بنابراین اخطار می‌دهم و آینده داوری را خوب نمی‌بینیم. بعد فغانی فکر نمی‌کنم گزینه‌ای برای مسابقات جهانی و المپیک داشته باشیم و این عملکرد آقایان در کمیته داوران را نشان می دهد.

به داوران می‌گویم برای ظلم‌هایی که به شما شده سکوت نکنید

وی یادآور شد: به داوران زن و مرد نصیحت می‌کنم که برای ظلم هایی که به شما شده سکوت نکنید. اگر سکوت کنید به آیندگان خود خیانت کردید و رفتارهای غلطی که با شما بوده برای دیگران ادامه می‌یابد. خواهش می‌کنم مادرانه و خواهرانه فکر کنید و سکوت نکنید و حرف‌هایی که باید در این سال‌ها می‌زدید را بزنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.