×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در تولید گندم برای نان خودکفا شده‌ایم/ واردات ۳.۵ میلیون تن گندم در سال پیشرو

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته شعار آغاز سال رویکرد اقتصادی داشت، گفت: زمانی این شعارها می‌تواند تاثیرگذار باشند که شاهد عملیاتی شدن آنها باشیم. برای تحقق این شعارها هر ۳ ماه یکبار باید مسئولان مربوطه گزارشی از عملکرد خود در راستای تحقق شعارهای سال را ‌ارائه بدهند.

وی با اشاره به واقعی شدن نرخ خرید گندم از سوی دولت، بیان کرد: اقتصادی شدن نرخ گندم، انگیزه تولید محصول استراتژیک گندم را در بین تولیدکنندگان دوچندان کرده است. نرخ تضمینی خرید گندم برای سال زراعی ۱۴۰۱ از سوی دولت، کیلویی ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. نرخ گندم کیلویی ۱۰ هزار تومان و هزار تومان هم جایزه‌ تحویل است که دولت برای کشاورزان در نظر گرفته است.

ایمانی با بیان اینکه قیمت یکی از فاکتورهای تولید است، تصریح کرد: بعد از اصلاح قیمت باید دانش را با تجربه کشاورزان تلفیق کنیم که میزان بهره‌وری افزایش پیدا کند در این صورت تولید برای تولیدکنندگان اقتصادی می‌شود.

 رییس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این پرسش که آیا ما توان تامین گندم مورد نیاز دیگر کشورها را داریم؟ گفت: در سال‌های گذشته تجربه تولید گندم حدود ۱۵ میلیون تن را هم داشتیم اما شرایط جوی به سمتی رفته است که ما در سال جاری نیز جزو واردکنندگان گندم باشیم.

 وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تولید گندم دیمی و بستگی به نزولات آسمانی دارد، افزود: پیش‌بینی تولید در سال جاری بالای ۱۰ میلیون تن است البته نباید از اتفاق‌های پیش‌بینی نشده در کشاورزی غافل شویم چرا‌که ممکن است بارش تگرگ در یک منطقه کشت آنجا را از بین بیرد. اگر تولید بر مبنای پیش‌بینی‌ها محقق شود می‌توان گفت ما در تولید گندم برای نان خودکفا خواهیم شد.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم خبر از واردات ۳٫۵ میلیون تن گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی داد و تصریح کرد: برای تامین نیاز بخش صنف و صنعت و ذخایر استراتژیک نیازمند واردات هستیم. روسیه و اوکراین اصلی‌ترین کشورهای تامین کننده گندم ایران محسوب می‌شوند.

  وی ادامه داد: تولیدکنندگان گندم ثابت کرده‌اند که ما می‌توانیم در تولید گندم خودکفا شویم البته مشروط به اینکه از آنها حمایت شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به برداشت گندم در مناطق جنوبی کشور، افزود: برداشت گندم از ابتدای سال در سیستان و بلوچستان آغاز شده است سپس برداشت گندم در جنوب کرمان، بوشهر آغاز می‌شود. خوشبختانه کشاورزان از برداشت گندم نسبت به مشابه سال گذشته رضایت بیشتری دارند و میزان برداشت گندم در اراضی دیم سیستان و بلوچستان به ۲٫۵ تن هم رسیده است. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.